Malatya
Giriş Tarihi : 13-09-2017 16:33   Güncelleme : 13-09-2017 16:33

“Güvenli Yerden Alin”

Daha uygun olmasi nedeni ile oldukça tercih edilen 2. el araç alirken dikkat edilmesi gereken bazi noktalar var. Bunlarin basinda ise araci güvenli ve satis sonrasi muhatap bulunabilecek yerlerden alinmasi geliyor. Uzmanlar 2. el araç alirken aracin dikkatli bir sekilde incelenmesi ve bir tamirci görmeden aracin alinmamasi noktasinda uyariyor

“Güvenli Yerden Alin”

Rahime Gül Erbas

Uygun ve hesapli olmasi nedeni ile oldukça fazla tercih edilen 2. el araçlari alirken yapilacak en küçük hata telafisi olmayacak büyük zararlara neden oldugu konusunda uyaran uzmanlar 2. el araç alirken yapilmasi gerekenleri anlattilar. Uzmanlar sunlari dile getirdi: “2. el araç alacaklar satis sonrasi sorunlari en aza indirmek ve herhangi bir sey oldugunda muhatap bulabilmek için güvenilir yerlerden almalari gerekir. Eger güvenilir yerlerden almazalarsa araç çalinti çikabilir, sase numarasi degistirilerek satilmaya çalisiliyor olabilir. Internetten de araç alirken dikkatli olmak lazim. Daha sonra muhatap bulamayabilirler.”

“KAYIT DISI SATISLARDAN DOLAYI SIKINTI YASIYORUZ”

En büyük sikintilarinin sokaklarda satilan ve internette yapilan kayit disi satislar oldugunu dile getiren uzmanlar: “En büyük sikintimiz herhangi bir yere bagli olmadan disarida satilan araçlar ve hiçbir vergi vermeden internetten yapilan kayit disi yapilan satislardan dolayi sikintilar yasiyoruz. Buralardan araç aldiginizda karsinizda bir muhatap bulamiyorsunuz.”

ARAÇ ALIRKEN YAPILMASI GEREKENLER

Uzmanlar 2. el araç alirken yapilmasi gerekenleri su sekilde siraladi: “ Otomobili bastan sona incelemelisiniz. Hatta satin almaya mümkünse bir otomobil tamircisiyle gidin. Ruhsattaki motor ve sase numaralarinin ayni olup olmadigini kontrol edin. Otomobilin çalinti olmasi halinde, paranizi geri alamadiginiz gibi hukuki süreç sizi yoracaktir. Otomobilin sicilini arastirmayi ihmal etmeyin.   Alacaginiz ikinci el araci mutlaka deneyin. Araci gündüz gözüyle görmeniz daha rahat bir kontrol saglayacaktir. Yagmursuz bir hava aracinizi daha iyi tanimaniza olanak saglayacaktir. Eger sansiniz varsa, otomobilin hali hazirda bulundugu yere gidin. Ilk çalismadaki sorunlari bu sekilde görebilirsiniz. Aceleci olmayin. Kontrol için ne gerekiyorsa onu yapin. Araç sahibine gerekli her türlü soruyu sormaktan kaçinmayin. Giderken yaninizda size yardimci olacak birini götürebilirsiniz. Aracin dis görünüsünü inceleyin. Çürük, çizik veya pas var mi kontrol edin. Otomobilin iki tarafindaki hatlarina bakin. Onarim görmüs bir otomobilin hatlari düzgün degildir. Kilitleri, camlari, kapi kollarini kontrol edin. Araci dört kösesinden de sallayin. Eger aracin süspansiyonu saglamsa, araç birkaç kere sallanip duracaktir. Otomobile uzaktan baktiginizda bir yamukluk varsa, yine otomobilin süspansiyon sisteminde sikinti var demektir. Lastikleri kontrol edin. Ayni akstaki lastikler, ayni marka olmalidir. Araçta direksiyon destek sistemi varsa, basinizi camdan çikarin ve direksiyonu çevirdiginizde tekerlekler hareket ediyor mu bakin. Eger direksiyonu çevirdiginizde tekerlekler hemen tepki vermiyorsa ve 3-4 saniye sonra hareket etmeye basliyorsa, aracin direksiyon sisteminde büyük bir problem var demektir. Pedallarin asinma oranlarina bakin. Gaz pedali asinmissa uzun yolculuk, fren pedali asinmissa sehir içi yolculuk daha fazla yapilmis demektir. Kaputu açin ve içeri bakin. Kablo sistemlerine ve yag kalintilarina göz atin. Temiz mi degil mi kontrol edin. Yag seviyesini ve yagin durumunu kontrol edin. Motor kayislarini inceleyin ve motorun su seviyesine bakin. Lastik basincini kontrol edin.”

“MUTLAKA DENEME SÜRÜSÜ YAPIN”

Uzmanlar: “Mutlaka deneme sürüsü yapin. Sürüs esnasinda çekis sorunu olup olmadigini kontrol edin. Motorun kolay çalisip çalismadigina bakin ve olagandisi seslere dikkat edin. Gürültülü bir motor, pahali bir tamirat gerektigine isarettir. Egzoz dumaninin rengine mutlaka dikkat edin. Gri veya renksizse normaldir, siyah veya maviyse bir sorun var demektir. Fren pedalina 1 dakika boyunca basin. Pedalin 4 cm’den daha fazla inmemesi gerekiyor. Eger iniyorsa, fren sisteminde bir bozukluk var demektir. Rölantideki sarsintisina bakin. Normalden fazlaysa atesleme sisteminde veya yakit sisteminde sikinti var demektir. Egzozdan çikan seslere dikkat edin ve olagandisi sesler var mi kontrol edin. Mutlaka deneme sürüsü yapin. Sürüs esnasinda çekis problemi var mi kontrol edin. El freninin çalisip çalismadigini kontrol edin. Bunu araci 1. vitese takip, araci yavasça hareket ettirmeye çalisarak deneyebilirsiniz. Eger araç hareket ederse, el freni çalismiyor demektir. Ayni sekilde, 1. vitesteyken frenin çalisip çalismadigini kontrol edin. Sürüs halindeyken aracin sesini dinlemeye çalisin. Dönüs yaparken akslardan ses geliyor mu kontrol edin. Tikirti geliyorsa bilin ki aks uçlari asinmistir. Düz bir yola geçin ve araci sürerken ellerinizi direksiyondan çekin. Eger direksiyon sag sol yapiyorsa aracin rot ayarlarinda sikinti var demektir. Ayni sekilde düz bir yolda giderken hizlandiginizda direksiyon ve otomobil titriyorsa, lastiklerin balans ayarlari bozulmus demektir. Yolda hizla giderken direksiyonu kullanmakta güçlük çekiyorsaniz ya lastikler inmistir ya da ön takimda sikinti vardir. Araci asla rot ve balans ayari yaptirmadan almamalisiniz çünkü ayar bozukluklarina genelde bozuk bir parça neden olmaktadir. Araciniz yavas bir hizla giderken tik tik sesleri çikartiyorsa, süspansiyonda sikinti var demektir. Test sürüsünüz sirasinda aracin klimasini da kontrol edin. Hava kompresörü normalde çok az ses çikarir. Sürüs aninda eger fazla ses çikariyorsa, klima sisteminde bir sikinti var demektir. Son olarak, sakin bir yere geçip el freninizi çekin. Vitese geçirip yavasça ayaginizi debriyajdan çekin. Normal sartlarda arabanizin istop etmesi gerekir. Etmiyorsa debriyajinda bir problem var demektir.” dedi.