Malatya Sonsöz Gazetesi – Malatya'nın En Çok Okunan Gazetesi - Malatya Haber
HV
03 TEMMUZ Pazar 23:24
Advert

Advert

“Çocukları Eğitirken Öğretmek Gerekiyor”

Anaokulu ve ilkokul çağındaki çocuklara hitap eden hikâyeler, ebeveynleri yakından ilgilendiriyor. Çocuklarımız için aldığımız kitapların nasıl seçilmesi gerektiği ile ilgili Eğitimci Yazar Asuman Sarıtaç ile görüştük.

Röportaj
Giriş Tarihi : 18-05-2022 17:58
“Çocukları Eğitirken Öğretmek Gerekiyor”

Eğitimci Yazar Asuman Sarıtaç’ın kaleme aldığı ‘Farkındalık Hikâyeleri’ toplumdaki hasta bireylere nasıl davranmamız gerektiği konusunda önemli tüyolar veriyor. Bu haftaki Röportajımızın konuğu Eğitimci Yazar Asuman Sarıtaç oldu.

Farkındalık Hikâyelerindeki temel amaç nedir?

Farkındalık Hikâyeleri’ en son çıkan kitaplarımdan biriydi. Bu set 5 tane hikâyeden oluşuyor. Anaokulu ve ilkokul çağındaki çocuklara, hastalıklar hakkında farkındalık kazandırmak adına kaleme aldığım kitaplardır. Son yıllarda anaokulu çağındaki çocuklarda sıklıkla astım ve şeker hastalığı sıklıkla görülmeye başladı. Ayrıca disleksi, hiperaktivite gibi durumlar da çokça gözlemliyoruz. Ya da dedesi ve ninesi Alzheimer hastalığı olan çocuklarımız var ama çocuklar bu gibi durumlarda büyüklerine nasıl davranacağını pek bilmiyor.  O nedenle hastalıkların tanımını ve hasta olan kişilere karşı davranışların nasıl olması gerektiği ile alakalı hikâyeleri kaleme aldım. Örneğin ‘Dedem Alzheimer Olmuş’ bu hikâye kitabında çocuk hasta olan dedesine nasıl davranması gerektiğini öğreniyor. Aslında bu kitabım hem ebeveynler hem de çocuklarımız için çok önem arz ediyor. ‘Disleksi mi? O da ne?’ Kitabımızda disleksinin bir hastalık olamadığını sadece öğrenme güçlüğü olduğunu anlatmaya çalıştım. Bazı ebeveynler disleksinin bulaşıcı bir hastalık olduğunu zannediyorlar, hâlbuki öyle bir durum yok. Hem ebeveynler hem de çocuklarımız için yol gösterici olması noktasında böyle bir hikâyeyi kaleme almayı uygun gördüm. ‘Astım Denilen Bir Hastalık’ kitabımızda da çocuklarda sıklıkla rastladığımız alerjik astımın günlük yaşamındaki etkilerini kaleme aldım. Böylelikle çocuklar, sınıfındaki astım hastası arkadaşına nasıl davranması gerektiğini öğrenebilecek. Ya da astım hastası çocukların kullanmış olduğu ilaçların nasıl kullanıldığını veyahut hasta çocuğun ilacını gördüklerinde ne yapmaları gerektiğini, korkmamaları gerektiğini hikayeleştirerek anlatmaya çalıştım. ‘Arkadaşım Hiperaktif’ hikâyemizde ise çağımızda küçük çocuklarda sıklıkla rastlanan hiperaktiviteyi ele aldım. Sınıfında, okul bahçesinde Hiperaktif bir çocuğa nasıl yaklaşması gerektiğini anlattım. Bu kitabım hem ebeveynler hem çocuklar hem de öğrencilerimiz için yol gösterici bir hikâye değeri taşıyor.  Son yıllarda okullarda şeker hastası çocuk sayıları artmaya başladı. O nedenle ‘Çocuklarda Şeker Olurmuş’ kitabını yazdım. Burada da çocuklar sınıfındaki şeker hastası arkadaşına karşı sorumluluklarını ve arkadaşının yaşayabileceği zorlu durumları ele aldım. Böylelikle hem şeker hastası çocuk hem de sınıftaki çocuklar birbirlerine karşı daha bilinçli bir şekilde yaklaşabilecekler.

