Malatya Sonsöz Gazetesi – Malatya'nın En Çok Okunan Gazetesi - Malatya Haber
HV
02 TEMMUZ Cumartesi 20:16
Advert

Advert

Malatya’da Lojistik Merkez Çalıştayı

“Malatya’da Lojistik Merkez Çalıştayı” İnönü Üniversitesi’nin ev sahipliğinde gerçekleştiriliyor. Çalıştayın açılışında konuşan İnönü Üniversitesi Rektörü Ahmet Kızılay, “Bir Kuşak, Bir Yol” projesi ile Malatya’ya yeniden bir fırsat doğduğunu söyledi. Malatya’da Lojistik Merkezi kurulmasının elzem olduğunu vurgulayan Rektör Kızılay,” Tarımsal üretimin yanında sanayi noktasında büyük bir potansiyele sahibiz. Jeopolitik konumu itibarıyla Lojistik Merkezi kurulması hem şehir hem de ülke ekonomisi için büyük bir kazanç olacaktır.” dedi

Ekonomi
Giriş Tarihi : 14-06-2022 15:31   Güncelleme : 14-06-2022 15:36
Malatya’da Lojistik Merkez Çalıştayı

Malatya Valiliği, Malatya Büyükşehir Belediyesi ve İnönü Üniversitesi işbirliği ile düzenlenen “Malatya’da Lojistik Merkez Çalıştayı” kamu kurum kuruluşlarının yöneticileri, sektör temsilcileri ve akademisyenlerin katılımı ile gerçekleştiriliyor. Turgut Özal Kongre ve Kültür Merkezinde gün boyu gerçekleştirilecek olan toplantılarda; Malatya’nın Demiryolu altyapısının analizi, Malatya Karayolu Ulaşım Analizi, Malatya’nın Lojistik Merkez açısından ekonomik analizi, Lojistik Merkez kapsamında Malatya’da tedarik zincir yönetimi, Lojistik merkez açısından Malatya’nın swot analizi konuları görüşülecek. 

Çalıştayın açılış konuşmasını Malatya Ticaret Borsası Başkanı Ramazan Özcan gerçekleştirdi. Kayısı ticaretinde taşımacılıkta yüksek maliyetlerin ve navlun ücretlerinin yüksek oluşundan bahseden Başkan Özcan, Lojistik Merkez kurulması ile bu ağda maliyetlerin büyük ölçüde gerileyeceğini söyledi. Malatya Ticaret Borsası olarak Lojistik Merkezin kurulmasında her türlü desteği vermeye hazır olduklarını aktaran Başkan Özcan, ”Türkiye özellikle Avrupa ülkeleri için önemli bir ticaret partneri ve üretim merkezi olma şansını yakalamıştır. Buna ek olarak Bir Kuşak Bir Yol projesi kapsamında Türkiye önemli bir lojistik merkezi olma konumundadır. Malatya açısından konuya baktığımızda bilindiği gibi Malatya dünya kuru kayısı piyasasının başkenti konumundadır. 1 Ağustos 2021 ile 30 Mayıs 2022 tarihleri arasında yani 10 aylık süre içerisinde toplamda 74 bin 762 ton kuru kayısı ihracatı gerçekleştirip 340 milyon 706 bin dolar da gelir elde etmiş bir iliz. Her yıl yaklaşık olarak 115 ülkeye kuru kayısı ihracatı gerçekleştirmekteyiz. Yaklaşık 75 bin ton kayısının 115 ülkeye ihracı için takdir edersiniz ki önemli bir taşıma maliyeti gerekmekte ve Malatya’da bir lojistik altyapısının olması gereğini ortaya koymaktadır. Kayısının yanında diğer tarım ürünleri ve sanayi ürünlerini de eklediğimizde Malatya’nın ihracat rakamı ve miktarı çok daha fazla olmaktadır. Malatya’nın bu ihracat potansiyelini sürdürebilmesi ve arttırabilmesi ancak önemli bir lojistik altyapısının olması ile mümkündür. Bu açıdan Malatya’da lojistik merkezinin kurulması hem Malatya hem de Türkiye ihracatına katkısı bağlamında önemli bir girişimdir ve bu merkezin kurulmasını Malatya Ticaret Borsası adına önemsiyoruz.” ifadelerine yer verdi.

