Röportaj
Giriş Tarihi : 30-12-2020 17:36   Güncelleme : 30-12-2020 17:36

Pandemi Döneminde Online Alışverişte Sorun Yaşıyorsanız...

E-ticaret patlaması kesinlikle daha iyi bir alışveriş deneyimi geliştirdi. Ancak, her şey gibi online alışveriş dünyası da sorunsuz değildir. E-ticaret şirketlerinin bunları hafifletme çabalarına rağmen, tüketicilerin çevrimiçi alışveriş yaparken hala karşı karşıya kaldıkları bazı sorunlar var. Malatya Tüketici Hakları Derneği Başkanı Zuhal Dişer, Pandemi döneminde yaşanan sorunlar ile ilgili değerlendirmede bulunurken, bu sorunların üstesinden gelmenin en kolay yolunun Esnaf’tan alışveriş yapmak olduğunu söyledi.

Pandemi Döneminde Online Alışverişte Sorun Yaşıyorsanız...

Online alışverişte ne tür zorunlar yaşanıyor. Tüketicilerin en çok şikayeti olduğu konu nedir?

Teslimat ve Lojistik, dijital ödeme hataları, ek ücretler, Belirsiz iade ve garanti şartları, Güvenlik eksikliği gibi sorunlar yaşanıyor. Çevrimiçi alışveriş yaparken siparişin ne zaman teslim edileceği tüketicilerin sürekli aklında kalan bir durum. Tüm e-ticaret sitelerinde tüketiciler için sipariş izleme sistemleri bulunurken, bunlar her zaman doğru değildir. Teslimatın gerçekleşmesi için belirli bir zaman dilimini olmadığından, iş yerinde çalışırken veya dışarıda olduğumuz zaman teslimat personeli evlerimize sık sık gelir.

Ödeme hatalı tüketicileri nasıl etkiliyor?

Bir tüketicinin kredi / banka kartı, internet bankacılığı veya günümüzde var olan çeşitli dijital cüzdanlardan birine ödeme yapması da dahil olmak üzere, dijital ödemelerin başarısızlığı, çevrimiçi işlemler yapılırken büyük önem arz eder. İnternet bağlantısının bozulması veya teknik bir aksaklıkla genellikle, ödeme alınıyor ama tüketicinin hesabında gözükmüyor ve e-ticaret sitesi sipariş departmanı da bu ödemeyi göremiyor, fakat satıcının hesabına ödeme gelmiştir. Bu ödemeyi iade almak bazen uzun sürebiliyor. Tüketici siteyi bilgilendirmeli ve daha sonra banka hesaplarına iade edilmesi için 7-10 gün beklemelidir. Ancak sektör, kredi kartı işlemlerine daha fazla odaklandığı için bu durum sürekli olarak artıyor.

Geri İade koşullarında sorunlar ve o sitenin güvenliği konusunda alışverişin seyri nasıl olmalıdır?

Eliniz ulaşana kadar ürün kalitesiyle ilgili hiçbir fikri yoktur. Çünkü online satın alınan ürünleri iade etmek oldukça yaygındır. Tanınmış e-ticaret şirketlerinin birinden alışveriş yapmadığınız sürece, satın alma işlemi yaparken iade şartlarını incelemeniz önemlidir. Ancak çoğu sitede, sizi düşük kaliteli bir ürünü iade etmenin imkânsız olduğu belirsiz iade şartları var. Çoğu site, bir ürün için iade şartlarının ne olduğunu açıkça belirtmediğinden; hasar görmüş bir ürün ya da düşük kaliteli ürün teslim alırsanız ne olacağı belirsizdir. Siber güvenlik olmaması ya da daha doğrusu eksikliği, bugün internette büyük bir sorundur . E-ticaret siteleri, isim, telefon numarası, adres ve banka bilgileri gibi önemli tüketici verilerini kaydeder. Bu sitelerde sıkı bir siber güvenlik önlemi uygulamıyorsa, verileriniz yanlış ellere düşme riskiyle karşı karşıya kalır ve banka hesabınıza zarar verebilir. Online alışverişteki büyük oyuncuların çoğu, kesinlikle tüketicilerinin bilgilerini korumak için sınıfının en iyisi güvenlik önlemlerine sahip olmakta fakat uzmanlığı olmayan sayısız küçük sitelerin bunun hakkında en ufak fikri dahi yoktur.

Online alışverişlerde yaşanan sorunları sıraladınız. Peki, bu sorunlarla karşılaşmamak için en kesin çözüm nedir?

MTSO Başkanı Oğuzhan Ata Sadıkoğlu'nun yerel esnafa sahip çık kampanyasına uyarak alışverişini uygun koşullarda yerel esnafından yapmaya tüketicilerimizi davet ediyoruz. Netice de dışarı çıkabilenler kendi esnafını da düşünerek şehrinin ekonomisine bildiğimiz usulde hizmet veren esnaftan yaparak katkı sağlayabilirler. Bu zor dönemde hepimizin fedakarlık yapması gerekiyor ama dijital hayat ve büyük satıcılar yerelde esnafa büyük darbe vuruyor. Herkesin bir ekmek kavgası var birbirimize destek olmalı yerli ve yerel esnafı şartlar doğrultusunda tercih etmelerini tüketicilerimizden rica ediyoruz. Ulaşılabilirlik açısından, sorun çıkması durumunda daha kolay çözüm elde edilebilecektir kanaatindeyim. Ayrıca artık yereldeki işletmelerinde Pandemiye yönelik hizmetleri mevcuttur bunları da göz önünde bulundurarak bu süreci kolaylaştırmak elimizdedir düşüncesiyle herkese sağlıklı yarınlar diliyorum.

Ebubekir Atilla’nın Röportajı