Malatya
Giriş Tarihi : 10-09-2017 14:58   Güncelleme : 10-09-2017 14:58

Tarim Reel Sektörün Temeli…

TZOB Genel Baskani Semsi Bayraktar, tarimin reel sektörün temelini olusturdugunu bildirerek, “ekonomik hayatin, ticaretin temelinde tarim vardir. Bütün ülkeler, istisnasiz, tarimdan çikan arti degeri kullanarak zenginlesmistir. ABD’si, Almanya’si, Fransa’si, Ingiltere’si, Hollanda’si basta olmak üzere bütün gelismis ülkeler tarimla kalkindi. Kalkindiktan sonra da tarimi ihmal etmediler. Tarimda da dünyanin en büyükleri oldular” dedi

Tarim Reel Sektörün Temeli…

Türkiye Ziraat Odalari Birligi (TZOB) Genel Baskani Semsi Bayraktar, yaptigi açiklamada, tarimin toplumda hak ettigi degeri almadigini, halkin tarimin sorunlarina yeterince ilgi göstermedigini belirtti. Tarimin, enerji ile birlikte hatta enerjinin de önünde stratejik sektörlerin basinda geldigini vurgulayan Bayraktar, dünyada gida güvencesinden daha önemli bir sey olamayacagini kaydetti. 7,6 milyar olan dünya nüfusunun gida ihtiyacinin sürekli arttigini, beslenme egilimlerinin degistigini, yapilan bilimsel çalismalara göre 2050’de 9,8 milyara ulasacak dünya nüfusunu beslemek için, simdikinden yüzde 60 daha fazla gida üretmek gerekecegine dikkati çeken Bayraktar, “bütün bunlar tarimin öneminin azalmayacagini hatta çok daha fazla artacagini gösteriyor” dedi.

REEL SEKTÖRÜN TEMELINDE TARIM VAR

Sürekli “reel sektör reel sektör” denildigini ama tarimin bu kapsamda görülmedigini bildiren Bayraktar, sunlari kaydetti: “(Reel sektör reel sektör) deniliyor. Reel sektörün temelinde hangi sektör var? Tarim. Imalat sanayi içinde yer alan gidanin yani sira, tekstil, içecek, tütün birinci derecede tarim sektörüyle baglantili. Tarim, sadece bununla dakalmiyor, ulastirmadan finansa, yiyecek sektörüne, depolamadan,toptan ve perakende ticarete çok degisik sektörlere hammaddesaglamakta, kaynak aktarmaktadir. Milli gelire 52,3 milyar dolar katki saglayan tarim, 90 milyar dolara yaklasan bitkisel, hayvan ve hayvansal ürün üretimiyle, 16-17 milyardolarlik gida ve tarim ihracatina imkan tanimasiyla, sagladigi5,5 milyar dolarlik dis ticaret fazlasiyla, çogunlukla 5 milyonun altina inmeyenyaz aylarinda sanayiden fazla olan istihdamiyla, issizligi 2 puan düsürmesiyle çok daha fazla kiymeti hak ediyor. Tarima dayali sanayiler de dahil edildiginde istihdam sayisi 8 milyonu asiyor. Bugün hala kirsalda 20 milyon kisinin geçim kaynagi tarim isetarimin sorunlari göz ardi edilmemeli, el üstünde tutulmalidir. Bu ülkede 80 milyon nüfus, 5 milyonu askin siginmaci ve yabanci,40 milyona yakin turisti doyuran tarim, gerçek reel sektördür.”

REEL SEKTÖRÜN KATMA DEGERI

Gayri safi yurtiçi hasila (GSYH) rakamlarina göre, tarimin yurtiçi hasiladan yüzde 6,1pay aldigini bildiren Bayraktar, “imalat sanayiyüzde 16,7, toptan ve perakende ticaretin yüzde 11,5, insaat sektörünün yüzde 8,2,ulastirma, depolama sektörünün yüzde 7,9, konaklama ve yiyecek hizmeti faaliyetleri yüzde 2,8, tarim gibi bizzat dogal kaynaklari kullanarak üretimde bulunan sanayi kollari olan, elektrik, gaz, buhar ve havalandirma sistemi üretim ve dagitimi yüzde 1,3, su temini; kanalizasyon, atik yönetimi ve iyilestirme faaliyetleri yüzde 0,9, madencilik ve tasocakçiligi yüzde 0,8 pay aliyor” dedi.

