Malatya
Giriş Tarihi : 15-03-2018 16:20   Güncelleme : 15-03-2018 16:20

Tüketici Haklari Semineri Yapildi

“Bilinçli tüketici saglikli bir ekonominin temelidir.” görüsünden yola çikarak 15 Mart Dünya Tüketiciler Günü için ögrencilere yönelik "Tüketici Haklari" ile ilgili seminer düzenlendi. Seminerde Ticaret Il Müdürü ve Il Tüketici Hakem Heyeti Baskani Ahmet Demirbag, “ Bakanligimizin, il müdürlügümüzün temel amaci tüketicilerimizin kaliteli, saglikli ve güvenilir ürünler tüketmesini saglamak ve bu baglamda üretici satici ve saglayicilarin tüketicilerin çikarlarini göz önünde bulundurarak ürün üretmelerini ve bunu pazarlamalarini saglamak.” dedi

Tüketici Haklari Semineri Yapildi

>>Hanife Sari

Halk Egitim Merkezi Ahi Evran Toplanti Salonunda 15 Mart Dünya Tüketiciler Günü’ nü içinde barindiran Tüketici Haftasi nedeniyle ögrencilere yönelik "Tüketici Haklari" ile ilgili Ticaret Il Müdürlügü tarafindan seminer düzenlendi. Seminerde Ticaret Il Müdürü ve Il Tüketici Hakem Heyeti Baskani Ahmet Demirbag: “Her yil 15 Mart’i içinde bulunduran hafta 12-18 Mart haftasi “Dünya Tüketiciler Haftasi” olarak kutlanmaktadir. Günümüzde bilgi ve iletisim teknolojilerinin hizla gelismesi ile bir taraftan ürün çesitliligi artarken diger taraftan tüketicilerin daha bilinçli hareket etmesi zorunlulugu dogmustur. Bu durum tüketicinin korunmasi kavraminin önemini artirmis ve bu konuda düzenlenmelerin yapilmasi zorunlu hale gelmistir. Ülkemizde de bu konuda 1995 yilinda ilk çekici haklari kanunu yayinlanmistir, yürürlüge girmistir. Daha sonra tüketici haklari dinamik bir özellik tasidigindan çok daha degisik problemler ile karsilasildigindan dolayi 2003 yilinda 6502 sayili kanunla güncellenmistir. Yeni kanunumuz 6502sayili kanun. Burada bizim bakanligimizin, il müdürlügümüzün temel amaci tüketicilerimizin kaliteli, saglikli ve güvenilir ürünler tüketmesini saglamak ve bu baglamda üretici satici ve saglayicilarin tüketicilerin çikarlarini göz önünde bulundurarak ürün üretmelerini ve bunu pazarlamalarini ayrica tüketiciye de saygili bir kültürün olusmasinda katkida bulunmak, bakanlik olarak önemsedigimiz konu budur. Ayrica tüketici haklari takdir edesiniz ki besikten mezara kadar bütün insanlarimizin içinde yasadigi karsilastigi bir konudur. Bu konunun aileden baslayarak okullarda da devam ederek insanlarimizin bilinçlendirilmesi gerektigi görüsündeyim. Bunu belki okullularimizda da küçükte olsa müfredat içerisine alinip okullarimiza da bu egitim verilirse bu tüketici kültürünü istedigimiz asamaya getirebilecegimizi düsünüyorum.  Bu günde burada siz çocuklarimiza bu konuda küçük bir egitim vermek için bulunmaktayiz ve insallah faydali olur” ifadelerine yer verdi.

“KENDI MALINI KULLAN KENDI ÇOCUGUNA GELECEK YARAT”

