Yazar
Giriş Tarihi : 15-06-2017 00:00   Güncelleme : 15-06-2017 00:00

ÇOCUKLARDA DEMIR EKSIKLIGI VE BESLENME

ÇOCUKLARDA DEMIR EKSIKLIGI VE BESLENME

Demir vücutta üretilemeyen, disaridan alinmasi gereken ve vücudumuz için büyük önem tasiyan bir mineraldir. Vücutta tasidigi öneme ragmen Dünya Saglik Örgütü raporlarina göre demir eksikligi en sik karsilasilan beslenme sorunudur. Ülkemizde de özellikle risk grubunda olan çocuklarda demir eksikligi yaklasik %50 oraninda görülmektedir.

Demir eksikliginde yorgunluk, halsizlik, nefes kesilmesi, istahsizlik, el ve ayaklarda üsüme, büyüme ve gelismenin yavaslamasi, konsantrasyon bozuklugu, bagisiklik sisteminde zayiflama, tirnak kirilmasi ve bas agrisi gibi belirtiler gözlenebilir.

Çocuklarda sik rastlanan demir eksikliginin nedeni genel olarak beslenme yetersizligine bagli olarak gelismektedir. Özellikle yetersiz beslenme veya beslenmede demir emilimini etkileyen gidalarin sik tüketilmesi demir eksikligi görülme sikligini arttirmaktadir.

Miktar ve emilim oranina bakildiginda en önemli demir kaynagi kirmizi ettir. Karaciger, tavuk, balik, yumurta, baklagiller, kuru üzüm, kuru kayisi, kuru incir ve pekmez de demirin iyi kaynaklari arasindadir. Hayvansal kaynakli demirin emilim orani ise bitkisel kaynakli demirin emiliminden daha yüksektir. Demir emilimini arttirmak besinlerle tüketilen demirden yararlanabilmek için önem tasimaktadir.

Demirin emilimini arttirmak için; sebze yemekleri , etli sebze yemeklerine dönüstürülmelidir. Yemeklerin yaninda bol limonlu salatalar tüketmek de demirin emilimini arttirici faktörlerdendir.

Çay demir emilimini azaltan ve en sik tüketilen içeceklerden biridir. Özellikle çocuklariniza kahvaltida çay yerine taze sikilmis portakal suyu vererek kahvaltida tükettigi yumurtadaki demirin emilimini arttirmis olacaksiniz.

Süt, yogurt ayran gibi besinler yemeklerin yaninda degil, ara ögünlerde çocuklariniza verilmelidir. Demir eksikligi varsa, yüksek kalsiyum içeren süt grubu bu besinler yemeklerdeki demirin emilimini azaltacaktir.

Posa her ne kadar önerdigimiz bir beslenme olsa da çocuklarda fazla posali beslenmek demir emilimini olumsuz etkilemektedir.

Çocuklarinizin beslenmesinde çesitlilige önem vererek, dogru beslenme aliskanliklari saglayarak demir eksikliginin önüne geçebilirsiniz.