Sağlık
Giriş Tarihi : 19-02-2018 13:41   Güncelleme : 19-02-2018 13:41

Tansiyon Kontrolü Için 5 Altin Kural!

Türkiye’de her üç yetiskinden birinde görülen hipertansiyon, gerekli önlemlerin alinmamasi durumunda önemli hastaliklara ve organ hasarlarina yol açiyor. Beslenme sekilleri, mevsim geçisleri, psikolojik durum ve kullanilan ilaçlar gibi faktörlere bagli olarak ortaya çikabilen hipertansiyon, yasam tarzi degisiklikleri ile kontrol altina alinabiliyor ya da bazi durumlarda ilaç tedavisi gündeme geliyor

Tansiyon Kontrolü Için 5 Altin Kural!

Memorial Hastanesi Iç Hastaliklari Bölümü’nden Uz. Dr. Tülay Kadioglu, hipertansiyona karsi alinmasi gereken önlemler hakkinda bilgi verdi.

ENSEDEN BASLAYAN BAS AGRISI EN BELIRGIN SIKÂYET

Kan basinci yüksek oldugunda, özellikle enseden baslayan bas agrisi, burun kanamasi, nefes darligi gibi sikayetler ortaya çikabilir. Tansiyon yüksekligi bazi kisilerde de hiçbir belirtiye yol açmayabilir ve kisinin günlük yasamini sürdürmesine bir engel teskil etmeyebilir. Hasta uzun yillar hipertansiyon sorunu oldugunu bilmeden yasayabilir. Ancak hastalik kontrol altina alinmadiginda, özellikle böbrek, göz, kalp gibi organlar bu durumdan olumsuz etkilenir.

ERKEKLER KADINLARA GÖRE DAHA FAZLA RISK ALTINDA

Hipertansiyonun yüzde 95’inin saptanabilen bir nedeni yoktur. Ancak yüzde 5 hastada sekonder hipertansiyon olarak adlandirilan, altta yatan baska nedene bagli kan basinci yükselmesi görülmektedir. Hipertansiyon genellikle 35-50 yaslari arasinda görülür. Erkekler tansiyon hastaligi açisindan kadinlara oranla biraz daha risk altindadir. Genetik yine hipertansiyonda da önde gelen nedenlerin basindadir.

5 ALTIN KURALA DIKKAT EDEREK HIPERTANSIYONDAN KORUNABILIRSINIZ!

Hipertansiyondan korunmak ya da hastaligi kontrol altina almak ise bazi yasam tarzi degisiklikleri ile mümkündür. Saglikli beslenme ve düzenli egzersizin yani sira stres kontrolü gibi faktörler, tansiyon degerlerinin yükselmesini engeller. Bazi hastalar için ise doktor kontrolünde ilaç tedavisi ile kan basinci degerleri kontrol altina alinabilir.

GÜNDE 10 BIN ADIM ATIN!

Hipertansiyona karsi su önlemler alinabilir: 1. Tuzu azaltin: Asiri tuz tüketimi tansiyon hastaligini en basta tetikleyen nedenlerdendir. Günlük tuz tüketim miktari 2 gr’in altinda olmalidir. Tuz hem saglikli kisilerde tansiyon hastaligi olusmasi açisindan risk olusturur hem de hipertansiyon hastaligi olan kisilerde ilaçlarini düzenli kullansalar bile kan basinci seviyelerinin normale gelmesini engeller. Tuz kaynagi olarak sadece sofra tuzunu düsünmek de yanlistir. Tuzlu peynirler, tuzlu zeytin, salça, tursu, yagda kavrulmus kuruyemisler, salamura yiyecekler gibi günlük besinlerin içindeki gizli tuz kaynaklarinin da tüketime dikkat edilerek, bu yiyeceklerin sinirlandirilmasi gerekir.

 

 

 

2. Kilo verin ve hareket edin: Asiri kilolu olan kisilerin yaklasik yüzde 40'inda yüksek tansiyon görülmektedir. Genç hipertansiyon hastalarinin ise yaklasik üçte biri fazla kiloludur. Fazla kilonun kan basinci üzerinde de olumsuz etkisi bulunmaktadir. Bu nedenle ideal kiloda olmak tansiyonu dengeleyen bir faktördür. Sürekli hareket halinde olmak kan basincini düzenler. Bu nedenle günde 10 bin adim kuralina uyacak sekilde hem saglikli kisilerin hem de tansiyon hastalarinin hareket etmesi önemlidir.

3. Sekeri azaltin: Seker hastalarinda yüksek tansiyona sik rastlanir. Yine tansiyon hastalarinda da seker hastaligi gelisebilmektedir. Genelde iki hastalik bir arada görülmektedir. Çünkü her iki hastalik da kan damarlari üzerinde olumsuz etki yaratir. Bu sebeple tansiyon hastalarinin ilerleyen dönemlerde seker hastaligina yakalanmamak için mutlaka seker tüketimini azaltmalari gerekmektedir.

4. Alkol tüketimi: Alkol kullananlarda yüksek tansiyon görülme sikligi artar. Hipertansiyon hastaligi olanlarin da ilaçlarini düzenli kullanirken alkol miktarini da azaltarak kan basincini dengede tutmalari mümkündür.

5. Stres: Uzun çalisma saatleri, masa basi çalisma düzeni ve düzensiz beslenme tansiyonu olumsuz etkiler. Çalisma hayatinin stresi de göz önüne alindiginda çalisanlar hipertansiyon ve hipertansiyona bagli sorunlar için risk altindadirlar. Stresten uzak bir yasam sürmek birçok hastalik gibi hipertansiyon için de koruyucudur.

YEMEGI DISARIDA YIYECEKSENIZ BUNLARA DIKKAT EDIN!

Yemege çok aç karnina gitmeyin.

Menüyü dikkatle inceleyin ve tuzsuz, az yagli, yagsiz ürünleri seçin.

Porsiyonlari oranli tüketin.

Kirmizi et yerine beyaz et tercih edin.

Tatli yerine meyve yiyin.

Ara sicaklardan kaçinin.

Su tüketimini artirin ve sekerli içeceklerden uzak durun.

Yemeklerde tuz yerine limon ve baharat kullanin.