Eğitim
Giriş Tarihi : 30-11-2021 16:02   Güncelleme : 30-11-2021 16:10

Dişlisiz Şanzıman Projesi Hayat Buldu

Şehit Kemal Özalper Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi öğrencileri tarafından ağır sanayiye adeta can suyu olacak bir proje geliştirildi. İsra Aktaş, Mehmet Hazar ve Muhammed İlker Aslan Destek Mekanizması Kullanarak Dişlisiz Şanzıman Projesi’ni hayata geçirdi.

Dişlisiz Şanzıman Projesi Hayat Buldu

Proje hakkında bilgi veren Şehit Kemal Özalper Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Proje Danışman Öğretmeni Kadir Çalışkan; ”Bu projeyi şanzıman sistemlerinin yapımı oldukça zor ve meşakkatli. Onun yerine şanzıman sistemini ortadan kaldıran bir düzenek hazırladık. Bu düzenek ile hareketi istediğimiz açıda, istediğimiz şekilde aktarma imkanına sahibiz. Yani şanzıman sistemi ile 90derece veya 60 derecelik açılarda hareket aktarabilirken, burada 1 dereceden başlayıp 90 dereceye, veya negatif 90 dereceye açı vererek hareket aktarmak mümkün. Bu bize sanayide çok büyük bir imkan sağlar. Özellikle güç aktarmada, transmisyon hareketlerinde, hareketi aktarmada çok büyük kolaylıklar sağlar.” dedi.

Destek Mekanizması Kullanarak Dişlisiz Şanzıman Projesi’nin çalışma prensibi hakkında bilgi veren Çalışkan; ”Yapacağımız bu sistem gerekli herhangi bir açıda gücün dişlisizce etkin bir şekilde aktarılmasını gösterir. Bu sistem dişli eşleştirme ve dişli yerleştirme sorunları ile birlikte dişli üretim zamanını ve maliyetlerini düşürür. Dirsek mekanizması, dişlisiz iletim tekniğinin verimli bir tasarımı ve istenen açıda etkili güç /hareket iletimi sağlayan kinematik sistemdir. Öğrencilerimiz eğitim aldıkları makine tasarım ve teknolojileri alanın da yapılacak yeniliklerin veya verimlilik çalışmalarının üretim gösteren insanların işlerini nasıl kolaylaştıracağının da farkına varır.  Bu mekanizma, sürücü ve tahrik edilen miller arasında 90 dereceden 180 dereceye kadar açı hareketini sağlar. Bu sisteme DC motoru monte etmek için, şaftı birleştirilmiş olarak monte ediyoruz. Daha sonra sürücü şaftı tahrik şaftı ile bağlamak için altı çubuk kullanıyoruz. Bağlantı çubuklarını hassas şekilde takmak için nispeten aralıklı ve çaplı deliklerle doğru delikler kullanıyoruz. Ardından tahrik çubuğunu hassas pozisyonda tutmak için yuvaları kullanırız. Şimdi motora 12 V besleme ile güç verilebilir ve diğer şaftı dirsek mekanizması kullanarak tahrik etmek için kullanılabilir. Yapılan bu mekanizma mikro ölçeklerde de yapılarak hareket iletimi sağlanabilir.” diye konuştu.

>> Ebubekir Atilla