Sağlık
Giriş Tarihi : 10-01-2017 15:48   Güncelleme : 10-01-2017 15:48

Gebelikte Iki Kisilik Beslenmeyin

Hamilelikte beslenme aliskanliklarinin bebegin sagligini etkiledigine dikkat çeken Kadin Hastaliklari ve Dogum Uzmani Op. Dr. Cüneyt Genç, “Bebeginin daha saglikli olacagini düsünüp, iki kisilik beslenme gibi bir yanlis yapmamali. Saglikli bir bebek dünyaya getirmek isteyen anne adaylari, bebegin zihinsel ve bedensel gelisimi için tüm besin gruplarindan yeterli miktarda tüketmeli” dedi

Gebelikte Iki Kisilik Beslenmeyin

Gebelikte beslenme, hem anne sagligi hem de bebek sagligi için önemli rol oynuyor. Uzmanlar anne adaylarinin dengeli ve düzenli bir beslenme listesi olusturmasini öneriyor. Kadin Hastaliklari ve Dogum Uzmani Op. Dr. Cüneyt Genç, hamilelikte alinan besinlerin önemine dikkat çekerek, “Hamilelikte beslenme kültürel, sosyal, ekonomik ve genetik faktörlere göre degiskenlik gösterebilir. Anne adayi aldigi her besini bebegi ile paylasir. Yani anne ne yerse bebegi de onu yer. Bu yüzden anne adaylari beslenme listelerini faydali ve zararli besinlere dikkat ederek olusturmalidir. Bebeginin daha saglikli olacagini düsünüp, iki kisilik beslenme gibi bir yanlis da yapmamali” diye konustu. Bebegin saglikli gelisimini tamamlamasi için alinan besinlerdeki vitaminlerin hem hamilelik döneminde hem de sonrasinda önemli oldugunun altini çizen Dr. Cüneyt Genç, “Anne adaylari hamile oldugunu anladigi andan itibaren beslenme aliskanligina önem vermelidir. Damak zevklerini degistirmeden yapacaklari tek sey taze, dogal ve çesitli besinler almak ve dengeli beslenmek” dedi. Gebelikte beslenme önerilerinin gebelik öncesi, gebelikte ve lohusalik dönemi olmak üzere üç ayri sekilde oldugunu söyleyen Dr. Cüneyt Genç, anne adaylarina düzenli ve dogru beslenme için sunlari önerdi:

GEBELIKTE PROTEIN IHTIYACI ARTIYOR

“Gebelikte protein ihtiyaci normalinden 5-15 mg artar. Anne adaylari proteini hayvansal veya bitkisel gidalardan karsilayabilir. Hayvansal gidalar gebelik süresince faydali olabilecek demir, çinko, vitamin B6 açisindan zengindir. Tam yagli süt, yogurt ve peynir fazla miktarda yag orani içerdigi için gebelikte fazla kilo alan kadinlarin bu besinleri kisitli miktarda almalarinda fayda var. Bu yüzden hayvansal gidalarda tavuk ve balik ise en idealidir. Bitsel gidalarda da protein, bakla ve bezelyede yeterince bulunuyor.

GEBELIKTE KALSIYUM DESTEGI ALINMALI

Gebeligin 8'inci haftasinda olusmaya baslayan kemik ve dislerin saglikli gelisimi için kalsiyumun önemi oldukça fazladir. Anne ve bebek sagligin için ortalama alinmasi gereken kalsiyum ihtiyaci 1200mg’dir. Genç yasta gebe olan yani 25 yasin altinda anne adayi olan kadinlarin kemikleri hala gelisme asamasinda oldugu için günde 600 mg kalsiyum destegi almalari gerekiyor. Süt, peynir, yogurt kalsiyumun en çok karsilanacagi süt ve süt ürünleridir. Bunlarin disinda kizartilmis balik, genis yesil yaprakli sebzeler ve susamda da kalsiyum degerleri bulunmaktadir. Süt ürünlerinin yag orani açisinda da zengin oldugu unutulmamalidir.

