Röportaj
Giriş Tarihi : 29-09-2021 16:22   Güncelleme : 29-09-2021 16:22

Gramaj Oyununa Dikkat!

Tüketici, fiyatı aynı tutulduğu için kimi ürünlerdeki gramaj oyununu çoğu zaman fark edemiyor. Firmalar tarafından çok sayıda üründe ‘gizli zam’ yapıldığını söyleyen Malatya Tüketici Hakları Derneği Başkan Zuhal Dişer,” Özellikle ambalajlı gıda ve temel tüketim ürünlerinde gramajı azaltıp, fiyatın değişmemesi nedeniyle pek çok vatandaş şikayetçi…” dedi

Gramaj Oyununa Dikkat!

 

Bu haftaki röportajımızda Malatya Tüketici Hakları Derneği Başkan Zuhal Dişer ile bir araya geldik. Son günlerde Tüketicilerin nelere dikkat etmesi gerektiği hususlarında Başkan Dişer önemli uyarılarda bulundu.

Son günlerde birçok sektörde oluşan zamlar vatandaşın tepkisine neden oluyor. Zam yapılan ürünlerin yanında fiyatları sabit kalan ürünler incelendiğinde ise gramajlardan çalınıyor. Firmaların gramaj oyununa dikkat çeken Malatya Tüketici Hakları Derneği Başkan Zuhal Dişer, gıda şirketlerine yapılan denetimlerin artırılması gerektiğini kaydetti.

Ambalajlı ürünlerde gramaj oyunu var mı?

Tüketicilerin gündelik yaşamda en çok kullandığı ve temel tüketim diyebileceğimiz ürünlerde gramajların düşürülerek zam yapılmadı algısını oluşturmaları gözlerden kaçmıyor. Burada algı yönetimi var. Tüketicinin algısı yanıltılmak suretiyle yapılan zam gizleniyor. Özellikler Kahvaltılık için alınan Peynir, zeytin, Tereyağı, Salam ve sucuk gibi ürünlerde bu uygulamayı çok fazla görüyoruz. Mevcut gramajı örneğin 100 gram iken bu gramaj 70 grama kadar düşürülüyor ama fiyat sabit kalıyor. Vatandaş bu ürünlerde fiyat değişikliğinin olmadığını düşünse de, aslında gramaj düşürülerek algı oluşturuluyor.

Aynı durum farklı sektörlerde var mı?

Malatya’da hizmet veren yaygın fastfood firmalarında ve Restoranlarda satışı yapılan ürünler içerisinde et miktarına gramaj düşüklüğünün olduğuna dair bildirimler derneğimize yapılıyor. Satışı yapılan dürün, pide, hamburger gibi yiyeceklerin içerisinde kullanılan et ve et ürünlerinin boyut ve miktarının düşürüldüğü gözle görülebiliyor. Tüketicilerimizin en büyük şikayetlerinden birisi de bu. Artan fiyatlar son noktaya ulaştı bu defa da gramajdan azaltıyorlar. Bu noktada denetimlerin gerçekten sıklaştırılması gerekiyor. Ürünlere karşılık belirlenen fiyatalar Oda ve Birliklerin belirlemiş olduğu tarifeler veya esaslar gözden geçirilmeli. Serbest piyasa usulü uygulansa da vatandaşlar üzerinde oluşturulan bu algı kontrol altına alınmalı.

Pandemi döneminde en çok hangi konularda şikayet aldınız?

Pandemi sürecinde bazı ürünlerin fiyatlarının çok artması ve stok yapılması en çok gelen şikayetlerden biriydi. Tüketiciler özellikle bu konuyla ilgili şikayetlerinin nereye yapacaklarını tam olarak bilemiyor. Bazı ürünlerin fiyatları yüzde 60'a kadar artış gösterdi. Bakanlığımız şikayetler üzerine bununla ilgili önlem alarak önüne geçmiştir. Tüketici fahiş fiyat artışlarını Ticaret İl Müdürlüklerine ve zabıtaya bildirmeli.

Ebubekir Atilla’nın Röportajı