Sağlık
Giriş Tarihi : 25-05-2017 16:54   Güncelleme : 25-05-2017 16:54

Oruç Tutarken Bas Agrisindan Korunmanin Yollari

Beslenme düzeninin degismesi, uykusuzluk, uzun süre aç ve susuz kalinmasi gibi birçok neden Ramazan ayinda bas agrilarini tetikleyebiliyor. Ramazan’da bas agrilarini önlemek için basta tetikleyici gidalardan uzak durmak ve bir dizi koruyucu önlem almak gerekiyor

Oruç Tutarken Bas Agrisindan Korunmanin Yollari

Memorial Hastanesi Nöroloji Bölümü’nden Uz. Dr. Hayal Ergin Toktas, Ramazan’da bas agrilarini önlemenin yollari hakkinda bilgi verdi.

 

RAMAZAN’DA ATAKLAR SIDDETLENEBILIYOR

Ramazan ayinda uzun süren açlik ve susuzluk sebebi ile birçok kisi siklikla bas agrisi yasayabilmektedir. Uyku düzenin degismesi ve uyulmasi gereken saglikli beslenme kurallarina bagli kalinmamasi da Ramazan’da bas agrilarina yol açan en önemli nedenlerdir. Tüm bu nedenlerle daha önce hiç bas agrisi sikayeti yasamayan kisilerde bile bu dönemde bas agrisi ortaya çikabilmektedir. Migren tipi bas agrilari bulunan kisilerde ise daha sik ve siddetli ataklar görülebilmektedir.

 

KAN SEKERI DÜSÜYOR BAS AGRISI ARTIYOR

Uzun süreli açlik ve susuzlugun etkisi, kan basinci degisiklikleri ile birlikte kan sekeri düsmekte ve buna bagli olarak bas agrilari olusabilmektedir. Uzun süreli açlik ve susuzluk durumlari migren basta olmak üzere primer bas agrilarini tetikleyen faktörlerdir; ancak tetikleyici bu faktörler her migren hastasinda farklilik gösterebilmektedir. Kisacasi her migren hastasi açlik ve susuzluktan olumsuz etkilenmeyebilir.

 

FAZLA YAGLI VE TUZLU BESINLER ATAKLARA NEDEN OLABILIR

Ramazan ayinda sahur nedeniyle uykunun bölünmesi ve yeterli süre uyuyamamak da migren için tetikleyici bir faktör olabilir. Uyku düzeninin saglanamamasi, uykusuzlugun yarattigi stres bas agrilarina yol açabilir. Bu süreçte özellikle uykuyu kaçiracak tarzda kafein içerikli sivi ve besinlerin tüketilmemesi gerekir. Uyku öncesi ilik bir dus almak faydali olabilir. Bas agrilarindan korunmak için Ramazan ayinda hafif ve saglikli besinler tüketmek gerekir. Açlik süresinin uzun olmasi nedeniyle sivi kaybi da fazla olacaktir. Bunun için iftar ve sahur saatleri arasinda bol su içmek ve bu açigi kapatmak oldukça önemlidir.

 

SAHUR VE IFTAR SAATLERINE GÖRE ILAÇLARINIZI ALIN

Siddetli migren ataklarinda tedavi uygulanmadan atagin geçmesi mümkün olmayabilir. Dolayisiyla oruç tutmak isteyen migren hastalarinin sahur ve iftar saatlerine göre uygulanabilecek koruyucu tedavi için nöroloji uzmanina basvurmasi gerekir. Açlik faktörü ile migren ataklari yasayan kisiler, kullandiklari koruyucu ilaçlari Ramazan’da sahur ve iftar saatlerine göre düzenlemelidirler.

 

NEFES VE GEVSEME EGZERSIZLERI YAPIN

Oruçluyken ortaya çikan hafif ve orta siddetli bas agrilari için nefes ve gevseme egzersizleri yapmak faydali olabilmektedir. Bunun disinda temiz havaya çikmak, karanlik ve sakin bir odada kisa süreli bir uyku agriyi gidermeye yardimci olabilir. Ancak açlikla tetiklenen ve siddetli migren ataklari yasayan kisiler oruç tutma konusunda israrci olmamalidir. Oruçluyken ortaya çikan her bas agrisinin da her zaman açlik durumuna baglanmamasi gerekir. Eger ani ve giderek siddetlenen bir bas agrisi varsa ve bu duruma bulanti, kusma, yüksek ates, görme kaybi gibi belirtiler eslik ediyorsa bu durumu açlikla iliskilendirmeden en kisa sürede nöroloji uzmanina basvurulmasi gerekir.