Genel
Giriş Tarihi : 11-05-2018 17:05   Güncelleme : 11-05-2018 17:05

Ramazanda Nasıl Beslenmeli, Neler Yemeliyiz?

Ramazan ayının yaklaşmasıyla birlikte beslenme alışkanlıklarımız da sorgulanmaya başlandı. Özellikle gün boyunca 16 saati bulacak oruç süresini sağlıklı bir şekilde geçirmek için beslenme uzmanları dikkat edilmesi gerekenler hakkında insanları uyarıyor. Biz de Ramazan ayında nasıl beslenilmesi gerektiğini, nelere dikkat edilmesi gerektiğini Diyetisyen Fadime Aysun Kayacı ile konuştuk

Ramazanda Nasıl Beslenmeli, Neler Yemeliyiz?
11 ayın sultanı Ramazan ayına sayılı günler kala beslenme konusunda Uzmanlar vatandaşları uyarmaya başladı. Biz de Ramazan ayında nasıl beslenilmesi gerektiğini Diyetisyen Fadime Aysun Kayacı ile konuştuk. Ramazan ayında beslenmemizde köklü değişimlerin yaşandığı bir ay olduğunu vurgulayan Diyetisyen Fadime Aysun Kayacı şu ifadeleri kullandı: “ Ramazan ayının gelmesiyle birlikte akıllarda oluşan en büyük soru ramazan ayında nasıl beslenmeliyiz oluyor. Ramazan ayı, beslenmemizde köklü bir değişikliğin yaşandığı süreçtir. Normal koşullarda 3,4 öğün olarak beslenirken ramazan ayında ise 2 öğüne düşülmektedir. Sahur ve iftar olarak. Sabah güneşin doğuşundan akşam ezanın okunuşuna kadar uzun süre açlık yaşanır. Nerden baksanız 15-16 saat aç kalınmaktadır. Hele de yaz aylarında gündüzlerin uzamasıyla bu süreç uzar. Sahura da kalkılmadığı takdirde bu süre 20 saate kadar çıkabilir. Bu dönemde yapılan beslenme hataları önemli sağlık sorunlarına, özellikle de sindirim sistemi rahatsızlıklarına yol açabilir. Ramazan ayı boyunca bahsedeceğim konulara dikkat edilmezse eğer halsizliğe, baş dönmesine, ani tansiyonun düşüklüğüne veya yükselmesine, şişkinliğe, kabızlığa kilo almaya vs. gibi birçok soruna en önemlisi de şeker hastalığına bile zemin hazırlayabilirsiniz.” İFTAR SOFRASINDA BESLENME SORUNLARI VE ÖNERİLER Kayacı sözlerini şu şekilde sürdürdü: “Uzun süre aç kalınarak ve bunun yanında da susuzluğun oluşmasıyla iftarda 1 su bardağının üstünde su içilerek mide hacminin genişlemesi sorunu için Orucunuzu ilk olarak fazla miktarda su içerek örneğin 1 su bardağının üstünde suyla açmayınız. Çünkü mide hacminiz genişleyecektir. Ayrıca fazla yemek yemeyi önleyecektir. Bütün gün boyunca aç kalındığı için zaten kan şekeriniz düşüyor ve vücudun ihtiyacı olan proteini, karbonhidratı, vitamin ve mineralleri alamamış oluyorsunuz. Bunun yerine, orucunuzu 1 fincan suyla açınız ve yemekleri tüketirken birkaç lokmada bir suyunuzu tüketiniz. İftarda mutlaka hafif bir çorbanız bulunmalıdır.15-16 saatlik bir açlığın üzerine biranda yağlı, ağır yemeklerle başlamak mideyi yoracaktır. İftara başlarken 1-2 kepçe hafif çorbayla başlanmalı,5-10 dakika sonra ise ana yemeğe geçilmelidir. Ana yemekler ağır olmamalıdır. Sebze yemeğinde 5-6 kaşık; etten ise en fazla 3 köfte kadar yiyebilirsiniz. Kızartma ve aşırı yağlı yemekler yerine fırında, haşlama veya ızgara tercih edebilirsiniz. Yemekten sonra şerbetli tatlılar yerine sütlü tatlılar veya meyvenin tercih edilmesi sizin için daha sağlıklıdır. Ayrıca tatlı veya meyveyi yemeğin ardından hemen yemekte doğru değildir. Ortama 2-3 saat geçtikten sonra yenilmelidir. Salatalarda da aşırı soslardan kaçının. Hızlı ve çabuk yenen yemeklerde kan şekeri aniden yükselir ve aniden de düşüşe neden olabilir. Halsizlik, yorgunluk, hazımsızlık yapabilir. Üstelik beyine tokluk hissi gitmediği için doyma hissi oluşmaz. Karbonhidratlar yeteri