Sağlık
Giriş Tarihi : 24-04-2013 17:31   Güncelleme : 24-04-2013 17:31

Zayiflamanin 12 yolu

Nisantasi Hastanesi Saglikli Beslenme ve Diyet Uzmani Bahar Aktan, bahar aylarinin yenilenme ve kisin alinan fazla kilolardan kurtulma zamani oldugunu söyledi.

Zayiflamanin 12 yolu

Bahar aylarinin gelmesiyle birlikte alinan fazla kilolarin verilmesi için yasam tarzinda küçük degisiklikler yapilmasi gerektigini belirten Saglikli Beslenme ve Diyet Uzmani Bahar Aktan, bu durumun kisiyi psikolojik açidan rahatlatacagini da ifade etti. Aktan, bahar aylarinda kisinin kendini iyi hissetmesi için uyulmasi gereken 12 altin kurali su sekilde siraladi:

"METABOLIZMA HIZINA UYGUN BESLENME"
Kisin alinan kilolar yaza yaklasilan bu aylarda hem vücut direncini düsürüyor hem de kis uykusundan uyanmasi gereken metabolizmanin önünde çok büyük bir engel teskil ediyor. Bu aylarda uygulanilacak saglikli ve dengeli beslenme programlari ile bahar yorgunlugu hissetmeksizin yaza daha enerjik ve hafif baslayabilirsiniz. Yasam kosullariniza ve metabolizma hiziniza uygun olarak hazirlanmis bir beslenme programi ile yaz aylari baslamadan saglikli bir sekilde hafifleyebilirsiniz. 

"DAHA FAZLA HAREKET"
Kis aylarinda alinilan kilolarin veya artan vücut yag oranimizin en büyük sorumlusu hareketsiz kalinan günlerdir. Bahar aylarinda sikayetçi olunan uyku problemleri ve depresyon gibi bu mevsime özgü sikayetlerden orta düzey fiziksel aktivite yaparak kurtulabilirsiniz. Yapilan arastirmalarda; fiziksel aktivitenin vücuttan salinan ve bir diger adi “mutluluk hormonu” olan endorfin salinimini artirdigi gösterilmistir.

"DETOKS PROGRAMI"
Bagisiklik sisteminin daha güçlü olmasi, kisin olumsuz etkilerinden kurtulmak, vücutta biriken toksinlerden kurtulmak için detoks programi uygulanmalidir. Detoks diyeti ile birlikte özellikle bagisiklik ve sindirim sistemi daha saglikli hale getirirken kilo kaybetmeye baslanilir. Meyve ve sebzelerin arindirici etkilerinden bol bol faydalanilacak bir detoks programi; cilt problemleri ve kabizlik gibi sikintilarinin da çözümü olacaktir.

"IYI BIR SU DENGESI IÇIN BOL SU"
Saglikli bir bireyin günlük ortalama 2 ila 3 litre arasinda degisen su tüketimine ihtiyaci vardir. Özellikle kisin soguk havalarda su tüketimimizin azaldigi, bunun yaninda vücuttan su atimina neden olan çay-kahve gibi sicak içecek tüketiminin arttigi görülmektedir. Su tüketiminin azalmasi ile; metabolizma hizinin azaldigi, yag yakim hizinin düstügü ve bunlara bagli olarak kilo artisi gözlenebiliyor. Ayrica bagirsak hareketlerinin ve vücuttan toksin atiminin en temel gereken ögesi olan suyun az alimi ile vücutta toksinlerin birikmesi daha kolay hale geliyor.

"MOTIVASYON"
Motivasyonunuzu saglamakta zorluk çekiyorsaniz sizi bu hedef dogrultusunda dogru yönlendirecek bir profesyonele kendinizi teslim edebilirsiniz. Motivasyon sorunu yasayan bireylerin dis bir otorite ile birlikte ilerlemesi basariyi yani istenilen sürede hafiflemeyi beraberinde getiriyor. 

"PLANLANMIS BIR YASAM"
Kosullar ne olursa olsun önceden elinizde yazili halde bulunacak bir “günlük yasam ve beslenme programi” ile her türlü motivasyon bozucu durum için önceden tedbirinizi almis olursunuz. Önceden hazirladiginiz programa sadik kalip kalmadiginizi ise yine günlük üzerine alacaginiz “yaptim-yapmadim” notlari ile kontrol altinda tutabilirsiniz. 

