Malatya
Giriş Tarihi : 14-12-2017 14:55   Güncelleme : 14-12-2017 14:55

MHP’den Öneri “Vagon Onarim Fabrikasi Lisansli Depo Olsun”

Atil durumda bulanan Vagon Onarim Fabrikasinin lojistik üs ve kayisi lisansli deposu olmasi için bir rapor hazirlayan Milliyetçi Hareket Partisi Il Baskani Bülent Avsar, “Vagon Onarim Fabrikasinin lojistik üs haline getirilmesi sonrasinda, içinde lisansli depoculuk ve kayisi ürün ihtisas borsasi ile kayisi yurtdisi piyasa borsalarina da açilacak ve ürünün degeri daha da artacaktir. Halen 400 milyon dolar olan kayisinin ihracat degeri, bu sayede 2 milyar dolar seviyesine kadar çikabilecektir.” dedi

MHP’den Öneri  “Vagon Onarim Fabrikasi Lisansli Depo Olsun”

>>Rahime Gül Erbas

Yillardir atil bir vaziyette bulunan Vagon Onarim Fabrikasinin lojistik üs ve kayisi lisansli deposu olmasi için Milliyetçi Harekât Partisi (MHP) Malatya Il Baskanligi tarafindan bir rapor hazirlandi. Parti il binasinda hazirlanan raporla ilgili bilgi veren MHP Il Baskani Bülent Avsar sunlari dile getirdi: “ Malatya ilinin dünya kuru kayisi piyasasinin yüzde 80’lik bölümünü içinde barindirmasi sebebiyle hem lojistik köy, hem de lojistik köy içinde lisansli bir deponun kurulmasi son derece önem arz etmektedir. Malatya’da kayisi için lisansli depo kurulmasi talebi resmi gazetede 2013 yilinda yayimlanmis ve yaklasik 40 bin tonluk bir lisansli depo alani ve binasina ihtiyaç duyulmustur. Bu çerçevede ilimizde kurulu olan ve 40 yildir, çürümeye terk edilmis Vagon Onarim Fabrikasinin oldugu bölgenin arsa ve fabrika alaninin lojistik köy ve lisansli depo olarak kullanilmasinin isabetli bir karar olacagi degerlendirilmistir. Malatya Dogu-Bati -Güney ve kuzey bölgelerini birbirine baglayan jeopolitik önemi olan bir sehirdir. Bu avantaji kullanmak için ilimizde lojistik bir üs kurulmasi kararlastirilmistir. Ankara kazan bölgesinde yer alan lojistik üs bölgesi incelenmis ve benzer olan lojistik üssün, ilimizde yer alan Vagon onarim fabrikasinin atil durumda olmasi, içinden demiryolu geçmesi, karayolu baglantisina yakin olmasi ile birlikte Malatya OSB bölgesine yakin olmasi sebebiyle en ideal yer olacagi degerlendirilmistir. Gaziantep ile Iskenderun Körfezini birbirini baglayacak Hassa tüneli ihale edilmis olup, bu sayede Gaziantep üzerinden Iskenderun limanina daha hizli ulasim saglanmis olacaktir. Bu çalisma iki yil sonra hayata geçmis olacaktir. Böylece Akdeniz’in Karadeniz’e baglanmasi hususunda da Iskenderun, Gaziantep, Malatya, Sivas güzergâhindan Karadeniz’e lojistik güzergâh saglanacagindan Malatya bu pastadan da büyük pay alacaktir. Malatya'nin yeni limani Mersin degil, Iskenderun limani olacagindan, ilimizdeki isadamlarimizin en büyük gideri olan nakliye gideri düsecek, hem de daha hizli ihracat gerçeklesmis olacaktir.”

 

“YILLARDIR ATIL HALDE OLAN VAGON ONARIM FABRIKASI DEGERLENDIRILMIS OLACAK”

