Sağlık
Giriş Tarihi : 16-01-2021 07:03   Güncelleme : 16-01-2021 07:03

Karantinada Hareketsizlik Riski

​​​​​​​Dünyayı etkisi altına alan Koronavirüs salgınından en çok etkilenen kesim şüphesiz yaşlılar oldu. Hastalığa yakalanma risklerinin fazla olması sebebiyle sokağa çıkma kısıtlaması getirilen 65 yaş üstü bireyler evde hareketsiz durdukça vücutlarında farklı hastalıklarda meydana gelmeye başladı. Uzmanlar bu hastalıkların oluşumunu engellemek için evde egzersiz yapmalarını öneriyor.

Karantinada Hareketsizlik Riski

Bir yıla yakın süredir Covid-19 yaşantımızda birçok değimleri beraberinde getirdi. Pandemi öncesinde insanların günlük yaşantısında daha fazla fiziksel aktivite, sosya kültürel aktiviteler varken, karantina döneminde hayatımız radikal bir biçimde değişti ve salgın süreci insanları daha hareketsiz bir yaşama doğru sürükledi. Bu durum kas-eklem ağrılarında artışa, psiko-sosyal birçok soruna neden olup diyabet, hipertansiyon, solunum sistemi hastalıkları gibi hastalıklara sahip olan bireylerde pek çok sorunu beraberinde getirdi.

Yapılan egzersizlerin faydalarını sıralayan Fizyoterapist Rukiye Topal, ”Yapılan araştırmalarda fiziksel aktivite ve egzersizin yaşlanma belirtilerini azalttığı, uyku kalitesini artırdığı, mental olarak kişiyi rahatlattığı ve birçok hastalıkta fiziksel sağlığı iyileştiren etkin bir tedavi olduğunu göstermektedir.” dedi.

Fizyoterapist Topal sözlerine şu şekilde devam etti,” Uluslararası literatürde yapılan araştırmalar fiziksel aktiviteyi haftada 5 gün olarak önermektedir, fakat karantina sürecinde bu süre 7 güne kadar çıkarılabilir. Mobilite eklem hareket sınırları içerisinde yapılan egzersizler ve germe egzersizleri genel sağlığı ve fizik hareketliği artırdığı için her gün, haftada 150-300 dk aerobik egzersin oksijen kullanılarak yapılan egzersizlerin yapılması, buna ilaveten haftada 2 gün dirençli egzersizlerin yapılması önerilir. Egzersiz yoğunluğu kişinin durumuna göre düşük/orta yoğunlukta olmalıdır. Orta yoğunluktaki egzersiz immün bağışıklık sistemi geliştirdiği bilinmektedir. Egzersizin yanı sıra günlük 45 dk hafif tempo yürüyüş, dengeli beslenme ve sağlıklı bir uyku düzeni de oldukça önemlidir.

Hareketsizlik insan sağlığını olumsuz etkileyen en büyük faktördür. Bu yüzden 65 yaş üstü insanların evin içinde bile olsa fiziksel aktivitelerini azaltmaması gerekiyor. Evde yürüyüş yapmak, ağırlık kaldırmak, merdiven çıkmak, yoga, pilates gibi küçük alanda ve az ekipmanla yapılabilen, her zamanda ve yerde uygulanabilen egzersizler ev içinde ve sosyal mesafeyi koruyabildiğimiz her mekanda yapılabilecek egzersizlere örnek olarak sayılabilir’’

Ebubekir Atilla – ÖZEL HABER