Il Hakem Heyeti Raportör Ahmet Aslantepe de yaptigi sunumda: “1982 Anayasasinda Tüketicinin Korunmasinin Devletin görevi oldugu kabul edilmistir. Tüketicilerin korunmasi Madde 172– Devlet, tüketicileri koruyucu ve aydinlatici tedbirler alir, tüketicilerin kendilerini koruyucu girisimlerini tesvik eder. 6502 sayili Tüketicinin Korunmasi Hakkindaki Kanunun amaci; Kamu yararina uygun olarak tüketicinin saglik ve güvenligi ile ekonomik çikarlarini koruyucu, zararlarini tazmin edici, çevresel tehlikelerden korunmasini saglayici, tüketiciyi aydinlatici ve bilinçlendirici önlemleri almak, tüketicilerin kendilerini koruyucu girisimlerini özendirmek ve bu konulardaki politikalarin olusturulmasinda gönüllü örgütlenmeleri tesvik etmeye iliskin hususlari düzenlemektir. Tüketici; Ticari veya mesleki olmayan amaçlarla hareket eden gerçek veya tüzel kisiyi ifade etmektedir. Tüketicinin korunmasi hakkinda 6502 kanun’ a göre satilan mal geri alinir. Tüketici alisveristen önce arastirmali ve planlamali. Istek ve ihtiyaçlarin seçimi, alisverisin planlanmasinda ilk adimdir. Alisverise mutlaka alisveris listesi ile çikiniz. Malin fiyat ve kalitesini degisik yerlerden arastirmadan satin almayiniz. Fiyati uygun olan mallar arasinda; Türkçe tanitma ve kullanma kilavuzu, garanti belgesi veya standarda uygunluk (TSE) markasi olani tercih ediniz. Saticinin ve birlikte alisverise çikilan kisiler varsa bunlarin sözlerini temkinle karsilayiniz ve plana sadik kalmaya çalisiniz. Tarti ve ölçü araçlarinin dogru kullanilmasina dikkat ediniz. Yapacaginiz piyasa arastirmasi sonucunda, yabanci ürünlerle ayni kalitede olan Türk Mallarinin tercih edilmesi, sizin ekonomik çikariniz oldugu kadar, ülke sanayinin gelismesi açisindan da önemlidir. Kendi malini kullan kendi çocuguna gelecek yarat. Biz ithal mallar kullandikça bize mal satan ülkenin üretimini kalitesi verimi ve kari artiyor, kendi üreticilerimiz ise güçsüzlesiyor, is yerlerimiz kapaniyor, issizlik çig gibi büyüyor.  Üretimin ve istihdamin azalmasi bizler için, düsük ücretlerle ve isini kaybetmek korkuyla çalismak, çocuklarimiz için ise gelecek endisesi ile yasamak demektir. "Yerli Mali Ürün" almak yerine, ithal mal hayranligi ve yabanci marka özentisi sonucu özellikle genç tüketicilerin zaman zaman niteliksiz mallari satin almalari sonradan pisman olmalarina yol açmaktadir. Alisveris sirasinda fatura ve satis fisinin istenilmesi en önde gelen vatandaslik görevidir. Garanti Belgesi, üretici ve ithalatçilar, tüketiciye yönelik üretilen veya ithal edilen mallar için içerigi yönetmelikle belirlenen bir garanti belgesi düzenlemek zorundadir. Bu belgenin tekemmül ettirilerek tüketiciye verilmesi sorumlulugu saticiya aittir. Satici, malin; garanti süresi içinde, gerek malzeme ve isçilik gerekse montaj hatalarindan dolayi arizalanmasi halinde isçilik masrafi, degistirilen parça bedeli ya da baska herhangi bir ad altinda hiçbir ücret talep etmeksizin tamirini yapmak veya yaptirmakla yükümlüdür. Garanti uygulamasi sirasinda degistirilen malin garanti süresi, satin alinan malin kalan garanti süresi ile sinirlidir. Malin arizalanmasi durumunda, tamirde geçen süre garanti süresine eklenir. Malin tamir süresi en fazla 20 is günüdür. Tüketicinin onarim hakkini kullanmasina ragmen malin; Garanti süresi içinde tekrar arizalanmasi, tamiri için gereken azami sürenin asilmasi, tamirinin mümkün olmadiginin, yetkili servis istasyonu, satici, üretici veya ithalatçi tarafindan bir raporla belirlenmesi, durumlarinda tüketici malin bedel iadesini, ayip oraninda bedel indirimini veya imkan varsa malin ayipsiz misli ile degistirilmesini saticidan talep edebilir. Tüketicinin bu taleplerine karsi satici, bayii, acente, imalatçi - üretici ve ithalatçi müteselsilen sorumludurlar. Herhangi bir sorunla karsilasmaniz durumunda; Tüketici Hakem Heyetleri; Illerde Ticaret Il Müdürlüklerinde, Ilçelerde ise Kaymakamliklar bünyesinde faaliyettedir. Türkiye’de 1.011 THH Kurulu bulunmaktadir. Öte yandan telefondan 175’ i arayarak tüketici hattina ulasabilirsiniz. Unutmayin ki bilinçli tüketici saglikli bir ekonominin temelidir” sözlerine yer verdi.