Malatya
Giriş Tarihi : 08-06-2017 15:32   Güncelleme : 08-06-2017 15:32

Ramazan’da Reflü ve Gastrite Dikkat!

Ramazan ayinda oruç tutmak vücudu alkol, sigara gibi zararli maddelerden uzaklastirir, kilo verilir, düzenli kilinan teravih namazlari ile spor aliskanligi olusturulur. Ramazan ayinin vücut, özellikle gastrointestinal sistem için sinav ayi gibi oldugunu söyleyen uzmanlar dikkat edilmesi gerekenler noktasinda uyarilarda bulunuyor

Ramazan’da Reflü ve Gastrite Dikkat!

Liv Hospital Gastroenteroloji Uzmani Prof. Dr. Cengiz Pata “Uzun süren açlik dönemleri mide asit ve pepsin salgisini arttirir ve bu durum siskinlik, gaz, hazimsizlik gibi sikayetlere yol açar. Gögüs bölgesinde yanma, agza aci su gelmesi öksürük gibi reflü yakinmalarinda Ramazan ayinda artis olabilir. Az az, sik sik yemek son derece önemli iken uzun açliklar ve sonrasi agir ögünler reflü hastaliginin aktiflesmesine yol açabilir” diyor. Prof. Dr. Cengiz Pata reflü ve ülseri olanlarin isterlerse oruç tutabilecegini ama sikayetleri belirginse gastroenteroloji hekimine basvurmalari gerektigini söylüyor ve önerilerde bulunuyor.

DIKKATE ALINMASI GEREKENLER!

Haziran ayi gibi gündüzlerin uzun ve sicak oldugu yaz dönemlerinde oruç tutulurken dikkat edilmesi gereken en önemli konu vücudun sivi ihtiyacidir. Günlük 2-4 litre arasinda olan sivi ihtiyaci yaz aylarinda daha da artar. Sivi ihtiyacini karsilamak için tüketilmesi gereken ana içecek sudur.  Iftar sofrasinda çorba, cacik ve kompostogibi sivi-elektrolit orani yüksek besinlerin tüketilmesi, iftar ile sahur arasinda soda, ayran gibi içeceklerin aralikli olarak içilmesi de sivi ihtiyacini karsilamak için gerekli. Dogrusu iftarla yatak arasinda geçen sürede en az 2 litre, sahurda ise 1 litre su veya sulu gida alinmasidir.

YAGSIZ OLMASINA DIKKAT!

Uzun süreli açlik döneminden sonra bos mideye birden ve asiri miktarda besin girmesi özellikle reflü ve gastriti olan hastalarda yakinmalara yol açabilir. Iftara çorba veya su gibi sivi besinlerle baslayin ve 5-10 dakika gibi bir bekleme süresinden sonra az yagli veya tercihen yagsiz et veya sebze yemegi ve/veya salata ile devam edin. Özellikle reflü hastalarinda mide bosalmasini geciktiren kizartmalar gibi asiri yagli yiyecekler ve karbonhidrattan zengin hamur isi gidalarin alimi reflü yakinmalarinda artisa neden olacaktir. Irritabl bagirsak sendromu ve reflüsü olanlarin iftar sirasinda besinleri iyi çigneyerek yutmalari, yemek yedikten sonra sirt üstü yatmamalari ve sindirimi kolay sulu, lifli, zeytinyagli besinleri seçmesi gerekir.

“AGIR TATLILARDAN UZAK DURUN!”

Iftardan sonra tatli veya meyve tüketilecekse tatlilarin agir serbetli hamur isi tatlilar yerine sütlü tatlilardan az miktarda tercih edilmesi ve aksam saatlerinde sindirimi güç olan kabuklu meyveler yerine çilek, kiraz, muz gibi lif içerigi yüksek olan meyveler tercih edilmelidir. Iftar ile sahur arasinda sik araliklarla az miktarda ara ögün almak sahur sirasinda daha az yemek tüketilmesine neden olacagindan önerilir.  Sahurda da yagli kizartmalar, hamur isi beslenmekten kaçinilmali ve sahurdan sonra hemen uyumak yerine mide bosalmasi için 1-2 saat süre geçtikten sonra uyumak basitçe alinacak önlemlerin basinda gelir.