ÖZKAN,” HER KONUDA BEDENİMİZİ TAŞIN ALTINA KOYMAYA HAZIRIZ”

Malatya Ticaret ve Sanayi Odası Meclis Başkanı Hasan Özkan ise kürsüde yaptığı konuşmada Lojistik Merkez kurulmasının Malatya sanayisindeki potansiyeli güçlendireceğini belirterek, her türlü desteği vermeye hazır olduklarını söyledi. Başkan Özkan, ”İpekyolu artık Dünya’da yeniden konuşulmaya, canlandırılmaya başlandı.2013 yılında startı verilen, Çin’den Avrupa’ya gidecek olan  “Bir Kuşak Bir Yol” projesi Türkiye’nin de dahil olduğu 65 ülkeye yayılan bu proje. 4,5 milyar insanı ve küresel gayrisafi yurt içi hasılanın Yüzde 40’ını kapsayan proje, etki alanı bu denli büyük olduğu için uluslararası toplum tarafından büyük bir ilgi görüyor. Ülke ve şehir olarak modern İpek Yolu projesinin içinde yer almak istiyorsak ulaşım, altyapı, enerji, iletişim, gümrük, yazılım, kargo, endüstriyel üretim ve e-ticaret konularında dersimize iyi çalışmamız ve bu pastadan en büyük payı almamız gerekiyor.

Bu anlamda bugün düzenlenen Çalıştayı önemsiyoruz. Malatya Ticaret ve Sanayi Odası olarak her konuda elimizi değil bedenimiz taşın altına koymaya hazırız. 2017 yılında da benzer bir çalıştay yapıldığını hatırlıyorum. Umut ediyoruz ki bu sefer gün sonunda çıkacak “Çalıştay Sonuç Raporu” rafa kaldırılmaz ve gerekli tüm adımlar atılır. Sözlerime son verirken, Çalıştayın şehrimizin ve ülkemizin kalkınmasına önemli katkılar sunmasını temenni ederek, salonda bulunan herkese saygılar sunuyorum.” dedi.

BAYRAM,” MALATYA BİR MEDENİYET KÖPRÜSÜDÜR”

Malatya Büyükşehir Belediyesi Başkan Vekili Süleyman Bayram açıklamasında, ”Malatya on binlerce yıldır sahip olduğu coğrafi konumu nedeniyle doğuyu batıya, batıyı doğuya açan adeta bir medeniyet köprüsü olmuştur. Sahip olduğu bu özel konumu nedeniyle bölgede her zaman önemli bir şehir olmuştur.  Malatya demiryolu, karayolu ve havayolu alanlarında var olan eksikliklerinin ortaya konulması, bu alanlarla ilgili çözüm önerilerinin sunulması ve Malatya’nın önünün açılması etkili olacaktır. Malatya son yıllarda sanayi alanında da önemli gelişmeler göstermiş olmakla birlikte bu gelişmelerin devam etmesi, sürdürülebilir olması bakımından yeni Çalıştaya katılan sanayi temsilcileri tarafından bir takım öneriler sunulacaktır. Büyükşehir Belediyesi olarak ilimizin gelişmesi, sanayicilerin şehrimize daha fazla yatırım yapmasını sağlamak, üretilen malların daha hızlı bir şekilde getirilip götürülmesi için yatırım ve hizmetleri yoğun bir şekilde devam ettiriyoruz. Düzenlenen bu Çalıştayda alınan sonuçların şehrimiz ve sanayimiz için hayırlı olmasını diliyorum.” diye konuştu.

