Sağlık
Giriş Tarihi : 11-07-2013 13:33   Güncelleme : 11-07-2013 13:33

Ramazan' da Beslenme ve Saglik

Ramazan Ayinda yapilan beslenme hatalari ciddi rahatsizliklara yol açabiliyor. Oruç tutan kisilerin günlük beslenme sekli ve ögün sayisi degistigi için beslenme hatalari yapilabiliyor. Ciddi rahatsizlik yasamamak için uzman önerilerine kulak vermemiz gerekiyor.

Ramazan' da Beslenme ve Saglik



 Ramazan’da en önemli ögün olan sahuru kesinlikle atlamamak gerekiyor. Sahura kalkmamak hem metabolizmayi zayiflatiyor  hem de gün içinde daha çok acikmaya neden oluyor. Sahurda tüketilen besinlere de dikkat edilmelidir. Çok baharatli ve tuzlu yiyecekler, gün içinde daha çok su ihtiyacina neden olur. Bu nedenle bu besinlerin tüketimi önerilmemektedir. Sahurda süt, yumurta, peynir çesitleri gibi uzun süreli tokluk saglayacak protein içerigi yüksek besinler ve bol sögüs tercih edilebilir. Bu besinleri tüketemeyecek kisiler; meyveli yogurt veya 1 su bardagi yarim yagli süt ile hazirlanmis 5-6 yemek kasigi misir gevregi tercih edebilir.

MIDE RAHATSIZLIGI OLANLAR DIKKAT

Midesiyle ilgili sik sikayeti olan kisiler Ramazan ayi öncesi doktorlariyla birlikte oruç için hazirlanmali ve gerekli önlemleri almalidir. Ramazan süresince saglikli beslenme kurallarina uyulmasi daha da önemli hale gelir. Çünkü çok miktarda yemek yenmesi hazimsizliga, karin agrisina, bulanti ve kusmaya neden olabilir. Rahatsiz olmamak için dengeli beslenmeye, gerekli tüm besin ögelerinden az miktarlarda yemege ve iftar ile sahur arasina yatmadan 2 saat kadar öncesine küçük bir ara ögün sikistirmaya dikkat etmek gerekir. Ramazan ayinda dikkat edilmesi gereken bir nokta da ülser hastaligidir. Özellikle mide sikayetleri olanlarin, daha önce mide ülseri veya kanamasi geçirmis olan kisiler oruç tutmaya baslamadan önce mutlaka bir doktor ile görüsmelidir.  Kontrollerin yapilmadigi durumlarda oruç tutulmasi ciddi mide ve on iki parmak barsagi kanamalarina neden olabilmekte ve istenmeyen sonuçlar ortaya çikabilmektedir. Ramazan ayi süresince agri kesicilerin ve aspirinin kullanimi da özen ister. Zaten mide için oldukça zararli olan bu ilaçlarin doktor önerisi olmadan kullanimi, oruç sirasinda tehlikeli kanama ve mide delinmelerine neden olabilir.

KABIZLIGI ÖNLEMEK IÇIN NE YAPMAK GEREKIYOR
Kabizlik, posasi az ve yüksek kalorili yemek yeme nedeniyle ortaya çikar. Yiyecekler dengeli olarak seçilir, yeterince çig sebze, meyve tüketilir, unlu gidalarin kepek içermelerine özen gösterilirse; bu davranis degisiklikleriyle düzenli barsak aliskanliklarini sürdürmek zor degildir. Gaz ve hazimsizlik da hizli ve çok miktarda yemek yeme nedeniyle Ramazan ayi boyunca sik görülen yakinmalar arasinda yer alir. Dengeli ve saglikli beslenmenin ana kurallarina uyuldugunda, gazli ve katki maddeli içeceklerden çok tüketmek yerine, yeterli miktarda su içilmesiyle bu sorunun da kolayca çözülmesi mümkündür. Bu önlemlere ragmen kabizlik düzelmezse, doktorunuz tarafindan önerilen, aliskanlik yapmayan ve vücudunuza zararli etkileri bulunmayan bazi ilaçlardan yararlanabilinir.

 

Daha önceden belirlenmis yemek borusu, Mide,  barsak, karaciger, safra kesesi  ve ya pankreas hastaliginiz varsa mutlaka doktorunuz ile görüstükten sonra oruç tutmaya baslamanizda fayda var. Doktorunuz durumunuzu degerlendirmek için bazi incelemeler  yaptiktan sonra tedavide bazi degisikliklere gidebilir. Doktorunuz Oruç tutmanin sagliginiz açisindan mümkün olup olmadigini belirleyecegi gibi Ayni zamanda oruç tutarken nelere dikkat etmeniz gerekecegini de söyler.

 Ramazan Ayi’nda ortaya çikan tüm yakinmalari önemsemek  gerekiyor. Siddetli bulanti, kusma, ishal  karin agrisi durumlarinda acilen hastaneye basvurmaki gerekmektedir.



 DERLEME HABER