İMAM HATİP OKULLARI (2)

1950’li yıllarda Dönemin Hükümeti Demokrat Parti ülke içerisinde camilere imam hatip ihtiyacını karşılamak amacıyla imam hatip okullarına önem verecekti.

1960’larda sayısı otuz beşe ulaşacak olan imam hatip liseleri Orta Öğretim Genel Müdürlüğüne bağlanacaktı.

Millî Eğitim Bakanlığı İmam Hatip Okullarını iki kısma ayıracaktı.

İlk kısım ilkokuldan sonra dört yıl, ikinci kısım üç yıl olmak üzere toplamda yedi yıl eğitim öğretime devam edecekti.

İlk kısım dört yılı bitirenler köy imamlığına atanacaklar, eğitimini devam ettirmek isteyenler ikinci kısma devam edip lise diplomasını sahip olacaklardı.

Diplomaya sahip olanlar İlahiyat Fakültesine gideceklerdi.

1950-60’lı yıllarda imam hatip liselerinde dersler dini ve kültür dersleri olarak ikiye ayrılmıştı.

İlk kısım dört yılda 27 adet ders olacak 17 si kültür dersleri, diğer 10 tanesi ise imam hatip olmak amacıyla konulan dini derslerden oluşacaktı.

Dini derslerin içerisinde Kuran-ı Kerim ve Tecvid, Meal, Tefsir, Arapça, Akaid, Kelam, Fıkıh, Siyer ve Ahlak, Hadis ve Hadis metodu, Temel Dini Bilgiler vardı.

Kültür dersleri olarak ise ilk kısımda Matematik, Kimya, Türkçe, Coğrafya, Tabiat Bilgisi, Yurttaşlık ve kanun bilgisi, Türk İslam Sanatı, Resim, Yabancı dil, Psikoloji, Beden Eğitimi gibi dersler mevcuttu.

İkinci kısımda 3 yılda okutulacak dersler daha yoğunluklu ve ağırdı.

İlk bölümde okutulan dersler dışında dinler tarihi ve İslamiyet, sosyoloji ve ahlak, mantık, geometri-cebir, millî savunma gibi dersler programda vardı.

Dini derslerin yanında kültür derslerin olmasının sebebi yetişecek imam hatiplerin günün koşullarına uygun kültürel ve bilimsel bilgiye sahip olmasını sağlamaktı.

Osmanlı medrese sisteminden alınan bu yöntem imam hatip okullarında da uygulanacaktı.

Ders programın zayıf tarafı ise programın ağır ve yoğun oluşu, derslerin zorluğu ve ders sayısının fazlalığıydı.

Bu durum bazı öğrencilerin gözünü korkutacak ve bazı öğrencilerin okulu bırakmasına sebep olacaktı.

Ayrıca İmam hatip okullarında 1960’lara kadar okutulacak dini dersler kitapları ve neşriyatı çok yeterli değildi .

Diyanet İşleri başkanı Ahmet Hamdi Akseki’nin kitapları ve Ahmet Cevdet Paşa ‘nın Peygamberler Tarihi kitabı ders kitabı olarak okutuluyordu.

Arapça ders kitaplarını Mili Eğitim Bakanlığı Mısır’dan getirerek okutacaktı.

İmam hatip okullarına ağırlık veren 1950-53 yılları arasında Milli Eğitim Bakanlığı yapmış Tevfik İleriden bahsetmemek olmaz.

Tevfik İleri Milli Eğitim sistemimizin pozitivizmden kurtarılması gerektiğini düşünen, pozitivizmin etkisinin kırılması için eğitim sistemimize manevi değerleri ve İslam ahlakını programa yerleştiren ilk bakandır.

Dönemin hükümeti Demokrat parti dini Türk milletinin birleştirici ve bütünleştirici unsuru olarak görmüş, milli kimliğin ve Türk kültürünün ayrılmaz parçası olarak değerlendiriyordu.

İmam hatip liseleriyle birlikte hem pozitif bilimler hem de dini dersler köylere kadar din öğretiminin ulaşmasını sağlıyordu.

İmam Hatip okullarının; hurafelerle bezenmiş, masallardan oluşan sözlü kültürü din zanneden, içerisinde yanlış din algısı barındıran ‘halk İslamı’ nı onarma ve düzeltme işlevini de toplumsal alanda yerine getirmesi isteniyordu.

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar A. Gazi Çatalkaya - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Sonsöz Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Sonsöz Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Sonsöz Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Sonsöz Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.



Anket AK Parti Yazıhan Aday Adaylarından Kimi Aday Olarak Görmek İstersiniz?
Tüm anketler