ALLAH’IN İNSANIN İBADETİNE İHTİYACI VAR MI?

Bu soru hem inanan hem de inanmayan kişilerin aklına gelebilecek niteliktedir.

Önce yaratıcı hakkında bir sonuca varacak, ardından akıl ve Kur’an fenerini kullanacağız.

Sözü yormadan hemen soruyu mercek altına alalım.

A) İnsanların ibadetine ve imanına ihtiyacı olan Allah/yaratıcı olamaz.

- Bir şeye ihtiyacı olmak, insanlara özgü bir durumdur.

- Yaratıcı bir şeyi, ihtiyacı olduğu için istememesi gerekir.

- Öyleyse engin irade sahibi yaratıcı, kendi faydasına olmadan kullarından dilediğini isteyebilir.  

Allah’ın, yarattıklarından bir şeyin yapılmasını veya yapılmamasını istemesi, ilah oluşunun sonucudur.

Örneğin sultanın; adamlarına ve halkına emrettiği veya yasakladığı her şeyde, kendi ihtiyacı için istediği düşünülemez.

Sultanın istekleri arasında kendi faydasına olmayan şeyler varsa, sultanı ve kâinatı var eden Allah’ın sadece kullarının faydasına istediği şeyler elbette ki vardır.

Allah’ın kullarının yaptıklarına aç ve ihtiyacının olması aklen imkansızdır.

İkinci olarak sorunun en büyük referansı ayetler olduğundan bizzat Kur’an üzerinden cevap verilmelidir.

İnanmayana ayet mi? Evet ayet, çünkü o bu soruyu bir ayete dayanarak sormuştur.

Bu tarz soruları yönelten kişilerin amacı, inançsızlığa adam toplamak olduğundan, yanlış fikirleri ve soruları yöneltmesi doğaldır.

GÜNEŞ’İN AYNAYI IŞIKLANDIRMAYA İHTİYACI VAR MI? 

Kadir-i mutlak olan Allah, bir varlık yaratacak, onun aç kalmasına ve eğilip kalkmasına ihtiyacı olacak!

Güneşin aynaları ışıklandırmasında, kendisinin ısısı ve ışığı için bir ihtiyaç yoktur. Başka bir deyişle, Güneş aynalara yansısa da yansımasa da güzelliği ve kemali olduğu gibi kalır.

Aynaların olması onun güzelliğini ve kemalini artırmaz. Aynalar olmasa da onun kemalinde bir eksiklik olmaz.

Güneşin ısı ve ışığını yansıtmasındaki bütün fayda sadece aynalara aittir. Onlar karanlıktan kurtulup, aydınlığa kavuşmakta güneşe muhtaçtırlar.

Aynaların karanlıkta kalması, güneşin kemali için bir eksiklik olmadığı gibi, aydınlanmaları da onun kemaline bir artma getirmez.

AYETİ BAŞKA AYETLER İLE BİRLİKTE OKUMAK

B) Kur’an’ın tek bir ayeti üzerinden kendilerine delil devşirenler, nedense Kur’an’ın tüm ayetlerini beraber incelememektedir!

Bu bakışın ardında bir bit yeniği olduğunu söylemek hakkımız olsa gerek

“Ben insanları ve cinleri ancak bana kulluk etmeleri için yarattım” (Zariyat, 56) ayetinden yola çıkarak Allah’ın yarattıklarına ihtiyacı olduğunu söyleyenler baş gösteriyor.

Zariyat suresindeki ayeti kendi sularına çekmek istiyorlar. Halbuki, bu iddianın ve arzunun temelleri çürüktür.

Çünkü bu ayette insanlar için bir rota çiziliyor.

İnsanın, yaratıcıyı gündeminde tutması gerektiği anlatılıyor. Kısaca bu ayette hedef belirtiliyor.

Unutmamak gerekir ki, Allah’ın ibadet edenlere ihtiyacı olsa, günlük bir saat ibadet yerine yirmi dört saat ibadet beklerdi.

Ayrıca ibadete ihtiyacı olduğu için isteyen yaratan, neden cennette de ibadet beklemez? Dünya’da ihtiyacı -haşa- var da ahirette yok mu?

Bir insanın 70-80 yıllık hayatında kulluğuna İhtiyacı olanın ebedi bir alemde nasıl buna ihtiyacı olmaz! İbadet etmelerine doydu mu yoksa?!