Çocuklara kitap seçerken nelere dikkat etmeliyiz?

Çocuğunuzun edebiyatla ilk tanışıklığı sizin seçtiğiniz kitaplarla gerçekleşir, dolayısıyla doğru seçim ve yararlı içerik çok önemlidir. Erken yaşlarda harika kitaplarla tanışmış olan çocuğunuzun sonraki yıllarda iyi kitaplarla büyüme olasılığı artar. Akıllıca kitap seçmenin birkaç yolu vardır. Öncelikle, çocuğunuzun yaşına ve ilgi odağına göre; kitap, dergi, CD’ler ve diğer çeşitli materyaller seçmeye çalışmalısınız. Sonrasında ise seçtiğiniz kitapları inceleyeceksiniz. Devlet ve halk kütüphanelerinde bulunan çocuk edebiyatı için ayrılmış bölümlere de bakıp fikir sahibi olabilirsiniz. Ayrıca çocuğunuz öğretmeniyle konuşmayı ihmal etmeyin.  Çok küçük çocuklar, basit nesnelerin parlak renkli resimleriyle ilgilenmeyi severler. Kabartılı nesneler, meyveler ve hayvanların dikkat çekici resimlerinin bulunduğu kitapları tercih etmelisiniz. Bebekler o yaşlarda iyi dinleyicilerdir ve basit metinleri güzel ritimlerle birleştiren kitaplara gayet iyi yanıt verebilirler. Yazısız kitaplar ise bebekleri görsel ve zihinsel olarak teşvik eder ve kendi hikayelerini yaratmaya teşvik eder. Küçük bebeğiniz için tahta kitapları veya bez kitapları da tercih edebilirsiniz. Pratiktirler ve yırtılmayacakları için kullanışlı olabilirler. Özetle: Bebeğin dikkatini parlak nesneler ve güzel ritimli kitaplar daha çok çekecektir. Bu tarz kitaplar tercih etmelisiniz.

Okul öncesi dönemde nasıl kitaplar seçilmeli?

Okul öncesi veya anaokulu dönemindeki çocuklar, hafif yoğunluktaki metinleri iyi ritim ve etkili tekrarlama yöntemiyle öğrenmeyi severler. Ayrıca, açılır kapanır, hareket ettirilebilecek veya şaşkınlık yaratabilecek oyuncak benzeri kitaplarla yapıcı bir öğrenime koordine olabilirler. Kitaplarda hafif metinler olmasına dikkat edin ve kitapların tekrarlama yöntemiyle öğrenebilecekleri nesne veya varlıkları içermesine özen gösterin. Bazı çocuklar daha anasınıfına gitmeden okumayı öğrenebilir. Aslında çoğu birinci sınıfta öğrenir. Çocuğunuzla birlikte okumak için, güçlü öykü kurguları ve karakter gelişimine sahip resimli kitapları seçin. Çocuğunuzun kendi başına, bağımsız olarak okuyabilmesi için; günlük hayatına yakın, tanıdık olacak kelimeleri kullanan basit hikayeler içeren kitaplar seçin. Bazı çocuk kitabı yayıncıları genelde “kolay okuyucular” olarak adlandırılan, bağımsız okuyucuların hoşlandığı kitaplar üretir. Üçüncü sınıf öğrencileri genellikle birazı karmaşık hikayeleri anlayabilir. Kelimeler, nispeten tanıdık olmalı ve seyrek olarak zorlu kelimeler içeriyor olmalıdır. Birinci sınıflar için birçok bilgilendirici kitap yayınlandı. Kurgu olmayan bu kitaplar, çocukların ilgi duyduğu konular hakkında okumalarını ve karmaşık konular hakkındaki meraklarını keşfetmelerini teşvik eder.

20-21 Mayıs’ta 9.Malatya Anadolu Kitap Fuarında imza günüm olacak. Okurlarımız ile daha geniş bir şekilde orada buluşmak dileği ile.

>> Ebubekir Atilla’nın Röportajı 

Hanife YiğitHanife Yiğit

YORUMLAR