"IYI BIR UYKU"
Uyku; insan vücudunun kendini yeniledigi ve günlük yasantinin olumsuz etkilerinin metabolizmadan silindigi yasamin en dinlendirici sürecidir. Günlük ortalama 6,5-7 saat uyumanin dinlenme ve hücre yenilenmesi için yeterli oldugu biliniyor. 

"GÜNESLE TEMASA GEÇIN"
Yalnizca günes isinlarinin varliginda vücutta üretilen ve herhangi bir besin kaynagi ile yeterli miktarlarda vücuda aliminin mümkün olmadigi bir vitamin olan D vitamini için yilin en uygun zamanlari bahar aylaridir. Vücuttaki D vitamini seviyesi ile kilo problemleri arasinda iliski oldugunu gösteren çalismalara göre; her gün yeterli miktarda günes isinina maruz kalma ile metabolizma hizinda ve yag yakim hizinda da artis olabilecegi belirtiliyor. Günlük 25-30 dakika kadar günes isigi ile direk temasa geçmek ayrica kemik sagligi ve bagisiklik sistemimizin güçlenmesi için oldukça önemli. 

"MEYVE-SEBZELERIN YENILEYICI ETKISINDEN YARARLANIN"
Meyve ve sebzelerde bulunan her farkli renk insan sagligi açisindan hayati önem tasiyan ayri bir besin ögesinin simgesidir. Bu besin ögeleri; vitaminler, antioksidanlar veya minerallerdir. Her birinin saglik açisindan öneminin saymakla bitmeyecegi bu besin ögelerinden olabildigince fazla faydalanmanin en basit yolu “rengarenk beslenme” prensibi ile özetlenebilir. 

"SINDIRIM SISTEMINIZI HAZIRLAYIN"
Vücutta fiziksel veya psikolojik degisimlerin etkisini en çok gösterdigi sistemlerin basinda sindirim sistemimiz gelir. Basta bagirsaklarimiz olmak üzere sindirim sistemine ait organlarin, yasanilan durum ve duygu degisikliklerinden çok fazla etkilendigi ve bu etkilenmenin kendini ciddi saglik sorunlarina varabilen boyutlarda disa vurdugu bilinmektedir. Her gün düzenli olarak tüketeceginiz probiyotik yogurt veya kefir ile bagirsak sagliginizi güvence altina alabilirsiniz.

"KARBONHIDRATLARA DIKKAT"
Karbonhidratlar günlük alinmasi gereken besin ögeleri ve enerji miktari düsünüldügünde beslenmenin olmazsa olmazlari. Ancak yanlis sekilde ve türde tüketildiklerinde yarardan çok zarar niteliginde olabilir. Karbonhidrat türevlerinin yerine daha kompleks yapida olanlarini tercih etmek; tokluk hissini arttiracak, doygunluk süresini uzatacak ve sindirim sistemi sagligi için gerekli olan liflerin vücuda alinmasini saglayacaktir. Beyaz ekmek yerine tam bugday veya çavdar ekmegi, pirinç-makarna yerine bulgur, tatli yerine meyve tüketimi gibi basit ama önemli degisiklikler ile zayiflama sürecini kolaylastirabilirsiniz.

"METABOLIK ÖDEMDEN KURTULUN"
Vücutta var olan su dengesi; hücre içi ve hücreler arasinda bulunan sularin birbiri tarafina giris ve çikisi ile saglanir. Herhangi bir hastalik durumu yokken zaman zaman el, ayak ve yüz bölgenizde sislikler gözlemliyorsaniz bunun beslenmenizde yaptiginiz hatalardan kaynaklaniyor olabilecegini söylemek mümkün. Günde 2 litrenin altinda su içilmesi, fazla miktarda çay-kahve tüketimi, tuz veya sodyum içerigi yüksek olan gidalarin (özellikle fast food, çin yemegi, hazir çorba, sucuk-salam-sosis gibi islenmis gidalar) yenilmesi ödem-sislik problemlerinin yasanmasi için yeterlidir.