Sağlık
Giriş Tarihi : 19-07-2013 12:06   Güncelleme : 19-07-2013 12:06

Mide Yanmasi Sikayeti Olanlar Dikkat!

Mide yanmasi günümüzde milyonlarca insani etkileyen ve yasam kalitesini düsüren bir saglik sorunudur. Ancak bu sorun,beslenmenizde yapacaginiz degisiklerle önemli ölçüde kontrol altina alinabilir.

Mide Yanmasi Sikayeti Olanlar Dikkat!

Mide yanmasi 20 ile 50 yas arasinda birçok insanda görülen çok yaygin bir rahatsizlik. Midede yanma hissi yemekten önce, yemek sirasinda ya da yemekten 2-3 saat sonra hissediliyor. Besinler, sindirim islevinin bir geregi olarak midede ilk degisikliklere ugrayarak bagirsaklara gönderilmek için hazirlaniyor. Mide bu islevi yerine getirirken iç yüzeyini kaplayan zarin altindaki salgi hücrelerini, besinlerin gerekli degisimini saglamak üzere uyariyor. Bu sirada olusan bir dengesizlik, asiri asit ortamina ve midenin kendini koruyamamasina yol açarak yanma hissine neden oluyor.

Mide agrilariniza ve mide yanmaniza son verecek saglikli ve dost besinlerle beslenerek, hem yemek yemenin keyfini çikarabilirsiniz, hem de yemek sonralarinin azaba dönüsmesini önleyebilirsiniz.

Bu dost yiyecekler hangileri mi? Iste size bazi ip uçlari…

Lahana:

Lahanayi çig olarak yemeyi tercih edin. Ince seritler halinde dograyip salata yapin. Meyve presinde lahananin suyunu sikip ayni miktarda elma suyu ile karistirin ve için. Lahana, ülser ve gastrit ilaci olarak biliniyor. Dörtte bir lahanayi yikayip kalin seritler halinde dograyin. 1 kerevizi soyup dograyin. 1 havucu temizleyip dilimleyin. Lahana, kereviz ve havucu kati meyve presinde sikip sabah aksam suyunu için.

Karnabahar:

Haslanmis karnabahar, mideyi asit saldirilarindan koruyarak tüm sikintilari giderebilir. Karnabaharda bulunan “gefarnato” maddesi ülser ilacinin ham maddesi olarak kullaniliyor.

Patates:
Çig patates suyu mide yanmasinin dogal ilacidir. Patatesi soyup kati meyve presinde suyunu sikin. Biraz su, havuç suyu ya da kereviz suyu ile karistirip için.

Elma sirkesi: 
Salatalarda elma sirkesi kullanin.

Maden suyu:

Mide asidinin büyük bir bölümünü etkisiz hale getiriyor.

Ispanak:
Ispanagi buharda pisirin ya da haslayarak tüketin. Taze yapraklarini salata olarak yiyin.

Zeytinyagi:
Çig olarak kullanildiginda besinlerin midede kalma süresini azaltiyor ve yaglarin sindirimi için safra salgisini artiriyor. Sizma olanini tercih edin.

Baklagil:
Fasulye, bezelye ve mercimekte bulunan “bioflavionid” maddesi, koruma faktörünü artiriyor.

Muz:

Mideyi seven meyvelerin basinda geliyor. Ara ögünlerde birer muz yemek, midedeki yanma hissini ortadan kaldirabilir. Muz, mide enzimleri ve hücrelerinin üretimini de artiriyor.

Kizarmis ekmek: 
Midenin salgiladigi asiri asidi kurutarak yanma hissini gideriyor.

Meyankökü:

Güçlü bir mide koruyucusu. Yapilan son arastirmalara göre midedeki asiri asitlenmeyi azaltiyor.

 

BUNLARDAN UZAK DURUN!

 Alkollü Içecekler, kola, gazoz gibi asitli içecekler,çig köfte bulgur gibi yiyecekler, kavurma ve kizartma türü yiyecekler, acili, eksili ve baharatli gida ve tursulardan uzak durmali

 

 

BUNLARI DIKKATE ALIN!

Yemege daha fazla zaman ayirin. Ayaküstü degil, sofrada oturarak yiyin. Acele yemek mide islevine zarar veriyor. Kendinize daha fazla zaman ayirip yemek yemeyi bir zorunluluk degil de bir keyif anina dönüstürün.

Agziniza küçük lokmalar almak midenin sindirim için gerekli salgilari daha kolay üretmesine yardimci olur. Lokmalari uzun uzun çigneyin. Bu, midenizde siskinlik ve agirlik hissetmemenizi saglar.

Sofradan tikabasa doymadan kalkin. Mide bos bir torba oldugu için yemek yerken çignedigimiz besinler buraya ulastikça mide sürekli genisler. Eger kemerinizi çok sikmissaniz yanma hissi duymaniz çok dogal. Içi dolu bir plastik torbayi düsünün. Tam ortasindan bir ipi kemer gibi sikica baglayin. Torba saga ya da sola çekecek ya da asagiya dogru sarkacaktir. Mide de ayni böyle... Bu nedenle ölçülü miktarda yemek yiyin.

Aksam ögününden hemen sonra damak kaçamaklari yapmayin. Aksi takdirde mide gece boyunca çalisip yorulur. Aksam yemegi ile uyku arasi en az üç saat olmali. Yani yemek yedikten en az 3 saat sonra yatin. Gece yatarken sag yana dönerek yatmayin. Besinin mideye girisi sag taraftan gerçeklestigi için yedikleriniz yeterince hazmedilemeyip mide borusunda yanma hissi olusabilir.

Yemek yedikten sonra yere egilmeniz gerekiyorsa dizlerinizi bükerek egilin. Aksi takdirde mide islevini gerektigi gibi yapamaz.

Yiyecek ve içeceklerin çok sicak ya da soguk olmasi mide sivisina zarar verebilir. Bu nedenle yiyecek ve içeceklerin ilik olmasina özen gösterin.






-DERLEME HABER-