kadar emilemez. Karbonhidratların emilimi ağızda tükürük bezinden salgılanan pityalin içindeki amilazla başlar. Besinler ağızda yeteri kadar kalamadan direk mideye giderse hem hazımsızlık hem de kilo yapabilir. Yemek yerken biranda yüklenmeyin. Çiğneme süresini uzatın. Yemek esnasında az miktarlarda ama sık sık su içiniz. Sofrada sohbet ediniz. Yeme süresini uzatarak 20 dakikaya ulaşıldığında beyinde tokluk merkezi devreye girecektir. Yemekten hemen sonra veya yemekle birlikte tüketilen şerbetli tatlıların  sağlığa oldukça zararlı etkileri vardır. Tatlı ne durumda alınırsa alınsın sizlerin kan şekerini ani yükselttiği gibi ani olarak ta düşürür. Bu nedenle vücutta bir yorgunluk, uyku hali oluşur. Ani kan şekeri düşüşü vücudun dengesini bozar. Bağışıklık sistemine bile zarar verir. Ayrıca insülin hormonunun fazla salgılanmasına yol açar. Bu fazla salgıda pankreasın zorlanmasına süreklilik durumunda tip 2 diyabet hastalığına yani şeker hastalığına yakalanma riskini arttırır. Şerbetli tatlılar yerine haftada 2 veya 3 kez olacak şekilde sütlü tatlıları tercih edebilirsiniz. En azından sütten protein almış olursunuz.” SAHUR İÇİN ÖNERİLER Sahurda neler yenilmesi gerektiğini Kayacı şu şekilde sıraladı: “Sahur öğünü, bazı yanlış düşünceler ya da yaşam koşullarından kaynaklanan sıkıntılar yüzünden atlanabilmektedir Ne yazık ki kişiler metabolizmasına ciddi zararlar vermiş olurlar. Ramazanda en önemli öğün aslında sahurdur. Sahurdan sonra akşam ezan okununcaya kadar nerden baksanız 15 saatlik bir açlık söz konusudur. Sahurda alınan besinler ile hem kişi tok kalır hem de vücut gün içerisinde gerekli olan bazal düzeyine yakın enerjiye sahip olmuş olur. Hâlbuki bu öğünü atlayanlar gün içerisinde öyle bitkin ve halsizdirler ki. Kendilerine zarar vermiş olurlar. Sahurda hatalı besinlerin yer alması sonucu da kişide reflü, mide yanması. Kabızlık gibi sorunlarla karşılaşırlar. Yumurta, Anne sütünden sonra yüzde yüz protein oranına sahip bir besindir. Etten bile daha çok protein içerir. Vücuda alındığında kayba uğramadan direk dokulara karışır. Kolesterol yüksekliği, kalp-damar hastalığı yoksa eğer her gün mutlaka bir yumurta yemeliyiz. Bu hastalar ise haftada 2-3 kez tüketebilirler. Ayrıca sizleri gün boyu tok tutacaktır. Süt-yoğurt, Günlük kalsiyum ihtiyacımızı karşılamak için mutlaka almamız gereken bir besindir. Sahurda 1 su bardağı süte mutlaka yer veriniz. İftarda ise yoğurt, cacık, ayran şeklinde de tüketebilirsiniz. Peynir, Sahurda tok tutacak besinlerden bir başkası da peynirdir. Protein oranı yüksektir. Fakat tuzsuz peynir tercih ediniz. Yoksa gün boyu susayabilirsiniz. Ceviz ve Badem, Yağlı tohumlardan oldukça besleyici değeri olan ceviz sahurda yenilebilir. Yağ içerikli bu tohumlar mide boşalmasını geciktireceği için tokluk hissi oluşturur. Badem 10,cevizi ise 2-3 adet olarak sınırlamakta fayda var. Ekmek, olmazsa olmazlardan bir tanesi de ekmektir. Ekmeği tamamen bırakanlar, ekmek çok zararlı diyenler oldukça büyük bir hata yapıyorlar. Ekmek sizlere zarar vermez kilo aldırmaz. Ekmekte doğru ekmek seçimi önemlidir. Beyaz ekmek yerine lif içeriği yüksek olan tam tahıllı, çavdar, tam buğday vs. ekmekleri tercih ediniz. İçeriğindeki posadan dolayı hem kan şekerini yavaş yükseltir hem de tokluk hissi verecektir. Ayrıca bağırsakların çalışmasını da sağlayacaktır.  Tarçın, Kan şekerini düzenlemede önemli bir besindir. Süt veya yoğurdunuza ekleyebilirsiniz.” >>Rahime Gül Erbaş (ÖZEL Haber )