C) “İnsanları ve cinleri bana kulluk etmeleri için yarattım.” (Zariyat, 56) âyeti, İhlas ve Fatır sûreleri ile beraber okunmalıdır.

Çünkü ayetin en iyi tefsiri, yine ayettir.

“O Allah Samet’tir.” (İhlas, 2)

“Ey İnsanlar! Siz Allah’a muhtaçsınız, Allah ise sınırsız zengindir (hiçbir şeye muhtaç değildir) ve övülmeye layıktır.” (Fatır, 15) (Ayrıca benzer ayetler için bkz. Muhammed, 38; Ankebut, 6)

*Samet ne demektir?  

“Allah’ın hiçbir şeye ihtiyaç duymaması” demektir. Her şey O’na muhtaç, O hiçbir şeye muhtaç değil.

“Allah’ın hiçbir şeye ihtiyaç duymadığı” ayetleri ile meseleye bakıldığında, Allah'ın insanların kulluk etmelerine muhtaç olmadığı sonucu ortaya çıkmaktadır.

Kulun ibadeti ile Allah’ın saltanatında, mülkünde ve gücünde hiçbir artma olamaz.

İbadet edilmediğinde ise yaratıcıda bir gram eksilme olamaz. Artma ve eksilme ancak insanda olur.

E) “Allah’a kulluk denilince” nedense akla sadece İslam’ın beş temel şartı geliyor.

Halbuki Allah’ın diğer uyarıları da akla düşmeli. Yoksa bu şekilde yanlış soru sorulacaktır.

Örneğin; İçki içmeyi Allah yasaklamaktadır.

Bir mahluk içki içtiğinde Allah'a nasıl zarar verebilir?

Elbette ki, zarar veremez.

Trafikte kazalara, aile içinde şiddete, bir cana kıymaya ve aklının zayıflamasına neden olacağından kedine ve insanlara zarar verebilir.

Zina eden de Allah’a değil, topluma zarar verir.

Çünkü iffetin olmadığı bir yerde, halk can çekişir. (Ne kadar da kısa vadede hissedilmese de uzun vadede sorunlar patlak verir.)   

Zira ahlakın buharlaştığı bir yerde güven kelimesi satırlarda kalır.

Zamanla büyük yaralar açılır toplumda...

Hırsızlığa bir ceza koyan yaratıcının mülkünde bir eksilme olduğu için mi bu hükmü koydu?

Elbette ki, hayır.

Kullarının mülkünde bir azalma olmaması için hüküm koyulmuştur.

Evet, bunların hepsi de ibadettir. İnsan nerede olursa olsun, O’nun kuludur, ibadet okyanusunun içindedir.

Bilgisayarda ve telefonda çevrim dışı olabilirsiniz, fakat kullukta çevrim dışı olamazsınız.

Allah’ın iradesine göre hareket eden her varlık, ona kulluk etmiş olur. Aksini yapan da baş kaldırmış olur.

Mülk onun ise dilediği şekilde var eder veya yok eder.

Bir bahçıvana neden elma değil de armut… Neden şeftali değil de kiraz… Neden badem değil de ceviz ektin diye sormaya hakkı yoktur hiç kimsenin.

Zira mal onun, bahçe onundur. Onu dikmesi için kimseye danışmaya ihtiyacı olmadığı gibi sökmesi için de kimseye ihtiyacı yoktur.

Kendi malını istediği şekilde kullanabilir.

Aynen bu örnekte olduğu gibi, mülk onunsa eğer güneşi ışık verici özellikte yaratır. Kartalı etçil, kuzuyu otçul yaratır. Kimseye sorması gerekmez.  Birilerinin keyfine göre hareket etmez.

Sevgili Okur!

Yaratıcı, alemi imtihan için yaratmıştır.

İnsan kulluk sınavında ter döküyor. 

Herkesin yaptığı kendisine elektrik-su faturası olarak geri dönecektir. 

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar İbrahim Celil ÖZENDİ -


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Sonsöz Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Sonsöz Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Sonsöz Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Sonsöz Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.



Malatya Markaları

Sonsöz Gazetesi, Malatya ile özdeşleşen markaları ağırlıyor.

+90 (422) 323 52 92
Reklam bilgi

Anket Malatya Büyükşehir Belediye Başkanlığı İçin Kime Oy Vereceksiniz?