Sağlık
Giriş Tarihi : 12-01-2017 16:22   Güncelleme : 12-01-2017 16:22

Saglikli Bir Kis Için Kis Sebzeleri Tüketin

Havalarin sogumasi ile beraber kis hastaliklari da ortaya çikmaya basladi. Dengesiz ve yetersiz beslenme aliskanligina sahip olanlar için kis, kendini bagisiklik sisteminin zayiflamasi ve hastaliklara karsi vücudun dirençsizligi ile gösteriyor. Vücudumuzun kis aylarinda her zamankinden daha çok vitamin ve minerale ihtiyaç duydugunu belirten Beslenme Danismani Doç. Dr. Ismet Tamer, bagisikligi güçlendirmek için kis sebzelerinin tüketilmesini öneriyor

Saglikli Bir Kis Için Kis Sebzeleri Tüketin

Kisin soguk yüzünü gittikçe daha çok hissettirmeye basladigi bugünlerde vücudumuzun hastaliklara karsi direnci azaliyor. Grip ve soguk alginligi gibi bagisiklik sistemimizin zayif anini yakalamaya çalisan sinsi hastaliklara karsi durabilmek için beslenmemize dikkat etmemiz ve vücudumuz için gerekli vitamin ve minerallerden yeterince almamiz gerekiyor. Bagisiklik sistemimiz bizleri hastaliklara ve enfeksiyonlara sebep olan mikroplara karsi koruyan çok önemli bir sistemdir. Özellikle içinde bulundugumuz kis aylarinda hizla yayilan virüs enfeksiyonlari nedeniyle ortaya çikan solunum yolu hastaliklari, bagisiklik sistemimiz zayifladigi zamanlarda daha da agirlasabilir, hatta bronsit, zatürre gibi baska hastaliklara yol açabilir. Kis sebzelerinin ve sagladiklari vitaminlerin bagisiklik sistemimiz üzerindeki olumlu etkisine dikkat çeken Doç. Dr. Ismet Tamer, kis sebzelerinin saglikli ve güçlü bir kis geçirmek için ne kadar önemli oldugunu anlatti.

KISIN BASTACI, VITAMIN DEPOSU LAHANA

Doç. Dr. Ismet Tamer konuyla ilgili su önemli bilgileri aktardi, “Sindirim ve solunum sistemlerinin yüzeyini kaplayan “mukoza” denilen zarin mikroplara karsi direncini artiran A vitamininin ön maddesi olan beta-karoten; inflamasyon adi verilen önemli bir direnç sürecinde rol oynayan C vitamini ve kalsiyumun, hatta kanama – pihtilasma süreçlerinde görev alan K vitamininin lahanada bolca bulundugunu biliyor muydunuz? Lahana kansizlik ve sinir sistemi gelisimi için gerekli folat ve hücre fonksiyonlarinda görevli potasyum açisindan da zengin bir kaynaktir. Aslinda dogru pisirilmis bir porsiyon lahananin düzenli olarak tüketilmesi, vücut için gerekli günlük vitamin ihtiyacinin önemli bir kismini karsilayabilir, bagisiklik sistemini güçlendirebilir. Pazi ve ispanak, halk arasinda bilindigi gibi demir açisindan degil, ama A ve C vitaminleri ile folat açisindan zengin, lif açisindan ise süper zengin sebzelerdir. Üstelik porsiyon basina oldukça düsük kalori içeren bu sebzelerin dikkat edilmesi gereken bir özellikleri daha var. Içerdikleri oksalat denen madde, kalsiyumu baglayan ve böbrek tasi sorunu bulunan kisilerde bu sorunu artirabilen bir içeriktir. Bu sebzeler hafifçe pisirildiklerinde oksalat içerigi azalir, diyetteki kalsiyum serbestlesir ve bu sorun çözülmüs olur.

