Sağlık
Giriş Tarihi : 07-03-2018 16:25   Güncelleme : 07-03-2018 16:25

Yogurttan Kuru Baklagillere…

Sagliksiz beslenme, sigara, alkol ve stres derken bagirsaklarimizdaki iyi bakterilerin sayisi zamanla azalabiliyor. Bunun sonucunda saglikli bagirsak floramiz bozularak hastaliklara davetiye çikariyor

Yogurttan Kuru Baklagillere…

“Besinlerin sindiriminin son buldugu nokta bagirsaklarimizdir. Sindirim sonucunda bagirsaklardan toksik ögelerin atilimi gerçeklestirilir.” Diyen Acibadem Hastanesi Beslenme ve Diyet Uzmani Özge Öçal,  Ancak bagirsak florasinin bozulmasiyla beraber bagirsakta bulunan bariyerimiz bozulur ve bagirsaklardaki toksik maddeler geri emilmeye baslar. Bu geri emilim sonucu basta bagisiklik sistemimizin bozulmasi gibi yan etkilerle karsilasirken, buna diyabet, depresyon, kanser ve kalp damar hastaliklari gibi sistemik hastaliklar eslik edebilmektedir” ifadelerini kullandi.

Saglikli bagirsak floramizi korumak ve hastaliklardan korunmak için saglikli beslenmeye çok önem vermek gerektigini vurgulayan Beslenme ve Diyet Uzmani Özge Öçal, 1-31 Mart Dünya Kolon Kanseri Farkindalik Ayi ve Dünya Kolon Kanseri Farkindalik Günü kapsaminda yaptigi açiklamada, bagirsak kanserinden korunmada etkili 10 besini anlatti, önemli uyarilar ve önerilerde bulundu.

KEFIR

Bagirsaklarimiza dost bakteriler içeren probiyotik besinler; bagirsak florasini düzenleyerek bagirsagin düzgün çalismasini sagliyor ve toksik maddelerin geri emilimini engelliyor. Kefir; içerdigi probiyotikler sayesinde bagirsak sagliginin korunmasinda önemli etkiye sahip. Süt ürünlerine alerjiniz veya intoleransiniz yoksa her gün 200 ml (1 su bardagi) tüketmekte fayda var.

YOGURT

Dost bakteriler açisindan oldukça zengin bir besin olan yogurt, içerdigi canli mikroorganizmalar (probiyotikler) sayesinde sindirim sistemini düzenliyor, kabizlik, ishal ve bagisiklik sistemi hastaliklari gibi birçok hastaliga karsi koruyucu etki gösteriyor. Günde 2 kase yogurt tüketmeyi ihmal etmeyin.

TAHILLAR VE KURU BAKLAGILLER

Tam bugday ekmegi, bulgur, yulaf, nohut, kuru fasulye, barbunya gibi besinler yüksek posa (lif) içerigi sayesinde bagirsak hareketlerini arttirarak, sindirilmis besin artiklarinin kalin bagirsaktan geçisini hizlandiriyor. Toksik ögelerin kalin bagirsakta uzun süre kalmamasi sayesinde burada zararli bakteri olusumunun önüne geçiliyor ve saglikli bagirsak florasinin devamliligi saglaniyor. Her gün kompleks yani tam tahilli karbonhidrat kaynaklari, haftada en az iki gün de kuru baklagil tüketmeye özen gösterin.

TURSU

Tursu içerdigi yararli bakteriler sayesinde bagirsak florasini korurken, yüksek lif içerigi sayesinde diskinin bagirsaktan geçisinin hizlanmasini sagliyor ve böylece saglikli bir sindirim sistemine destek oluyor. Ancak her ne kadar probiyotik zengini olsa da yüksek sodyum içerigi sebebiyle tursu; tansiyon, diyabet, kalp damar hastaliklari, mide hastaliklari olan kisiler tarafindan ya kontrollü bir sekilde tüketilmeli ya da hastaligin seyrine göre hiç tüketilmemeli.

 

 

BADEM

Beslenme ve Diyet Uzmani Özge Öçal “2016’da yayinlanan bir çalismada badem tüketen çocuk ve ergenlerde, tüketmeyenlere oranla bagirsak bakterilerinde yararli yönde bir degisim oldugu bulunmustur. Ayrica içerdigi lifler sayesinde bagirsak mikrobiyotasi üzerinde olumlu etkileri oldugu ve yararli bagirsak bakterileri için besin olusturarak (prebiyotik) sayica arttirilmasini sagladigi ortaya konulmustur. Saglikli bir mikrobiyota saglikli bir bagirsak demektir. Her gün 10-12 adet çig badem tüketmeyi ihmal etmeyin” diyor.

ISPANAK

Ispanak gibi koyu yesil yaprakli sebzelerin içinde bulunan seker çesidi bagirsaklarimizda bulunan yararli bakterilerin sayisinin arttirilmasina yardimci oluyor. Yararli bakteriler tarafindan salinan bir enzim, ispanak gibi yesil yaprakli sebzelerin içerisindeki sekeri, bakterilerin enerji kaynagi olarak kullanmasini sagliyor. Yani aslinda vücudumuza dost olan bakterileri besleyerek sayica artmasinda ve bagirsak floramizin düzenlenmesinde rol oynuyor.

ELMA

Besleyici özelligi yüksek olan elma, içerdigi çözünür lifler sayesinde mide ve bagirsak hareketlerinin düzenlenmesinde büyük katki sagliyor. Posa içerigi yüksek besinlerle beslenmek bagirsak florasinin saglikli olarak devamliligini saglamak adina elzem. Bir elma yaklasik yüzde 20 oraninda posa içerigine sahip. Her gün 1 elma tüketmeyi ihmal etmeyin.

MUZ

Saglikli bir bagirsak florasi için, düzenli çalisan bir sindirim sistemi sart. Kabizlik ve ishal, bagirsak florasini bozuyor ve bagirsaklarimizdaki yararli bakteri sayisinin azalarak, emilim bozukluklarinin olusmasina neden oluyor. Muz içerdigi lifler sayesinde sindirim sistemini düzenleyerek ishal veya kabizlik gibi durumlarin önüne geçiyor. Sindirim sorununuz veya hazimsizlik probleminiz varsa muzun olgun olmasina dikkat edin. Olgunlasmamis (disi yesil) olan muzlarin sindirimi zor oldugu için hazimsizlik ve gaz sikayetini artirabilir.

SOMON

Omega 3 vücuda dost bagirsak bakterilerinin sayisinin arttirilmasina destek oluyor ve böylece saglikli bir bagirsak florasi olusturuyor. Haftada iki üç kez omega 3’ün en zengin kaynaklarindan biri olan somonu tüketmeyi ihmal etmeyin. Izgara veya firinda pisirme yöntemlerini tercih edin.

HINDISTAN CEVIZI YAGI

Beslenme ve Diyet Uzmani Özge Öçal “Son yillarda yapilan bilimsel çalismalarda hindistan cevizi yaginin, içerdigi orta zincirli yag asitleri sayesinde, uzun zincirli yag asitlerine göre sindirim sirasinda vücudu daha az yordugu ve bunun da sindirimi kolaylastirici bir etken oldugu üzerinde durulmaktadir. Buna ek olarak anti-viral, anti- bakteriyel özelligi de bulunmaktadir. Böylece zararli organizmalarin yok olmasini destekleyerek inflamatuar bagirsak hastaliklarina karsi koruyucu oldugu son yillarda yapilan çalismalarda gösterilmistir” diyor.>>BÜLTEN