Sağlık
Giriş Tarihi : 06-03-2018 13:41   Güncelleme : 06-03-2018 13:41

Böbrek Tasi Riskine Karsi 7 Önlem!

Böbrek tasi hastaligi, toplumda her 11 kisiden birini etkileyen bir hastaliktir. 70 yasina kadar erkeklerin yüzde 19’u kadinlarin ise yüzde 9’u bu hastalikla karsi karsiya kalabilir. Hastaligin tedavisinde ise birçok seçenek bulunmakla birlikte genellikle hastanin durumuna, tasin yerine ve büyüklügüne göre bir planlama yapilir. Böbrek tasinin tekrarlama riskini en aza indirmenin yolu, yasam tarzi degisikligi ve saglikli beslenme düzeni olusturmaktan geçiyor

Böbrek Tasi Riskine Karsi 7 Önlem!

Memorial Hastanesi Üroloji Bölümü’nden Prof. Dr. Abdullah Gedik, 8 Mart Dünya Böbrek Günü öncesi, böbrek tasi olusumu riskini en aza indirmenin 7 yolu hakkinda bilgi verdi.

 

IÇTIGINIZ SU MIKTARINI ARTIRIN

 

Günlük olarak alinmasi gereken sivi miktari, kisiye ve iklime göre degisiklik gösterir. En dogrusu,günde 1.5- 2 litre idrar çikisini saglayacak miktarda sivi tüketimidir. Ancak sivi alimi günün her saatine yayilmali belli bir bölümünde fazla tüketilmemelidir. Her saat basi bir bardak su, en pratik ve ideal olanidir. Özellikle yemeklerde 2 saat kadar sonra 2 bardak su içilmelidir..

 

 YÜRÜYÜS VE EGSERSIZ YAPIN

 

Büro memurlarinda tas olusum riski artmaktadir. Bu nedenle böbrek taslarindan korunmada günlük egzersizler tas olusumunu engellemede etkili rol oynamaktadir Böbrek tasi olusum riskini artiran önemli diger bir faktör obezitedir. Bu nedenle kilo problemi yasayan bireyler, kisiye özel beslenme programlari ile ideal kilo seviyelerine ulasmalidir.Bu dogrultuda sagliksiz diyetlerden kaçinmak gerekir. Yüksek tansiyon da hastalar için tas olusum riskini artirir. Hipertansiyon hastalarinin ilaçlarini düzenli olarak kullanmalari ve tuz alimlarini sinirlandirmalari önemlidir.

 

TAZE SIKILMIS MEYVE SULARI TERCIH EDIN

 

Evde yapilan limonata ve taze sikilmis portakal, mandalina ve greyfurtsuyu gibi C vitamini içeren meyve sulari böbrek tasi olusumunu engelleyecek içeceklerdir. Bu içeceklerde tas olusumunu engelleyen inhibitör denilen ve sitrat yönünden zengin bir madde vardir. Vücutta sitratin eksik olmasi tas olusma riskini artirir. Bu nedenle bu tür içeceklerin bolca tüketimi çok önemlidir. Ancak hazir ve kutulanmis olarak sikilan meyve sulari ile greyfurt suyu önerilmemektedir.

 

LIF IÇERIGI YÜKSEK OLAN BESINLER YIYIN

 

Beslenme düzeninde besin çesitliligi olmalidir. Tek bir besinin fazla tüketiminden kaçinilmalidir. Lif içerigi yüksek gidalar tercih edilmelidir. Çünkü lifli besinlerden fakir olan beslenme sonucu olusan kabizlik, tas olusumunu da hizlandirmaktadir. Lif orani yüksek sebzeler, meyveler ve kuru baklagiller gibi besinler kabizligi engeller. Lifli gidalar, besinlerin bagirsaktan geçis sürecini kisaltir ve dolayisiyla taslarin önemli bir kismini olusturan oksalat'in emilimini azaltir.

 

 PROTEIN IÇERIKLI BESIN TÜKETIMINI SINIRLAYIN

 

Hayvansal proteinlerin tüketimi azaltilmalidir. Kirmizi et, sakadat, tavuk gibi hayvansal besinlerin fazla miktarda alinmasi, tas olusum riskini artirir. Bu nedenle protein alimi, bireysel olarak dogru hesaplanmalidir. Günlük beslenme programinda hayvansal ve bitkisel protein tüketimi dengelenmelidir. Bir ögünde fazla miktarda hayvansal protein tüketilirse, diger ögünde sebze tercih edilerek denge saglanmalidir. Genel olarak bireylerin protein kisitlamasi yoksa 70 kg olan bir birey, günlük 70 gram protein tüketebilir.

 

TUZ KULLANIMINA DIKKAT

 

Yiyecekler az tuzlu olmalidir. Fazla tuz tüketimi barsaklardan kalsiyum emilimini artirir. Bu da böbreklere daha fazla miktarda kalsiyumun gelmesine neden olarak, tas olusum riskinin artmasina neden olur. Bu nedenle çok tuzlu gidalar tüketilmemelidir. Genetik olarak tas olusumuna yatkin bireylerin günlük tuz tüketimi 3 - 5 gram (yaklasik bir çay kasigi) olmalidir. Günlük beslenmede; sebze, meyve ve ekmekte tuz oldugu unutulmamalidir. Bu nedenle sebze yemekleri ekstra tuz ilave edilmeden yapilmalidir

 

 TAS RISKI OLUSTURAN BESINLERI SINIRLANDIRIN

 

Böbrekte tas olusumu yönünden en riskli maddelerden biri de oksalattir. Bu nedenle günlük beslenmede oksalattan zengin besinlerin çikartilmasi gerekir. Böbrek tasi hastalari bazi besinlerin tüketimini sinirlandirmalidir.

Içecekler: Çay, kahve ve alkol…

Sebzeler: Ispanak, pazi, pancar, bamya, misir, taze fasulye, patates, domates, soya, maydanoz, dereotu, ebegümeci, roka, tere otu…

Meyveler: Incir, ahududu, kirmizi erik, çilek, bögürtlen, kus üzümü…

Kuruyemisler: Ceviz, findik, badem, yer fistigi…

Susam, çikolata, kakao, hardal, soya…

 

DÜZENLI DOKTOR KONTROLÜ ÖNEMLI

 

Böbrek tasi hastaligi genetik geçis özelligi gösteren ve tekrarlayici özellige sahip bir hastaliktir. Bu nedenle bütün önleyici tedbirlerin alinmasina ragmen tasin tekrar olusma riski vardir. Tas hastalarinda kalici böbrek hasarinin olusmasini önlemek için düzenli üroloji kontrolü yapilmasi gereklidir.