REKTÖR KIZILAY,” 20 LOJİSTİK MERKEZİNİN İÇİNDE MALATYA YOK!”

Türkiye’de 20 Lojistik merkezi projesinde Malatya’nın olmadığını ve bu liste içerisine girmek için Malatya’nın potansiyelinin ve öneminin anlatılması gerektiğini söyleyen İnönü Üniversitesi Rektörü Ahmet Kızılay, ”Bundan 2 ay önce OSB Meslek Yüksek Okulumuzda yine katılımcı misafirlerimizin bir kısmının da iştiraki ile “Bir kuşak bir yol” bağlamında Malatya’nın lojistik merkez olma potansiyeli toplantısı yaptık. Bu Çalıştayın bir ön toplantısı idi. Orada böyle bir çalıştay yapmanın Malatya için faydalı ve verimli olacağını katılımcılar da ifade ettiler. Bu çalıştay o toplantının arkasından İktisat ve İdari Bilimler Fakültesi Dekanı sayın Prof. Dr. Gökhan Tuncel hocamız ve değerli hocalarımız bu konuda uzun zamandır Malatya’da böyle bir lojistik merkez olma kapasitesini gündeme getirmek için çalışmalarını yürütüyorlardı. Malatya Valiliği ve Büyükşehir Belediyesinin himayelerinde bu Çalıştayı düzenlemiş olduk. Türkiye’de 20’nin üzerinde Lojistik Merkezi var. Bunlara karar verilmiş ama içlerinde Malatya yok. Dolayısı ile biz kendi potansiyelimizi kendi gücümüzü ortaya koyup biz talep etmezsek, biz hazırlık yapıp biz ikna etmezsek devletimizin karar verici mekanizması Malatya’ya böyle bir merkezi kurmayacak. Şimdiye kadar ki bu. Bundan sonraki durum bu Çalıştay bundan sonraki süreçte önemli bir ön hazırlığı ve raporu öne çıkarmış olacak. Bu raporun sonrasın İnönü Üniversitesi olarak her tülü teorik bilgiyi ve insan kaynağı gücümüzü destek olarak vereceğiz. Şehrimiz burada bir bütün olarak bu Çalıştayı önemsediği için arkası da gelecek diye düşünüyorum.” dedi.

Bir Kuşak, Bir Yol Projesi ile ilgili çalışmaların Türkiye’de uzun süredir başladığını ve Malatya olarak bu hazırlıklara geç kalındığını aktaran Rektör Kızılay, bu Çalıştay ile birlikte bir nebze olsun sürecin telafi edile bilineceğini belirtti. Rektör Kızılay, ”Tarih boyunca Malatya bir geçiş kapısı. Orta Anadolu’nun ve Batı Anadolu’nun doğuya, güneye ve kuzeye geçiş kapısı olmuş bir şehrimiz. Malatya tarih boyunca önemini Osmanlı dönemine kadar sürdürmüştür. “Bir kuşak bir yol” projesinde yeniden Malatya’ya bir fırsat doğmuştur.  Biz bu fırsatı biraz ya ihmal ettik ya da kendimizin çok farkında olmadık. Bu proje ülkemizden geçen bir proje. Çin’den Avrupa’ya giden 10 yol var, bunun 6 tanesi Türkiye’den geçiyor. Bunun biri Malatya’da geçmez mi. Bizlerin de bu durumu değerlendirip bir plan oluşturarak biz de varız dememiz gerekiyor. Ülkemizin lojistik merkez yapılanmasında karar verilmesinde şimdiye kadar belki şehrimizin gecikmesini bu Çalıştayın raporu ile belki bir nebze öne alabiliriz..” sözlerini kullandı.

