Malatya
Giriş Tarihi : 29-08-2013 11:22   Güncelleme : 29-08-2013 11:22

“Kentsel dönüsüm zaruri hale geldi”

Mimarlar Odasi Malatya Sube Baskani Mahmut Yasaroglu, Malatya’da kentsel dönüsümün zaruri hale geldigini kentsel dönüsüm sayesinde eski yapilarin dayanikliliginin tetkik edilerek güçlü olmayan yapilar için gerekli önlemlerin alinabilecegini belirtti

“Kentsel dönüsüm zaruri hale geldi”

Yesiltepe, Kiltepe, Tastepe, Melekbaba  gibi semtlerin de biran önce kentsel dönüsüme tabi tutulmasi  gerektigine deginen Yasaroglu, “Özellikle Malatya’da 1999 yili öncesi yapilan yapilarin her ne kadar kontrol edilse de bugünkü denetimle kiyaslandiginda çok ciddi denetlenmedigini ve sagliksiz yapilarin var oldugunu görüyoruz.  kentsel dönüsüm sayesinde çesitli tetkikler yapilarak yapilarin güçlü olup olmadigi ögrenilecek ve güçlü olmayan yapilar yikilip tekrar yapilacak. devlet buna ciddi destek veriyor” dedi.

Yapi teknolojisinin artik çok gelismis oldugunu vurgulayan Yasaroglu, kentsel dönüsüme tabi tutulmasi gereken bu semtlere zemin tetkikleri yapildiktan sonra yüksek yapilarin yapilabilecegini ancak yine de yapilarin yüksekligi arttikça yikiciliginin da o derece artacagini ve  yapilacak en ideal katin 7 oldugunu söyledi.

 

KUZEY ÇEVREYOLU TRAFIGI RAHATLATMAZ

Mimarlar Odasi Malatya Sube Baskani Mahmut Yasaroglu, Malatya’da yasanan trafik sikintisiyla ilgili sunlari söyledi: “Öncelikle sunu ifade edeyim yapilan yol çalismalarinin hiç biri bitirilmedi. Yolar tamamen bitmeden bizim sikisikligi yasayip yasayamayacagimizi bilemiyoruz. Çalismalar sürdügü için biz bu sikisikligi yasiyoruz. Kaldi ki kent merkezinde kalan çevre yolu dedigimiz güzergahta yapilan alt geçitlerimiz trafigi ciddi manada rahatlatti. Simdi Kuzey Çevreyolu yapilsin trafigi rahatlatacak deniyor. Çevre yolundan geçen transit geçis yapan araçlarla o yolu kullanan diger araçlari saydiginizda transit geçis yapan araçlarda zaten sikinti yasanmiyor. Sayisi çok az. Yani siz o sayisi çok az olanlar için mi çevre yolu yapacaksiniz? Bu kadar yatirimi oraya yapacaksiniz ve o tarim arazilerini yok edeceksiniz. Eger illa ki gerekiyorsa Malatya’nin ekonomisine girdi saglanan reel ekonomisini ciddi manada etkileyebilecek tarim arazilerinden çikin güneye viyadükler mi köprüler mi yapiyorsunuz yapin yillara hükmedecek bir çevre yolu olsun. Hem orada TOKI’yi de besleyin. Sehir de o trafigi kullanacaktir ama Kuzey Çevre yolunun da hiçbir sekilde sehir trafigine zerre kadar katkisi olmayacaktir.”

Kuzey çevre yolunun tamamen rant yolu olduguna deginen Yasaroglu, “Yasanan sikintilar bitirilmeye çalisilan viraj kavsagiyla Beylerderesi arasindaki karsilikli karayollarinin yapmis oldugu duble yol çalismasi. Zaten orda toplu tasima araçlarinin oldugu minibüs, otobüs ticari araçlarinin durup kalkacagi yol ayriliyor. Normal araçlarin kullanacagi yol ayriliyor. Kaldi ki burada trafigi çözmüs oluyorsunuz. Bunlar çözülmüs vaziyetteyken kuzey çevre yoluna hiçbir sekilde ihtiyaç yokken yapilacak deniyorsa buyrun bunu siz düsünün. Ben bunu Malatya kamuoyuna sunmak istiyorum neden yapiliyor?” diye konustu.

DEPREME ELVERISSIZ ARAZILER YAPILASMAYA AÇILACAK

 Mimarlar Odasi Malatya Sube Baskani Mahmut Yasaroglu, Kuzey Çevre yolunun geçecegi alanin tarim arazilerinin bulundugu yerler oldugunu söyleyerek yolun yapimiyla depreme elverissiz arazilerin yapilasmaya açilacagini ve bunun da ciddi oranda birilerine rant getirecegini önemle vurguladi.

“Bu rant kimlere saglanacak?” diyen Yasaroglu,”Bunu ben bilmiyorum isim verme  sansim da yok ancak eger bu Kuzey çevre yolu gündeme getirilmeden öncesi o bölgedeki tapularin sahipleri ve su günkü tapu sahipleri karsilastirilacak olursa kimlerin rant elde etmeye çalistigi açikça ortaya çikacaktir” dedi.

KENTIN KUZEYE DOGRU BÜYÜMESI RISKLI

Kentin kuzeye dogru büyümesinin ciddi manada risk tasidigini aktaran Mimarlar Odasi Baskani Yasaroglu, söyle sürdürdü: “Bu deprem açisindan çok risklidir. Dedigim gibi tarim arazisi vasfindadir. Yapilasmaya müsait degil. Simdi bizim burada çarmuzu dedigimiz bölgenin  tamaminda  üç bin metrenin alti su  ve jeoloji mühendislerine göre kesinlikle oraya yapi yapilmamasi lazim ama biz  ciddi emeklerle yetismis o güzelim agaçlari katlederek bir bulvar seklinde açarak yapilasmanin önünü açtik. deprem aninda yasanan sorunlar bizler tarafindan açikça görülebiliyor. Bunu göz önüne almasi gereken belediyedir. Biz mimarlar mühendisler olarak depremi düsünmesek dahi kamuyu ilgilendiren hizmetler yatirimlar yapan imar plani hazirlayan belediyenin birinci öncelikle bunu düsünmesi lazim. Bu çarmuzu bir örnek. Burada Malatya ya da Malatyali düsünülmüyor. Malatyali düsünülseydi zaten uzmanlar tarafindan kabul edilmeyen bu yapilasmaya izin verilmezdi. Çünkü biz birinci derecede deprem bölgesiyiz. Yani  Malatya’da geçen tek bir fay hatti yok. Malatya bir deprem yumagi  fay hattinin tam ortasina yerlesmis bir Malatya var. Yüzyillara varacak sekilde düsünecek olursaniz, depremselligin içerisinde yasiyoruz. Depremi yasamamis olmamiz büyük bir sans ama yasamayacagimiz anlamina da gelmiyor.”