Sağlık
Giriş Tarihi : 19-06-2013 10:23   Güncelleme : 19-06-2013 10:23

Kalp krizi gençleri tehdit etmekte

Sagliksiz beslenme biçimi, stres, hareketsiz yasam, asiri miktarda sigara ile alkol tüketimi ve yogun fiziksel aktivite günümüzde ani kalp krizinin erken yaslarda ortaya çikmasini tetiklemekte

Kalp krizi gençleri tehdit etmekte

Kardiyoloji Uzmani Doç. Dr. Yelda Tayyareci, gençlerde kalp krizi riskinin düsük olduguna ancak daha ölümcül seyrettigine dikkati çekti.

Doç. Dr. Tayyareci, “Kalp damarlarinin tikanmasi daha çocukluk çaginda beslenme bozukluklari ve genetik yatkinlik ile iliskilidir. Sigara kullanimi damar sertligi ve buna bagli olarak gelisen damar tikanikligini arttirici etki gösterir. Bu nedenle, özellikle sigara içen, düzensiz ve yüksek kolesterol içerikli diyet ile beslenen, düzenli egzersiz yapmayan genç kisilerde kalp krizi geçirme riski bulunuyor” diyor.

Kalp krizine kadar gidebilen damar tikanikliginin olusmasinin uzun bir süreç olduguna dikkat çeken Doç. Dr. Tayyareci “Kalp damarlarinin tikanmasi yavas yavas ve uzun bir zamani kapsarsa, kalp kendini bu duruma hazirlar. Ileri yastaki kisilerde kalp krizi meydana geldiginde, kalp bu süreçte hazirladigi Kollateral damar denilen yan yollar araciligiyla kalbe oksijen götürmeye devam eder. Ancak genç yasta geçirilen ani kalp krizlerinde, kalp bu duruma hazirliksizdir. Bu yan yollar henüz olusmamistir böylece sonuç daha ölümcül olur” diyor.

Ani kalp krizi riskini azaltmak için en önemli faktör dogru beslenme, stressiz ve aktif bir yasam. Doç. Dr. Tayyareci,  Omega 3 yag asitlerinin kalp ve damar sagligi üzerinde çok olumlu etkileri oldugunu belirtti.

Tayyareci, “Omega 3 damar sertligi olusumunu önlüyor, kan basincini düsürerek, ritim bozukluklarini ve kan sekerini düzenleyici bir etki yapiyor. Geçtigimiz günlerde Harvard Tip Fakültesi’nde, 16 yil süren 2700 saglikli kisi üzerinde yapilan arastirma sonuçlari, Omega 3‘ün kalp damar hastaliklarindan ölüm riskini yüzde 27 oraninda azalttigini gösterdi. Özellikle de 3 ana Omega 3 yag asidinden biri olan DHA’nin (dokozohegzanoik asit) kalp krizinden ölümleri yüzde 40 oraninda, ritim bozukluguna bagli gelisen ölümleri ise yüzde 45 oraninda azalttigini ortaya koydu. Ayrica kandaki Omega 3 seviyeleri ile inme ve ölümcül olmayan kalp krizi arasinda da önemli bir iliski oldugu gösterildi. Ancak, ne yazik ki, Omega 3 yag asitlerini vücut kendisi yapamiyor ve bunlari mutlaka disaridan almak gerekiyor” dedi.

OMEGA 3 ZENGINI BESINLER

 Özellikle uygun ortamda yetismis, yagli baliklardan somon ve sardalya Omega 3 açisindan en zengin balik çesitleri. Yine diger deniz ürünleri de degisen oranlarda Omega 3 içeriyor. Balik yeme sansimiz yoksa, ceviz, findik, badem, ispanak, brokoli, marul, semizotu gibi yesil yaprakli sebzeler, keten tohumu, soya yagini tüketmek önemli.