Sağlık
Giriş Tarihi : 25-10-2017 13:34   Güncelleme : 25-10-2017 13:34

Yeni Neslin Iki Tuzagi

Ya asiri kilolu gençler ya da bilinçsiz rejimler yaparak zayif olma tutkusunun esiri olanlar! Hiç kuskusuz bu iki durum da farkli saglik sorunlarini beraberinde getiriyor. Karaciger yetmezliginden adet düzensizligine, hormonal dengesizliklerden mental sorunlara kadar birçok problem sagliksiz beslenmenin sonucu olarak karsimiza çikiyor

Yeni Neslin Iki Tuzagi

Öyle ki, kilo sorunu nedeniyle hastaneye basvuran hastalarin sayisinda son dönemlerde büyük artis yasaniyor.  Özellikle ergenlik dönemindeki hastalarda siklikla yasanan kilo problemlerinin her iki durumda da gençler için önemli riskleri beraberinde getirdigini vurgulayan Acibadem Üniversitesi Hastanesi Beslenme ve Diyet Uzmani Alev Erkan, yeme bozuklugu olan gençlerin ailelerine, bu soruna karsi etkili yollari anlatti, önemli uyarilar ve önerilerde bulundu.

ISRARCI OLMAYIN

Küçükken ailenin yemek yemeyen çocuguna sürekli yeme konusunda israrci olmasi, ileride istenilmeyen sonuçlara neden olabiliyor. Onlardan biri de kilo problemi. Çocuga yemek konusunda israrci olunmamali. Çocuk yeterli yedigi halde israrla az yedigini düsünmek ve yemek yedirmeye çalismak, ters etki yaratabildigi, çatismayi artirabildigi gibi çocukta inatlasmaya bagli israrla az yemeye veya sagliksiz gidalara yönelmeye de neden olabiliyor.

SÜREKLI BU KONUYU KONUSMAYIN

Bebeklikten itibaren çocugun çok veya az yemek yemesi ve kilosu sürekli gündemde tutulmamali. Onunla sürekli bu konuda tartisilmasi veya anne babanin kendi bedeni ile ilgili sürekli “çok kilo aldim, kilo verdim” gibi yorumlar yapmasi da çocugun ilgisinin bu yöne kaymasini artirabiliyor ve çocugun bu konuda saplantili davranislar sergilemesine yol açabiliyor. Onun yerine dogru yaklasim yemek yeme meselesini birinci gündem maddesi yapmadan, yemek yemeyi de sosyal hayatin bir rutini ve ihtiyaç olarak göstermek, kilo problemleri konusunda ise rencide edici, elestirici veya çocuk kilosuna dikkat ediyor diye asiri takdir eden davranislardan kaçinip, bir uzmandan yardim almak seklinde olmali.

YASINA UYGUN BESLEYIN

Anne babalar çocugu için yasina uygun beslenmeyi, dogru ve yanlis seçenekleri bilmeli. Sonrasinda ise evde veya disari çiktiginda çocugun bu besinleri tüketmesi için uygun ortami saglamali. Bu nedenle gerekirse bir diyetisyenden destek alarak, çocugunuzun yasina göre ihtiyaci olan besin içeriklerini ögrenebilir ve çocugunuzu da dogru yönlendirebilirsiniz.

GELISIGÜZEL BITKI ÇAYLARI KULLANDIRMAYIN

Sosyal medyada siklikla öne çikan ‘hizli kilo verdirme’ yöntemleri, bitki çayi vb reklamlar ya da kalori hesaplamasina dayali uygulamalar çocugun kafa karisikligini gitgide artiracagi için, bunlara maruz kalmasi engellenmeli. Gelisigüzel bitki çaylari kullanmasinin yol açacagi zararlar hakkinda mutlaka bilgilendirmelisiniz. Hatta mümkünse çocuk kilo/ beslenme/ zayiflama gibi bilimsel tabanli olmayan web sitelerinden/ aplikasyonlardan uzak tutulmali. Bu tür uygulamalardaki 'yaristirici' yaklasimlar, tartilip düsünülmeden gelistirilmis ödül yöntemleri hatta bazen kullanilan görseller bile çocugun beden algisinin degismesine neden olabilir.

 

HAZIR GIDALARA KARSI BILINÇLENDIRIN

Beslenme ve Diyet Uzmani Alev Erkan, “Çocuk hazir yemek kültüründen mümkün oldugu kadar uzak tutulmali, mutlaka ev yemegi ve taze meyve tüketme aliskanligi kazandirilmalidir. Çünkü bir yandan hazir yemek kültürü bir yandan da günden güne daha da çekici hale gelen atistirmaliklarin baskisi altinda kalabiliyorlar; öyle ki yaptiklari diyetten sikildiklarinda solugu hazir yiyeceklerin yaninda alip, sinirsiz bir sekilde kendilerini yemege veriyorlar. Bu durumda özellikle küçük yas grubundaki çocuklar için yemekleri görsel olarak zevkli hale getirmek destekleyici olabilir. Daha büyük yas gruplarinda ise yanlarinda tasirken güçlük çekmeyecekleri lezzetli atistirmaliklar koymak (meyve kurusu, kuruyemis, süt gibi) tokluk saglayacagi için abur cubura karsi ihtiyaçlarinin azalmasina katki saglayabilir” diyor.