Avsar sözlerini su sekilde sürdürdü: “Ilimizde kurulmasi düsünülen vagon onarim fabrikasi ve içinde lisansli depoculuk alaninin olacagi yer, Mülkiyeti Sümer Holding A S. adina kayitli Malatya Ili, Yesilyurt Ilçesi, Kuyulu Köyü sinirlari içinde bulunan toplam 764 bin 443 metre kare yüzölçümlü 141 ada, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 no'lu parseller mevcuttur. 9 nolu parsel 175 bin metre kare olup, depolamaya uygun kapali alan 48 bin metre karedir ve 6 adet holden olusmaktadir. Alan içerisinde her hol 8 bin metre kare olup bu hollerden 4 tanesi 32 bin metre kare lisansli depo için kullanilmasi uygun olacaktir. Hollerden bir tanesi Atmosferik basinçli soguk hava deposu, diger depo kayisi konsantre ünitesi ve yan ürünleri için kullanilacaktir.9. Nolu parsel içerisinde idari bina mevcut olup tadilatlari ve tamiratlari yapilmak suretiyle kullanilabilecek durumdadir. Mevcut alanin Kayseri ve Adana Karayolu üzerinde olmasi, demiryolu hattinin yaninda olmasi lojistik olarak büyük bir katma deger saglamaktadir. Depoda yatay ve dikey olarak iki tür depolama yapilabilir. Yatay depolama yapildigi zaman metre karede 1 ton kayisi depolanirsa 32 bin ton, dikey depolama yapilirsa 64 bin ton kayisi depolanabilecektir.

Atil durumdaki Vagon onarim fabrikasindaki mevcut bina bu yatirim için en ideal yer olup, Vagon onarim fabrikasi bu alanda degerlendirilir ise 50 milyon TL’lik bir yatirima para harcanmamis olacaktir. 40 yildir siyasilerin çözemedigi, atil durumdaki Vagon onarim fabrikasi da bu proje ile degerlendirilmis olacaktir. Lisansli depoculuk Malatya kayisisina deger katacak bir çalisma olacaktir. Su anda köylüler ürünü topladiktan hemen sonra, ilaç, isçilik vb. borçlari nedeniyle ürünü aninda satarak çok cüzi bir gelir elde etmektedir. Oysa lisansli depoya getirilecek ürüne devlet destegi ile bir ürün senedi verilecek ve köylü bu ürün senedini istedigi bankada bozdurarak daha fazla gelir elde edecektir. Bu çalisma ile ilimizde tekelci konumda olan bazi kayisicilarin ranti da daha az seviyeye inmis olacaktir. Kayisinin yurtiçinde ve yurtdisinda daha kaliteli ve uzun ömürlü pazarlamasi da saglanacaktir. Lisansli depo sayesinde çiftçinin kayisiyi daha uzun yillarda saklamak için kayisiyi kükürtleme veya baska kimyasallarla islem yapmasinin önüne de geçilmis olacaktir. Çiftçinin ürün hasadindan hemen sonra

ürününü saklayabilecegi bir yer olmadigindan acil satmak zorunda kalmasi sebebiyle, köylülerin kayisisini daha düsük fiyata satmasinin önüne de geçmis olacaktir. Lisansli depo sayesinde ürün gida mühendisleri gözetiminde alinarak belli kalibredeki depolarda hijyen kosullarinda muhafaza edilecektir. Lisansli depo için lisans basvurusu yapildiktan sonra Kayisi için ürün Ihtisas Borsasi olusacak ve dünya kuru kayisi fiyatlari Malatya’da tespit edilecektir. Vagon onarim fabrikasinin lojistik üs haline getirilmesi sonrasinda, içinde lisansli depoculuk ve kayisi ürün ihtisas borsasi ile kayisi yurtdisi piyasa borsalarina da açilacak ve ürünün degeri daha da artacaktir. Halen 400 milyon dolar olan kayisinin ihracat degeri, bu sayede 2 milyar dolar seviyesine kadar çikabilecektir. Su anda köylü haricinde aracilarin bu sistemden para kazandigi asikârdir.”

 