SANAYI, HAMMADDE VE ARA MALINDA DISA BAGIMLI

 

Sanayinin, hammadde ve ara malinda disa bagimli oldugunu, ihracat için ithalat yaptigini belirten Bayraktar, su bilgileri verdi: “Oysa, tarim bizzat dogada, topragi isleyerek, çiftçinin emegini katarak, mazot, gübre, ilaç hariç ithal ürün kullanmayarak ürün üretiyor, oransal olarak çok daha fazla katma deger sagliyor. Bu da yetmiyor, sanayiye hammadde temin ediyor. Gida sanayi, imalat sanayi içinde yüzde 11 payiyla 24 sektör içinde birinci sirada gelmektedir. Tarim sektörü bu sanayinin hammaddesini saglamaktadir. Pamugu ve yünü isleyip ürün haline getiren tekstil sektörü de imalat sanayi içinde yüzde 9,9’luk paya sahiptir. Giyim sektörünün imalat sektöründeki payi yüzde 6,4’tür. Yine tütün sektörü, sanayi imalat sanayinde yaratilan katma degerden yüzde 0,7 pay alirken, tarima dayali sektörlerden deri sektörünün imalat sanayi içinde yüzde 0,8 payi bulunmaktadir. Bu imalat sanayinde yaratilan katma degerin yüzde 28,8’inin tarim kaynakli oldugunu göstermektedir. Bu rakamin gayri safi yurtiçi gelirdeki karsiligi yüzde 4,81’i bulmaktadir.”

111 MILYAR DOLARLIK GIDA VE ALKOLSÜZ IÇECEK TÜKETIMI

Türkiye’de hanehalkinin bütçesinin yüzde 21,77’sini gida ve alkolsüz içeceklere, yüzde 5,87’sini alkollü içecekler ve tütüne, yüzde 7,33’ünü giyim ve ayakkabiya, yüzde 8,05’ini lokanta ve otellere ayirdigini vurgulayan Bayraktar, “hanehalkinin 2016 yilindaki 510,1 milyar dolarlik tüketiminin 111 milyar dolari gida ve alkolsüz içeceklere, 29,9 milyar dolari alkollü içecekler ve tütüne, 37,4 milyar dolari giyim ve ayakkabiya, 41,1 milyar dolari lokanta ve otellere gidiyor. Bütün bu sektörlerin temelinde tarim var” dedi.

 “SANAYIYE VERILEN ILGI VE DEGERI, ÇIFTÇIMIZE DE GÖSTERELIM”

Sanayiciye saglanan destegin tarimdan esirgenmemesi gerektigini belirten Bayraktar, “zor sartlarda üretim yapan, istihdam saglayan, ihracat yapilmasina neden olan Türk çiftçisi, üvey evlat muamelesi görmemelidir” dedi.  Ithal hammaddeye ihtiyaç duymadan üretim ve ihracat yapmak için sanayicilerin de tarimi ve çiftçiyi desteklemesi gerektigini bildiren Bayraktar, sunlari kaydetti: “Net ihracatçi olmak için stratejik bir sektör olan tarima, sanayiciler tarafindan daha fazla yatirim yapilmali. Böylece tarim ürünlerine katma deger katilacak, hem çiftçimiz hem sanayici hem de ülkemiz kazanacaktir. Artik belli oldu ki dünyada savaslar gida ve sudan çikacak. Bunu gören gelismis ülkeler, az gelismis ülkelerin topraklarina göz dikti. Toprak satin alip, kiralayip bu savastan galip çikmanin hesabini yapiyorlar. Kendi arazilerine de gözü gibi bakiyorlar. Bu gerçegi görelim, çiftçimize, tarim sektörüne deger verelim. Tarim sektörünü saha kaldiralim. Sadece ülkemizi doyurmakla yetinmeyelim, bölgemizin de gida ambari olalim. Sanayiye verilen ilgi ve degeri, çiftçimize de gösterelim.”>>BÜLTEN