Yazar
Giriş Tarihi : 14-02-2018 00:00   Güncelleme : 14-02-2018 00:00

BESLENMEDE ÇESITLILIK NEDEN ÖNEMLIDIR?

Günümüzde gerçekten de besin çesitliligine önem veriyor muyuz?Yoksa tek bir ögünle o günü geçistiriyor muyuz?Besin çesitliligi protein,karbonhidrat,yag,vitamin ve mineraller dengesinin saglanmasi için hayati önem tasimaktadir

BESLENMEDE ÇESITLILIK NEDEN ÖNEMLIDIR?

Günümüzde gerçekten de besin çesitliligine önem veriyor muyuz?Yoksa tek bir ögünle o günü geçistiriyor muyuz?Besin çesitliligi protein,karbonhidrat,yag,vitamin ve mineraller dengesinin saglanmasi için hayati önem tasimaktadir.Kilo almamizdaki yada herhangi hastaliklara yakalanmamizdaki en büyük sebeplerden biri de tek bir ögünle beslenmektir.

Yeterli beslenme: Vücudumuzun yasamini sürdürebilmesi için gereken enerjinin beslenme ile alinmasidir.

Dengeli beslenme: Enerjinin yani sira, vücudumuzun gereksinim duydugu diger tüm besin ögelerinin(proteinler,aminoasitler,karbonhidratlar,vitamin ve mineraller)de  gerektigi kadar alinmasidir.

Her besin içerdigi besin ögeleri açisindan farkli oldugu gibi ,sagligi olumlu ya da olumsuz yönde etkileyen diger bilesenler açisindan da farklidir.Bunu birkaç örnekle açiklamak gerekirse eger;Meyveleri ele alirsak bazilarinin C vitamini içerigi çok yüksekken bazilarinin ise çok düsüktür.Bunun yaninda C vitamini içerigi düsük olan bir meyve sagligi olumlu yönde etkileyen bazi antioksidanlardan zengin olabilir.Örnegin,elmanin C vitamini degeri portakaldan düsükken antioksidanlardan bazilari açisindan yüksektir.

‘Sadece antioksidan alimina odaklanarak çok elma yemek dogru mudur?'Dogru olmaz.Çünkü elma üretimi sirasinda en çok ilaçlanan meyvelerden biridir.Elmadaki tarim ilaci kalintisi portakaldan yüksek olabilir.Günde 3-4 elma yeme yerine 1 portakal ve elma yedigimizde C vitamini ile farkli antioksidanlar alabiliriz.

Genel olarak günde en az 5 porsiyon meyve alimi ile sebze alimi önerilir.Burada da bir ayrim yapmamiz gerekiyor.Her seyden önce sebze ile meyve arasinda enerji degeri açisindan farklilik vardir.Örnegin;1 adet orta büyüklükteki elma yaklasik 90 kalorilik enerji saglarken ayni büyüklükteki domates ise 32 kalori saglar.Her ikisi de botanik açidan bitkinin meyvesi olmasina ragmen enerji degerinin yüksek olma sebebi meyvedeki sekerdir.

Meyvelerde bulunan seker fruktozdur.Son yillardaki arastirmalara göre asiri fruktoz aliminin bazi kronik hastaliklarla iliskili olabilecegine isaret etmektedir.Buna göre sebzeleri bir kenara birakip sadece meyve tüketmek dogru bir davranis olmaz.

Et seçiminde de çok çesitlilige özen gösterilmelidir.En iyi demir kaynagi kirmizi ettir.Ancak kirmizi etin doymus yag(kati)içerigi yüksektir.Fazla miktarda da kirmizi et tüketimi de kalp-damar sagligi açisindan risk olabilir.Balikta bulunan yag ise çogunlukla çoklu doymamistir.Omega-3 yag asitlerini içerir.Buna göre haftada 2 kez az yagli kirmizi et,2 kez de balik,3 kez ise kanatli etleri tüketmek daha sagliklidir.

Tahillarda benzer uygulama yapilabilir.Bulgurun B vitamini degeri beyaz pirinç,beyaz un ve makarnaya göre daha yüksektir.Buna göre haftada 3-4 kez bulgurlu yemek,kalaninda da digerlerini tüketmek daha sagliklidir.

                                                       DIYETISYEN:A.Fadime KAYACI