METABOLIK KARDIYOVASKÜLER HASTALIKLARIN VE HIPERTANSIYONUN DÜSMANI KABAK

Kis aylarinda hem yemegi, hem salatasi hem de tatlisi ile sofralarimizin vazgeçilmezi olan kabak, vücudumuzu diyabet gibi metabolik, hipertansiyon gibi kardiyovasküler hastaliklardan korumada rol alan C, B vitaminleri, pantotenik asit, folik asit, potasyum ve yüksek miktarda karoten içerir. Sindirim sisteminin saglikli çalismasi ve zararli bir takim maddelerin vücuttan atilmasinda önemli rol oynayan lif açisindan da zengin bir besin maddesidir. Kabak, diger sebzelerle kiyaslaninca kalori içerigi yüksek sayilabileceginden, kontrollü porsiyonlarla tüketilmesi uygun olacaktir. Bir baska mükemmel lif kaynagi da enginardir. Sindirime yardimci olmasinin yani sira özellikleri sayesinde safra yollarinin saglikli çalismasina ve saglikli çalisan safra yollarinin artan akiskanligi ile karacigerin de saglikli çalismasina yardimci olur. Ayrica C vitamini açisindan da oldukça zengindir, inflamasyonda ve kollajen üretiminde olumlu etkileri görülmüstür. Göbek marul, yil boyunca kolayca bulunan ve çogunlugu sudan olusan bir sebzedir. Neredeyse yok denilecek kalori içerigiyle, tokluk hissi vermesi, sindirimi kolaylastirmasi ve sivi destegi vermesi marulun en önemli özellikleridir. Klasik uzun marullar ise göbek marullardan farkli olarak yüksek miktarda A vitamini ve bir miktar folat içerirler. A vitamini, tüm seröz zarlarda, yani sindirim ve solunum sistemlerinin iç yüzeylerinde, gözde, bagisiklik sisteminde önemli koruyucu görevlere sahiptir. Ülkemizde özellikle güney yörelerinde sofralarin bas taci olan, uzun yillardir da suyu ile artik her yerde tüketildigi gözlemlenen salgam, az kalorili fakat bol kalsiyum ve A, C, K vitaminlerinden zengin içerigiyle, kis aylarinda sizi hastaliklardan korumada önemli bir rol oynayabilir. Ülkemizde balik dendiginde yaninda olmazsa olmaz yesilliklerin basinda gelir roka. Aslinda brokoli ve lahana ile ayni familyadan gelen roka da onlar gibi A, C ve K vitaminleri ile kalsiyum açisindan zengin olmasinin yaninda, bagisiklik sisteminin güçlenmesinde ve kan üretiminde rol oynayan demir için de önemli bir kaynaktir. Gözde, kismi görme kaybina neden olan maküler dejenerasyon isimli hastaligin önlenmesinde etkili oldugu da görülmüsolan rokanin da çig tüketildigi taktirde içerdigi oksalat nedeniyle bazi yararli besin maddelerinin emilimini bozma olasiligi mevcuttur.

ÜST SOLUNUM YOLU ENFEKSIYONLARI IÇIN REZENE

Sadece manavda degil aktarlarda ve hatta bazen eczanelerde dahi rastlayabileceginiz, sifa niteliginde bir bitki olan rezene, C vitamini yani sira potasyum, magnezyum ve bakir açisindan da zengin bir besin maddesidir. Hem inflamasyonu geriletir, hem de damarlarda pihti olusumunu önleyici etkileri vardir. Kis aylarinda soguk alginligi ve üst solunum yolu enfeksiyonlarinda etkilidir. Kereviz düsük kalorisi, yüksek lif içerigi ile sik tercih edilmesi gereken bir kis sebzesidir. Üstelik C vitamini deposu olarak kuvvetli bir antioksidan, yüksek fosfor içerigi ile de dis ve kemik dostu bir besin maddesidir. Bir baska güçlü antioksidan bitki ise göz dostu havuçtur. Daha önce de bahsettigim gibi havuç, güçlü bir bagisiklik sistemi, saglikli bir cilt ve saglam gözler için gerekli olan A vitamini deposudur. Bu kadar sebzeden bahsetmisken turunçgillerin bagisiklik sistemine olumlu etkilerinden bahsetmemek olmaz. Yüksek C vitamini ve antioksidan etkili içerigi ile pek çok kronik hastaliktan ve enfeksiyonlardan koruyucu limon, portakal ve greyfurt da kis sebzelerinin yaninda sofralarimizdaki yerlerini almalidirlar.”