VALİ ŞAHİN,”MALATYA ANADOLU’NUN KALBİNDE DURUYOR”

Vali Hulusi Şahin yaptığı konuşmada, Lojistik Merkezi ihtiyacının önceden görüşülmesi ve Çalıştayın düzenlenmesinin yerinde bir çalışma olduğunu söyledi. Vali Şahin, ”Böyle bir Çalıştayda paydaş olmaktan duyduğum mutluluğu ifade etmek istiyorum. Çünkü Türkiye’de pek çok kamu yatırımı büyük bir hevesle başlıyor ve ilk başta çok büyük bir kamu kaynağı ile enerji harcanıyor. Fakat işin temeli tam oturtulmadığı için bazı yatırımlar hedefine tam olarak ulaşamıyor. Aslında yapılması gereken tam da bugün yaptığımız şeydir. Önce sakin bir kafayla yapacağınız çalışmanın faydaları, getirileri ve götürüleri, artıları, eksileri nedir bunun bir akademik düzleme de oturtarak konunun tüm paydaşlarını da bir araya getirerek sadece akademik yönden de değil uygulayıcıları da bir araya getirerek tam bir fizibilite çalışması yapmak. Zaten fizibilite neticede görmek anlamına gelmiyor mu? Tam bir geleceği getiri ve götürüleriyle göremeye çalışmak. Eğer bunu her yatırımdan önce yapabilirsek sonradan atacağımız adımlar çok daha sağlam bir temele yaslanır. Türkiye’de epeyce lojistik merkezler yapıldı. Bunların içerisinde oldukça başarılı olanlar ve başarısız olanlar var hatta çalışmayanlar var. Dolayısı ile bizde bunu yapacak isek gerçekten iyi düşünmeliyiz ve bunun akademik altlığını iyi yapmalıyız. İşte bu çalıştay bu anlamda gömleğin ilk düğmesinin doğru iliklenmesini icra edecek bu açıdan bu Çalıştayı önemsiyorum. Malatya ölçeğinde bundan sonraki yapacağımız tüm faaliyetleri de altlıklar üzerine inşa etmemizin doğru olacağını düşünüyorum.” dedi.

KAYISI TEK BAŞINA MALATYA’YI KURTARMAZ!

Kayısı gelirinden ziyade sanayi üretiminin artırılması gerektiğini vurgulayan Vali Şahin, ”Fotoğrafı iyi anlamamız ve zamanı yakalamamız lazım. Eğer zamanı yakalarsak bu işten avantajlı çıkarız. Aksi takdirde kaybolur ederiz. Malatya tüm Anadolu’nun kalbinde duruyor. Aslıda Malatya’da bu kadar köklü bir şehrin oluşmasının sebebi de bu değil mi? Netice itibariyle tüm ticari yolar Fırat’ı geçmesi lazım. Yani antik ve ticari yollar gelip burada düğümlenmiş. O antik yollar esas itibariyle devam ediyor. Hele de Çin’den gelip Avrupa’ya bağlanacak olan Avrasya hatlarından bahsediliyor ya bunlar Türkiye’den geçmek zorunda. Türkiye’den geçecekse bu yollar Malatya’dan da geçmek zorunda.  Bu manada lojistik olarak son derece kritik bir yerdeyiz. Bunu iyi kullanabilir isek gerçekten sadece yollar kavşağında olmaktan kayısıdan daha fazla kazanırız. Sadece kavşakta olmaktan kayısıdan daha fazla kazanırız. Sadece kayısı Malatya’yı kurtarmaz. Kayısı çok önemli, çok kıymetli ama Malatya için yeterli değil. Mutlaka Malatya’nın üzerine eklemesi lazım.” ifadelerine yer verdi.

>>> Ebubekir Atilla

Ebubekir AtillaEbubekir Atilla

YORUMLAR
İlkay 2 hafta önce
Malatya Lojistik Merkezi Projesinin fikir babası olan ve paydaşlar arasında mekik dokuyarak sürecin bu aşamaya gelmesini sağlayan Nihat Toramanoğlu'nu anmak ve ona teşekkür etmek hepimizin boynunun borcu. Bu konu üzerinde uzun süredir çalıştığı söylenen üniversite hocaları da sanırım bu durumu teyit ederler.