NAKLIYE GIDERLERI DÜSECEK

Avsar: “Lisansli depo sayesinde ilimizdeki çiftçi kayit sistemine kayitli olan 50 bin çiftçi için, tüm köylülerin aldigi gübre, mazot, traktör, traktör lastigi vb. ürünlerde, lisansli depo yetkilileri toplu anlasmalar yaparak, daha ucuz tedarik saglanarak çiftçilerin üretim girdilerinin düsürülmesi saglanacaktir. Ilimizdeki kayisi ihracatinin büyük bir bölümü Mersin limani üzerinden gerçeklesmektedir. Yillik 5 bin tir kayisi bu limana sevk edilmektedir. 1 Tir 1800 TI seviyesinde sevk edilmektedir. Bu konu Devlet Demir Yollari yetkilileri ile istisare edilmis ve 2 konteynerin 1 vagon ile tasinarak 550 TL’lik bir nakliye gideri ile tasima yapilacagi da degerlendirilmistir. Bu durumda 3 bin TL’lik nakliye gideri 550 TL’ye düsecektir. Yillik 5 bin tir sevkiyat yapilmasi durumunda mazot, lastik karayolu dolulugu gibi konularda da ülke ekonomisine de ciddi katki saglanacak is adamlarimizin nakliye gideri de düsmüs olacaktir. Bu çalisma ayrica OSB bölgesinde yer alan Fabrikalar içinde önem arz etmektedir. Yillik 25 bin Tir civarinda hammadde girisi ve ürün çikisi olan ilimiz OSB bölgesinde de Demiryolu tasimaciligi ile nakliyeden dolayi da ciddi anlamda tasarruf saglanacaktir. Malatya Vagon onarim fabrikasinin lojistik merkez olmasi durumunda Gümrükleme islemi direk Malatya’da kontrolü tamamlanip, Tren yoluyla Mersin limanina sevk edilecektir. Ayrica Dogu ve Güneydogu bölgesini Iskenderun körfezine baglayacak olan Hassa Tünelinin yapim isi ihale edilmis olup, Ilimizden gönderilecek kayisinin Iskenderun limanina ulasmasi sayesinde nakliye yüzde 50 daha düsmüs olacaktir. Bu anlamda Hassa Tüneli içinde demiryolu baglantisinin yapilmasi bölgemiz acisindan son derece önemli olacaktir. Yapilmasi düsünülen lojistik köy ve içinde serbest bölge kurulur ise bölgemizdeki ithalatçi ve ihracatçi için ciddi anlamda gümrük vergisi avantaji da saglanmis olacaktir.

Lojistik üs içinde Tir Parki, Demiryolu indirme bindirme sahalari, gümrük müdürlügü, Akaryakit

Istasyonu, Oto tamir atölyeleri, Oto lastikçi, Saglik ocagi, Banka ve sigorta subeleri, PTT, Market, Cami, otel, Depo Antrepolar, Gümrük müsavirleri TSO ofisi Tarim il müdürlügü subesi, Ticaret borsasi ofisi vb. gibi resmi kurumlarda burada yer alacaktir. Su anda ilimizde kayisi ihracati yapmak isten bir isadami ilgili birimlerin daginik ve ayri bölgelerde olmasi sebebiyle zorluk yasamaktadir. Bu çalisma sayesinde ihracatçi isadamlarinin daha hizli ihracat yapmalarinin önü de açilmis olacaktir.

Malatya’da kurulacak lojistik üs ve lisansli depoculuk için firmalar belirli bir hisse ile ortak olabileceklerinden yatirim yapmak isteyen isadamlari için de yeni bir yatirim alani da dogmus olacaktir. Ankara kazan lojistik üssü 100 milyon Dolar‘a 2012 yilinda yapilmis olup,5 yilda kârlilik saglayan ve kendini amorti eden bir yatirim haline dönüsmüstür. Günlük 3 bin tir giris ve çikisi yapilan bir konuma ulasmistir. Malatya lojistik üssünün en önemli avantajinin, kara ve demiryolu lojistik üssüne sahip olacak olmasi sebebiyle, hem Iran demiryolu baglantisi yeni yapilan Bakü Tiflis Kars demir yolu ile de Ipekyolu Ticareti yeniden önem kazanacak. Hem de karayolu ile Dogu Güneydogu nakliyeleri bu çalisma ile daha da islerlik kazanmis olacaktir. Bu sistem sayesinde Lojistik köy ve lisansli depoculuk faaliyetlerinde yaklasik 500 kisilik bir istihdam saglanacaktir. Bu çalisma ile ihracatçi birliginin ilimizde olmasi da saglanacaktir. Su anda 100 milyon dolar ihracati olan Erzurum da ihracatçi birligi varken,400 milyon dolar ihracati olan ilimizde ihracatçi birligi olmamasi sebebiyle ilimizin ihracatçi birligi merkezi haline getirilmesi de saglanacaktir. Malatya’da Lojistik üs ve Lisansli depoculuk sonuçlarini Milliyetçi Hareket partisi Malatya il baskanligi olarak önemsiyoruz ve alinan kararlarin hayata geçmesini umutla bekliyoruz. Konunun üzerine MHP Il Baskanligi Olarak titizlikle gidecegimizi ve gerekli mercilere müracaatlarimizi sik araliklarla gerçeklestirecegimizi belirtmek isteriz.” dedi.