DOLAR 0,0000
EURO 0,0000
STERLIN 0,0000
ALTIN 000,00
BİST 00.000
Caner Aygören
Caner Aygören
Giriş Tarihi : 29-01-2021 07:27

SÜRAT ANTRENMANLARI VE METOTLARI

Sürat vücudumuzu veya spor dalına özgü yani daha baskın kullanılan herhangi bir uzvun bir yerden bir yere en kısa zamanda taşınması veya hareket ettirilmesi olarak tanımlanabilir.

Sürat parametresi sinir ve kas koordinasyonunun birlikte uyumlu çalışması ile hatasız bir şekilde ortaya çıkar.

Günümüzde çalışılan birçok spor dalı için sürat vazgeçilmez bir unsurdur. Konuya farklı olarak şu boyutta bakacak olursak iki tane aynı teknik kapasiteye sahip tecrübeli iki yarışmacı sporcu düşünürsek burada bu eşitliği bozacak faktörü sürat olarak düşünebiliriz.

Fakat sürat çalışmaları tek başına tam anlamıyla istenilen performansa ulaşılmada etkili olmayabilir. Bunun için sürat antrenmanları kuvvet çalışmaları ve çabukluk çalışmalarıyla bir arada yürütülmelidir.

Sürat aynı zamanda doğuştan gelen genetik faktörlere göre de farklılıklar göstermektedir. Sürat düzenli ve doğru antrenman metotları ve sinir kas koordinasyonun kusursuz çalıştırılmasıyla birlikte %10-15 geliştirilir.

Organizmanın enerji sistemleri aerobik, anaerobik ve alaktik anaerobik sistem olarak sıralanabilir. Sürat antrenmanları ise alaktik anaerobik sistemde gerçekleşir.

Alaktik anaerobik sistem denilen Fosfojenler sistemi 8-10 saniye arasındadır yani sürat 8-10 saniye boyunca en yüksek seviyededir fakat 8-10 saniye sonra laktik asit sistemine geçildikçe sürat bozulacaktır.

Buna 30 ve 50 metre koşularını örnek verebiliriz. 30 ve 50 metre koşuları tam dinlenme metodu ve %100 şiddet ile yapılırsa sürat antrenmanlarına örnek verilebilir. Organizmada maksimal kuvvet rezervi ne kadar fazlaysa ATP-PC rezervide o kadar fazladır.

Yani buda süratin uzun süre devam etmesini sağlamaktadır. Kas ve sinir sistemi arasındaki uyumda sürat parametresini arttırmaktadır.

Kuvvet arttıkça motor ünite sayısı artar ve motor ünite sayısının artması da sürati olumlu yönde etkiler.

 Bazı sürat antrenman metotlarına örnek verecek olursak; 30 ve 50 metre koşuları tam dinlenme %100 şiddet ve 3-4 adet arası yapılmalıdır. Bunlara kısa 10-15 metre sprint çıkışlarını da örnek verebiliriz. 

Süratte devamlılık ise başlayan yorgunluğa karşı süratin korunmasıdır denilebilir. Süratte devamlılık ise yüksek şiddetli antrenmanlarla geliştirilebilir.

Verimsel dinlenme ve 100 metre üstü koşularla geliştirilir.

Orta süreli ve uzun süreli anaerobik çalışmalar örnek verilebilir.

 

NELER SÖYLENDİ?
@
E-GAZETE
02.03.2021
NAMAZ VAKİTLERİ
PUAN DURUMU
Gazete Manşetleri
Yol Durumu
E-Bülten Kayıt
ARŞİV ARAMA
Malatya Haber