Sağlık
Giriş Tarihi : 19-06-2017 15:22   Güncelleme : 19-06-2017 15:22

Saglikli Bir Ramazan Bayrami Için…

Ramazan ayi boyunca oruç tutan pek çok kisi, bayramin gelmesiyle birlikte daha çok yemek yeme egilimine girebiliyor. Oruç süresince yavaslayan metabolizma hizi, bayramda tüketilen gidalarla alinan enerjiye ayak uyduramayinca, çesitli saglik sorunlari ortaya çikabiliyor. Bayramda sik karsilasilan mide ve hazimsizlik problemlerinin önüne geçebilmek için dengeli ve düzenli beslenme kurallarina dikkat etmek büyük önem tasiyor

Saglikli Bir Ramazan Bayrami Için…

Memorial Hastanesi Beslenme ve Diyet Bölümü’nden Dyt. Emine Yüzbasioglu, Ramazan Bayrami’ni keyifli ve saglikli geçirmek için beslenme önerilerinde bulundu.

 

GERI ÇEVRILEMEYEN IKRAMLAR…

 

Kültürümüz geregi bayram denilince akla ilk olarak ziyaretler, cezbedici ikramlar ve kalabalik sofralar gelmektedir. Bayram için ikram ve kahvalti hazirliklari genellikle evlerde günler öncesinden baslar. Bayram sabahi aileler bir araya gelir, sofralar kurulur, börekler, kizartmalar, tatlilar esliginde muhabbetle saatlerce süren bir kahvalti yapilir. Sonrasinda bayram ziyaretlerinde israrlarla geri çevrilemeyen ikramlar, bir ay boyunca kendini uzun süre açliga alistirmis sindirim sistemini yorar. Bu durum ishal, mide bulantisi, kusma, karin agrisi gibi saglik sorunlarini berberinde getirebilir.

 

IKRAMLARI AZ AZ VE SEÇEREK TÜKETIN…

 

Özellikle hipertansiyon, diyabet gibi kronik rahatsizligi bulunan kisiler, bayram boyunca ikramlarin tüketiminde çok dikkatli olmalidir. Hastaliklarin tetiklenmemesi için ikramliklar arasinda seçim yapilmali, saglikli ve hafif gidalar tercih edilmelidir. Bu ikramlarin porsiyonlarina dikkat edilmesi de büyük önem tasimaktadir.

 

ZIYARETLERINIZI ANA ÖGÜN SAATLERINIZE GÖRE PLANLAYABILIRSINIZ

 

Bayram sabahina saglikli bir kahvaltiyla basladiktan sonra diger ögünlerde de ayni hassasiyet gösterilmelidir. Öglen yemegi et ise aksam sebze olmali, pisirme yöntemi olarak kizartmadan kaçinilmalidir. Çorba, salata, yogurt ana yemeklerin yeninde yenmeli, pilav ve makarnadan uzak durulmalidir. Özellikle yemek sonrasi tatli yenmemledir. Yemek saatlerine de büyük özen gösterilmelidir. Ögün geciktiginde veya atlandiginda seker düsmesine bagli olarak tatli tüketim istegi artarken, yemek porsiyonlari da büyüyecektir. Bayramda sik karsilasilan bu durumu engellemek için bayram ziyaretleri mümkün oldugu kadariyla ögün saatlerine göre planlanmalidir.

 

“IÇMEK IÇIN NE ALIRDINIZ?” SORUSUNA…

 

Bayramda, su tüketimi hem oruç sonrasi olmasi, hem de havalarin sicakligi sebebiyle daha fazla önem kazanmaktadir. Yetersiz su tüketimi vücutta elektrolit dengesini bozacagindan; bas dönmesi, yorgunluk, halsizlik gibi sikâyetleri beraberinde getirecektir. Günlük su ihtiyaci 2-2,5 litre olup, su disinda içilen hiçbir içecek suyun yerini almamaktadir. Bayramda su disinda içilen içeceklerde bitki çaylari, sütlü kahve, ayran, komposto gibi içecekler tercih edilirken; asitli içeceklerden ve hazir meyve sularindan uzak durulmalidir.

 

DIKKAT EDILMESI GEREKENLER

 

1 -Güne hafif bir kahvaltiyla baslanmalidir.

2- Hamurlu tatli tüketimi sinirlandirilmalidir.

3- Bayram ziyaretlerinin yogunlugu sebebiyle ögün atlanmamali ve ana ögünler tatli, dolma veya börek gibi ikramlarla geçistirilmemelidir.

4- Ögünlerde salata, sebze yemegi gibi posa içerigi yüksek yiyeceklere yer verilmelidir.

5-Ana yemeklerin yaninda yardimci yemek olarak adlandirilan pilav, makarna, püre oldukça azaltilmali, bu karbonhidrat kaynaklari yerine ekmek tercih edilmelidir.

6-Yemeklerin yaninda asitli içerecekler ve meyve sulari yerine, ayran, az sekerli komposto içilmelidir.

7-Bayram boyunca pisirme yöntemi olarak sote, firin ve haslama yöntemleri kullanilmalidir.

8-Günlük posa alimini artirmak için çavdar, kepek, tam bugday gibi posa içerigi yüksek ekmekler tercih edilmelidir.

9-Fazla çikolata ve tatli tüketimini engellemek amaciyla, ihtiyaci karsilayacak miktarda bayram alisverisi yapilmalidir.

10-Bayramda hareketsizlikten uzak durulmali, firsat buldukça egzersiz ya da yürüyüs yapilmalidir.