Malatya
Giriş Tarihi : 08-06-2013 11:21   Güncelleme : 08-06-2013 11:21

Yavuz Sultan Selim saglam çikti

Temeli 29 Mayis'ta atilan ve 2015 yilinda hizmete açilacak olan Yavuz Sultan Selim Köprüsü, bugün Milano Politecnico Üniversitesi Rüzgar Mühendisligi bölümünde Ulastirma, Denizcilik ve Haberlesme Bakani Binali Yildirim ve Karayollari Genel Müdürü Mehmet Cahit Turhan'in katilimlariyla rüzgar tüneli testine girdi. Bakan Yildirim'a T.C. Roma Büyükelçisi Hakki Akil ve T.C. Milano Baskonsolosu Aylin Sekizkök ve birçok basin mensubu eslik ettiler

Yavuz Sultan Selim saglam çikti

Politecnico Üniversitesi Mühendislik Fakültesi'nde bulunan dünyanin sayili rüzgar galerisinde yapilan testte, asma köprünün 1/180 ölçekli modeli rüzgar tüneli testini basariyla geçti.

Izmit Körfezi asma köprüsünün rüzgar testi de geçen sene ayni merkezde yapilmisti.Bölüm profesörleri test öncesi köprünün tasarimi ve uygulanacak test hakkinda bir brifing verdiler. Testin ardindan açiklamada bulunan Ulastirma Bakani Binali Yildirim, "Mühendisler, projeciler testten önce rüzgar testini çok kapsamli bir sekilde bütün detaylarini anlattilar. 2475 yillik deprem histogramina göre dizayn yapildigini ayrica saatte 216 kilometre hiza göre test edildigini ki, burada testlerde 305 kilometre saate kadar çiktik. Görüldügü gibi köprü bu hizda bile stabil bir davranis gösteriyor. Bunun sebebi, bu dizayn diger klasik asma köprü dizaynlarindan biraz farkli. Tabliyesi çok genis oldugu için, üzerinden de demiryolu yani titresimli yük söz konusu oldugu için burada egik kablolu bir sistem kullanildi. Düsey kablonun yani sira egik kablo da var. Dolayisiyla bu yatay ve düsey salinimlari, daha da azaltiyor ve köprüyü daha dengeli hale getiriyor" dedi.

Köprünün modeline 15 gün boyunca farkli yönlerdeki yüklere göre testler uygulanacagini belirten Bakan Yildirim, "Insaat sirasinda her iki taraftan tabliyesi ilerledikçe oradaki salinimlari ölçecek testler yapilacak. Ortadaki birlestirme parçasini koyarken rüzgar sartlari nedir, ne tip salinimlari oluyor, ama belki de bütün bunlarin ötesinde dikkat ederseniz köprüye eliyle degdi test sirasinda. Niye? Bir rezonans olusturma gayretiydi. Yani titresim iki farkli cismin özgün frekansi birbiriyle bulustugu zaman o titresim sönümlenmez, gittikçe artan yükle artar ve sonunda yapiyi yikar. Özgün frekans dedigimizde, köprünün frekansiyla, davranis frekansiyla gelen dis yüklerin frekansinin birbiriyle örtüsmemesi lazim. O ikisiyle ayni degere gelince rezonansa girer. Rezonansa giren bir yapi da mutlaka risk altindadir" açiklamasinda bulundu.

Binali Yildirim köprünün insaat asamasi hakkinda da, "Temel kisminin insaati devam ediyor. Bu kulelerin oturacagi yerler devam ediyor. Ondan sonra 320 metrelik kule ve kayar-kalip sistemiyle insa edilecek, süratle yapilacak. Bu köprü dünyanin en uzun köprüsü degil ama üzerinden bir gidis-bir gelis seritli demiryolu geçen ve 4 gidis-4 gelis karayolu seridi bulunan yolu olan en genis ve en uzun köprüsü. Kuleleri de en yüksek olan asma köprü. Bir özelligi de egik gergin askilar ve düsey askilar ayni anda kullanilmis olacak" ifadelerini kullandi.

Fransiz tasarimi olan Yavuz Sultan Selim Köprüsü 2475 yillik dönüs periyodu olan çok büyük bir depreme ve 256 km/saat hizla esen siddetli bir firtinaya dayanacak sekilde insa edilecek. Demiryolu yükü olarak 160 km/saat hizla köprü üzerinden karsilikli yönlerde geçmekte olan bin ton agirliginda 400 metre uzunlugunda 2 hizli tren veya 80 km/saat hizinda 3250 ton agirliginda 400 metre uzunlugunda 2 yük treni olacak sekilde tasarlanmis.

Köprünün insaati sirasinda 85 bin ton çelik ve 228 bin metreküp beton kullanilacak. Köprüde 68 adet düsey aski kablosu, 176 adet egik aski kablosu bulunacak. Ana kablo ve askilar 13 bin 465 ton agirliginda olup 121 bin kilometre yani dünyanin çevresinin 3 kati uzunlugunda olacak.