Sağlık
Giriş Tarihi : 30-03-2018 14:25   Güncelleme : 30-03-2018 14:25

Çocuklarin Gelisiminde D Vitaminin Önemi

D vitamini için en dogal kaynak günes. Türkiye, D vitamini alimi açisindan avantajli bir ülke olarak görünse de klinik arastirmalar bunun tam tersini ortaya koyuyor. Yapilan son arastirmaya göre Türkiye’de 10 kisiden 9’unda D vitamini eksikligi görülüyor. Prof. Dr. Emin Ünüvar, özellikle kadin ve çocuklarin günlük destek dozunda ve ihtiyaç dogrultusunda D vitamini takviyesi almalarini tavsiye ediyor

Çocuklarin Gelisiminde D Vitaminin Önemi

Türkiye her ne kadar günes isigindan yararlanan bir ülke olsa da Nisan ve Ekim aylari arasinda günesi dik almamasi nedeniyle D vitaminini tabii kaynaktan yüksek ölçüde saglayamiyor. Türkiye’de vitamin D eksikligi görülme sikligi ve iliskili faktörlere yönelik yapilan son çalismada 10 kisiden 9’unda D vitamini eksikligi saptandi. Arastirmaya göre D vitamini eksikliginin erkeklere oranla kadinlarda yüzde 93 daha yüksek oranda oldugu tespit edildi. Okan Üniversitesi Çocuk Sagligi ve Hastaliklari Uzmani Prof. Dr. Emin Ünüvar, D vitamininin, kalsiyum ve fosfor emilimini hizlandirarak kemiklerin güçlenmesine yardim ettigini ve bunun özellikle çocuklarin kemik gelisimi için oldukça önemli oldugunu belirtti. D vitamininin hem günes yardimiyla vücut tarafindan üretilebilen hem de disaridan besinler ve takviyeler ile alinabilen bir vitamin türü oldugu söyleyen Prof. Ünüvar, “D vitamini kemik dokusu disinda birçok organimizin çalismasinda da önemli role sahiptir. Vücudumuzdaki hemen hemen her hücreyi etkileyebilir. Hücre farklilasmasinda, fonksiyonlarinda düzenleyici role sahiptir. Bagisiklik sistemimizi güçlü tutar ve aktif olmasini saglar. Vücut hücreleri arasinda sinerjiyi olusturmada yardimcidir” diye konustu.

YORGUN VE HALSIZ HISSETMENIZE NEDEN OLABILIR

Günes isigindan yararlanmama, mahrum kalma ve kullanilan bazi günes koruyuculari ile bu koruyucularin bilinçsiz kullanilmasinin yani sira Prof. Dr. Ünüvar, D vitamini eksikliginin öne çikan nedenlerini söyle siraladi: “Gidalarla yetersiz D vitamini alimi ve beslenme biçimi, bazi sindirim sistemi hastaliklarinda D vitamininin bagirsaktan yetersiz emilimi, böbrek ve karaciger hastaligi sebebiyle D vitamininin aktif forma dönüsememesi, kullanilan bazi ilaç türleri D vitamini eksiligine neden olabilir.’’ Vücuttaki D vitamini eksikliginin kisinin kendini yorgun, gergin ve zayif hissetmesine neden olabilecegini söyleyen Prof. Dr. Ünüvar, bu eksikligin oldukça yaygin oldugunun da altini çizdi. Ünüvar, “Bu vitaminin eksikligi kaslarin zayiflamasinin ve kas agrilarinin temel nedenlerinden biri olarak gösterilebilir. Özellikle dogurganlik çagindaki kadinlarda, demir eksikligi ve kansizlik riski oldukça yüksektir. Kaslarin yani sira periferik sinir dokusuna da olumsuz etki yapabilir. Buna bagli olarak agrilar, uyusmalar, batmalar görülebilir. Kronik veya tekrarlayan agri sendromlarinda D vitamini yetersizligi olumsuz etki yapabilen bir faktördür’’ uyarisinda bulundu.

D VITAMINI KANSER RISKINI AZALTIYOR

Kemiklerin gelisiminde oldukça etkili D vitamininin sadece kas ve kemik konusunda degil birçok hastalik üzerinde önemli derecede etkisi bulunduguna dikkat çeken Prof. Ünüvar, ‘’D vitamini alimi; ileri yaslarda yasanan kemik kaybinin önüne geçerken, kanser gelisiminin önlenmesinde önemli bir faktör, meme ve kolon kanseri riskini azaltiyor. Bebek ve çocuklarda kemik ve dis gelisimi için oldukça faydali. Kemikleri saglamlastirarak kirilmasini önlerken bagisiklik sistemi içindeki etkisini de unutmamak gerek.’’ dedi.

D VITAMINI DOGRU MIKTARDA ALINMALI

 

Prof. Dr. Emin Ünüvar, vücut için varligi ile neredeyse tam bir kalkan görevi gören D vitamininin kanda 20-30 ng/ml arasi bir degerde olmasinin yetersiz anlamina geldigini kaydetti. Prof. Ünüvar; “Kanda 30 ng/ml ve üzeri saglik için yeterli düzey kabul edilebilir. Bu üst sinir bazi arastirma sonuçlarinda 50 ng/ml alinsa da günümüz son yayinlarinda 30 ng/ml ve üzeri yeterlilik kabul edilir. Yas gruplarina göre 0-2 yas arasi bebeklerde günde 400 IU, 3-18 yas arasi çocuklarda günde 600 IU, 18 yas ve üzeri yetiskinlerde günlük 1000 IU yeterli dozlardir. Bu doz alimlari D vitamini düzeyinin yeterli olmasini saglayabilir. Eger eksiklik varsa bu durumda günde 2000-3000 IU, 3-6 hafta boyunca verilebilir. Ancak eksiklik durumunun tedavisi hastanin özelligine göre de degisiklik gösterebilir. Mutlaka hekim kontrolünde yapilmalidir. Yagli dokuda birikebilen bir vitamin oldugu için dozlar mutlaka hekim nezaretinde olmalidir.” uyarisinda bulundu.

Prof. Ünüvar; “Yeni dogandan itibaren bebekler D vitamini kullanabilirler ama önemli olan annelerin uygun doz kullanimina dikkat etmeleridir. Tabii kullandiklari D vitaminin içerigi ve katki koruyucu madde içeriklerine dikkat etmelerini, yetiskinler ve gebelerin ise günlük destek dozunda ve ihtiyaç dogrultusunda D vitamini takviyesi almalarini tavsiye ederim” dedi.