DOLAR 0,0000
EURO 0,0000
STERLIN 0,0000
ALTIN 000,00
BİST 00.000
Caner Aygören
Caner Aygören
Giriş Tarihi : 23-12-2020 16:22

PANDEMİ DÖNENİMDE KUVVET ANTRENMANLARI

Temel motorik özelliklerimizden bir tanesi olan kuvvet fizyolojik yapımız için çok önemli bir yere sahiptir. Kuvvetin genel tanımına bakacak olursak: Bir dirence karşı kaslarımızın karşı koyabilme yeteneğine kuvvet denir. Kuvvet parametremiz ne kadar yüksekse fiziksel olarak iş yapabilme kapasitemizde o kadar yüksek olacaktır. Pandemi döneminde olduğumuz için birçok kişi fiziksel aktiviteyi tam anlamıyla yapamıyor. Bu duruma özellikle kadınları ve çocukları örnek verebiliriz. Yapılamayan fiziksel aktiveler sonucunda fiziksel olarak kas iskelet sistemimizde bir zayıflama meydana gelmektedir. Bu zayıflama hemen meydana gelmez fakat haftadan haftaya, aydan aya kuvvetimizde düşüşler görülür. Bu kuvvetimizi koruyabilmemiz için evde kalistenik(vücut ağırlığı) antrenmanlar yapmamız gerekmektedir. Kalistenik antrenmanlar bireyin kendi vücut ağırlığı ile yaptığı dayanıklılık ve kuvvet parametrelerine etki eden antrenmanlardır. Eğer bunlara örnek verecek olursak şınav, mekik, ip atlama, komando dansı, plank duruşu gibi hareketlerdir. Bu hareketleri sistemli ve programlı bir şekilde yürütebilirsek en azından bu süreçte kuvvet parametresi korunabilir hatta kişi hiç spor yapmamışsa kuvvet parametresinde artış sağlayabilir. Pandemi döneminde birçok kişi evlerinde yardımcı malzemelerle(dumbell, plates topu vb.) bireysel olarak spor yapmaya başladı. Fakat bir süreden sonra sürekli aynı ağırlıklarla ve antrenman metotlarıyla çalıştıkları için kuvvet parametresindeki artış yavaşladı hatta en alt seviyeye kadar indirgendi diyebiliriz. Tek tip antrenman metotları bir süreden sonra gelişimi yavaşlatır ve antrenmandan istenilen verim alınamamaya başlanır. Bunu engellemek ve maksimum verim alabilmek için kolaydan zora kuvvet antrenmanları metotları uygulanmalıdır. Kuvvet antrenmanlarının metodik sıralaması; Kendi vücut ağırlığı ile yapılan çalışmalar, Eşli çalışmalar, Küçük aletlerle(sağlık topu, dumbell), Özel makineler ile yapılan çalışmalar, Büyük ağırlıklar(halter), Derinlik sıçramaları(şok antrenmanlar- pliometrik antrenman) şeklindedir. Kuvvet antrenmanlarına başlanmadan önce bu sıra takip edinilirse antrenmandan verim elde edilir. Tabi kuvvet her bireyde aynı ölçüde değildir kuvveti etkileyen bazı faktörler bulunmaktadır. Bunlar; Cinsiyet, Kas kütlesi(kadınlarda %25-35’ni, erkeklerde %40-45’ni kapsar.), Yaş(kuvvet 20-24 yaşları arasında en iyi durumdadır.), Kuvvet artışı 30 yaşına kadar yavaşlamakta 30 yaşından sonra azalmaktadır. Şeklinde sıralanabilir. Kuvvet antrenmanının asıl amaçlarında biride her gün artan oranda motor ünitenin kas kasılmasına katılmasıdır. Kastaki motor ünite sayısı arttıkça kişinin performansından’ da artış meydana gelir. Kuvvet spesifik(özel) bir branşla uğraşmayan kişiler için bir spor dalına yönelmeden genel ve çok yönlü kasların güçlendirilmesini hedef alınarak çalışılmalıdır. Kuvvet antrenmanları doğru yapılırsa Hipertrofi(kas tonusunda artış ve büyüme) meydana gelir. Ama egzersiz ve hareket yapmadan yaşanılmaya devam edilirse Atrofi (kas tonusunda azalma ve küçülme) dayanıklılık ve kuvvet parametlerinden’de azalma meydana gelir.

 

NELER SÖYLENDİ?
@
E-GAZETE
03.03.2021
NAMAZ VAKİTLERİ
PUAN DURUMU
Gazete Manşetleri
Yol Durumu
E-Bülten Kayıt
ARŞİV ARAMA
Malatya Haber