Malatya
Giriş Tarihi : 10-01-2022 17:35   Güncelleme : 10-01-2022 17:35

Bankaların Aidat Oyununa Dikkat

Yıllardır vatandaşın yakasını kurtaramadığı kredi kartı aidatı yılın ilk günlerinde vatandaşı mağdur etti. Çözüm için mevzuatta kalıcı düzenleme yapılması gerektiğini söyleyen Tüketici Hakları Derneği Malatya Şube Başkanı Zuhal Dişer, bankaların uyguladığı bu aidat kıskacının biran önce son bulmasını istedi. Vatandaşın aidatı olmayan kart ama hakkının olduğunu hatırlatan Dişer, bunun yollarını gazetemize anlattı.

Bankaların Aidat Oyununa Dikkat

>> Ebubekir Atilla – ÖZEL HABER

Yeni yılın ilk günlerinde kimi bankalar, daha önce alınmayacağını söyledikleri halde, kredi kartı ekstrelerine ‘kart aidatı’ bedeli yansıttı. Dikkatli tüketiciler 307 lira 50 kuruş tutarında aidatları kart ekstrelerinde görüp, bankaların müşteri hizmetlerini ararken bu kez de borcu silmek için 9 ay kullanım garantisi istendi.

Yeni yılın ilk günlerinde kredi kartı kullanıcıları yine aidat sürprizi ile karşılaştı. Kredi kartı aidatı almayacağını söyleyen bankalar tarafından müşterilerine aidat bedeli yansıtıldı. Konu hakkında bankalarına başvuran müşteriler ya iptalin imkansız olduğunu ya da kartın kullanıma 9 ay daha devam edilirse borcun silineceği bilgisini aldılar. Aidatlardan kurtulmak isteyen vatandaşlarda çareyi şikayet sitelerine yazmakta buldu. Mağdur olan vatandaşlar gün içerisinde popüler şikayet sitelerine binlerce şikayet ekliyor.

Tüketici Hakları Derneği Malatya Şube Başkanı Zuhal Dişer bankalar tarafından uygulanan bu yöntem ile vatandaşların kıskaca alındığını söyledi. Aidat tehdidi ile vatandaşın zorunlu bir şekilde o bankada kalmasının sağlandığını belirten Dişer,” Bankaların aidat isteme usulü ve aidatların yüksek çıkarılarak bankada kalma sözünün alınması etik değildir. Çoğu tüketiciler bankalarını arayarak aidatın silinmesini talep ettiklerinde 9 ay ila 12 ay arası kalma sözü alınıyor. Bu durum ise vatandaşları zoraki müşteri konumuna koyuyor. Bu konuda denetim yapılması ve düzenlemelerin getirilmesi gerekiyor.” dedi.

Vatandaşların aidat olmayan kredi kartı alma hakları olduğunu hatırlatan Dişer, ”Ekim 2014’ten önce kart aidatları tüketici hakem heyetleri yoluyla geri alınabiliyordu. Ancak Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK), 2014’te aldığı kararla kredi kartı aidatlarını yasal bir zemine kavuşturdu. BDDK, tüketiciyi koruyucu bazı önlemler de aldı. Kredi kartı aidatının banka ve müşteri arasında karşılıklı müzakere edilerek mutabakat sağlanırsa alınabiliyor. Uzmanlar kart aidatını bankayla müzakere etmiş olanların da bundan sonrası için aidatsız kart isteyebileceğini dile getiriyor. Fakat tüketiciler haklarını bilmediği için aidatı ödeme ya da kartını iptal etme yoluna gidiyor. BDDK’nın yönetmeliğine göre; kart çıkaran kuruluşlar, yıllık üyelik ücreti ve benzeri isim altında ücret tahsil etmedikleri bir kredi kartı türü sunmak zorunda. Ayrıca bankalar aidatsız kart seçeneğini tüketiciye bildirmekle yükümlü. Aidatsız kredi kartı için bir dilekçeyle bankaya başvurmak yeterli oluyor. Banka aidatsız kart vermezse, normal kredi kartından aidat ücreti talep edemez. Aidat alırsa, vatandaş dilekçesiyle hakem heyetlerine başvurup iadesini isteyebilir.” diye konuştu.