Yazar
Giriş Tarihi : 26-10-2016 00:00   Güncelleme : 26-10-2016 00:00

Sari Nokta Hastaliginda Beslenme

Sari nokta hastaligi (maküla dejenerasyonu) dünyada en az 30 milyon insani etkileyen görme kaybina neden olan bir hastaliktir

Sari Nokta Hastaliginda Beslenme

Sari nokta hastaligi (maküla dejenerasyonu) dünyada en az 30 milyon insani etkileyen görme kaybina neden olan bir hastaliktir. Sari Nokta Hastaligi en çok 60 yas üzeri kisilerde görülür.

Görme azalmasi  yaslanmanin dogal bir sonucu olarak kabul edilse de aslinda çogu kez modern yasantimizin sonucunda gelisir.

 Kus üzümü, lütein, zeaksantin, omega-3 ,  D vitamini ve yaban mersini gibi besinler göz sagligimizi destekleyen besinlerdir. Kus üzümü ve yaban mersini önemli antioksanlardan olan antosiyaninleri içerirler. Kus üzümü ayni zamanda esansiyes yag asitlerinden de zengindir. Sari noktada olusan iltihaplarin olusumunuda azaltir. Bu besinlerde bulunan antosiyaninler; DNA hasarini engeller, bagisiklik sistemini güçlendirir,  kilcal damar geçirgenligini ve kirilganligimi azaltir, yag oksidasyonunu azaltir.Kus üzümünün sari nokta hastaligini önledigini destekleyen arastirmalarda yapilmistir.

 

Lutein ve zeaksantin ksantofil grubu karotenoidlerdir.sebzelere sari turuncu rengini verirler. Lütein ve zeaksantin makülada yüksek miktarda bulunur. Kara lahana,ispanak ve yumurta  lutein ve zeaksantin den zengindir. Kirmizi biber zeaksantin içerigi en yüksek besinlerden biridir. Yumurta sarisindaki miktar düsük ama bagirsaklardan emilimi iyi bir besin oldugundan yumurta sarisi lutein ve zeaksantin içerigi  ile önerilen bir besindir.

 Omega3 yag asitlerinden DHA ‘larda retina yapisi ve fonksiyonlarini destekler. Yapilan arastirmalarda omega3 tüketenlerde yasa bagli gelisen sari nokta hastaliginin daha az görüldügü belirtilmistir.

 Sari nokta hastaliginda D vitamini düzeyide önemli bir yere sahiptir. D vitamini seviyesi düstükçe hastalik riski artmaktadir.

 Genel olarak sari nokta hastaligindan korunmak için;  beslenmenizde basit seker ve basit karbonhidratlardan kaçinin, D vitamini seviyenizi kontrol ettirin, D vitamini seviyeniz düsükse mutlaka takviye alin, diyetinizde omega 3 lere yeterli miktarda yer verin,  koyu yesil yaprakli sebzeleri gün içersinde tüketmeye özen gösterin,  salatalarda  veya yemeklerde kirmizi bibere yer verin, her gün 1 yemek kasigi kadar kus üzümü veya yaban mersini tüketin, en az 2 litre su için, kan sekerinizi bozacak düzeyde unlu ve sekerli gidalari tüketmeyin.

Dyt. Gözde Sultan Sahinoglu