EN IYI DEMIR KAYNAKLARI; ET, BALIK, YESIL SEBZE VE BAKLAGILLER

Gebeliginin ilk aylarinda fazla bulanti ve kusma yasayan kadinlara bulantinin daha da fazla artmamasi için koruyucu demir takviyesi yapilmaz. Et, tavuk, balik, bakla, bezelye ve yaprakli sebzeler bol miktarda tüketildiginde bu besinler gebe kadinlarin demir ihtiyaçlarini karsilamalarina yardimci olur.

 

FOLIK ASIT EKSIKLIGINE DIKKAT!

Folik asit eksikligi normal insanlarda kansizliga yol açarken, gebelikte bebeklerin omurga gelisiminde aksakliklara neden olur. Folik asit; yumurta, yaprakli sebzeler, turunçgiller, bakla ve bezelye gibi besinlerden saglanilabilir.

GEBELIKTE A, B12 VE C VITAMINI

Çogu meyve ve sebzeler A vitamini yönünden zengindir. Ancak fazla miktarda alindigi takdirde bebeklerde sakatlik riskini arttirir. A vitamini açisindan zengin olan gidalar; havuç, yumurta, kayisi ve ispanak. Gebe kadinlar B12 vitamin ihtiyacini balik, süt ve süt ürünleri gibi gidalardan karsilayabilir. C vitamini hastaliklara karsi direnci arttiracagi ve koruyucu bir görev üstlenecegi için önemli bir vitamindir. Vücudun kendisi depolayamadigi için her gün yeterli miktarda alinmasi hem anne hem de bebek sagligina büyük ölçüde katki saglar. C vitaminini takviyesi taze meyve ve sebzelerden alinabilir”

BEBEKLER KITLIK DÖNEMLERINDE ANNELERININ DEPOLARINI KULLANIYOR

Hamilelikte bulanti ve kusma nedeniyle istedigi gibi beslenemeyen anne adaylarinin durumlarini da degerlendiren Dr. Genç sunlari söyledi: “Hollanda’da bir dönem yasanan kitlik zamaninda dogan bebeklerin arastirilmasinda, saglikli beslenememelerine ragmen sonuçlar oldukça sasirticiydi. O dönemde dünyaya gelen bebeklerde sakatlik orani, ölüm hizi ve dogum agirliklari dünyanin diger bölgeleri ile ayniydi. Bunun nedeni bebekler kitlik döneminde saglikli beslenemeyen annelerinin depolarini kullanarak hayata tutunmayi basarmalaridir. Zorlu bir hamilelik dönemi geçiren ve yeterince beslenemeyen anne adaylarinin da bu duruma çok fazla üzülmemesi gerekiyor”

VÜCUT KÜTLE INDEKSINIZI KONTROL ALTINA ALIN

Anne adaylarinin gebe kalmadan önce rahat bir gebelik süreci geçirmeleri için ilk olarak fazla kilolarindan kurtulmalari gerektigini kaydeden Dr. Cüneyt Genç, “Gebe olan bir anne adayi hem karnindaki bebege hem de kendine bakmakla yükümlüdür. Bu yüzden ilk olarak anne adaylari gebe kalmadan önce kendisini yenilemeli ve fazla kilolarindan kurtulmalidir. Anneye ait fazla kilolar bebegin sagligi için de tehdit olusturur. Gebeligin baslangicindan itibaren uzman doktorlar gebe kadinin almasi gereken minimum ve maksimum kilolari hesaplar. Hesaplamalarin sonucunda düsük vücut kütle indeksine sahip gebeler düsük dogum agirliginda bebek dogurma ihtimaline sahiptir. Yüksek vücut kütle indeksinde daha iri 400gr ve üzeri bebek dünyaya getirir. Buna bagli olarak sezaryen riskinde de artis olur. Obez kütle indeksine sahip gebeler de ise daha çok gebelik diabeti görülür. Dogumu riske sokan gebelik diabeti iri bebekler dogmasina, dogum komplikasyonlarina ve riskli sezaryen doguma sebep olur. Hem annenin hem de bebegin hayati riske girer” seklinde konustu.