Malatya
Giriş Tarihi : 14-03-2018 14:37   Güncelleme : 14-03-2018 14:37

“Bagli Esnaf Odasi da Anlasmazliklari Çözer”

15 Mart Dünya Tüketici Haklari Gününde tüketici olarak ne kadar bilinçli oldugumuzu ve haklarimizin ne kadar farkinda oldugumuzu Malatya Tüketici Egitim Koruma Dernegi Eski Baskani Ali Düzova ile konustuk. Düzova, “Eger alinan bir üründe sikinti yasanirsa tüketici hakem heyetine gitmeden o ürünü aldiginiz esnafin bagli oldugu odasina sikâyet edebilirsiniz. Malatya’da esnaflarin bagli oldugu 40 oda var. Dünyanin birçok yerinde bu durumlari odalar çözüyor ve odalarin ceza yazma yetkileri var.” dedi

“Bagli Esnaf Odasi da Anlasmazliklari Çözer”

Rahime Gül Erbas

15 Mart tüm dünyada Tüketici Haklari Günü olarak kutlaniyor.  Bu günün önemini, bir tüketici olarak haklarimizi, ne kadar bilinçli oldugumuzu Malatya Tüketici Egitim Koruma Dernegi Eski Baskani Ali Düzova ile konustuk.  Düzova sunlari dile getirdi: “Bugünün çikisi ABD Baskani John F. Kennedy'nin 15 Mart 1962'de Temsilciler Meclisinde yaptigi ‘Hepimiz tüketiciyiz’ diye baslayan konusmasinda 4 tüketici hakkindan yani güvenlik hakki, bilgi edinme hakki, seçme hakki, temsil edilme ve sesini duyurma hakkindan bahsetmesine dayaniyor. 1985 yilina gelindiginde BM, ‘Tüketicinin Korunmasi Ilkeleri Rehberi’ni kabul ederken, 15 Mart'i da Dünya Tüketici Haklari Günü olarak kutlama karari aliyor. Ülkemizde ise 1995 yilinda 4077 sayili Tüketici Koruma Kanunu çikti. 90'li yillarda tüketicinin gündeminde olmayan internet satislari, kredi kartlari, krediyle ev satisi gibi konularin yayginlasmasi nedeniyle de 2014 yilinda yasa yenilendi ve tüketici hukukunun uygulama alani hayli genisledi. Ancak yine de tüketicilerin tam olarak korundugunu söylemek ne yazik ki mümkün degil. Yasalar sorunu tek basina çözmede yetersiz, uygulamada ciddi sikintilar bulunuyor. Hemen hemen her alanda tüketici sorunlari günden güne artiyor. Bu yüzden, özellikle 6 bin lira gibi bir limitin altindaki uyusmazliklarda görev yapan Tüketici Hakem Heyeti, büyük bir is yükü altinda bulunuyor.”

“TÜKETICILER OLARAK ÖNCELIKLE YASAL HAKLARIMIZI ÖGRENMELIYIZ”

Düzova: “Biz tüketiciler öncelikle yasal haklarimizi ögrenmeli, sonrasinda da bu haklara sahip çikmaliyiz. Ancak ne yazik ki, Türkiye nüfusunun yüzde 80'i bir tüketici olarak, ne gibi haklara sahip oldugunu bilmiyor. Türkiye'nin de imzaladigi BM metninde yer alan uluslararasi kabul görmüs dokuz adet tüketici hakki var:  Temel Ihtiyaçlarin Karsilanmasi Hakki, Saglik ve Güvenlik Hakki, Bilgi Edinme Hakki, Örgütlenme, Sesini Duyurma ve Temsil Edilme Hakki, Egitilme Hakki, Seçme Hakki, Tazmin Edilme Hakki, Ekonomik Çikarlarin Korunmasi Hakki, Saglikli Bir Çevrede Yasama Hakki. Milletimiz hakkini aramayi bilmiyor. Yillardan beri gelen bir kaliplasmislik var o yüzden insanlarimiz sikâyet etmiyorlar.”

“EN ÇOK SIKÂYET KREDI KARTLARINDAN”

En çok sikâyet edilen ürünler ve hizmetler hakkinda bilgi veren Düzova su ifadeleri kullandi: “ Kredi kartlari, tüketici kredileri, bilgisayar, elektrikli elektronik cihazlardan dolayi yapiliyor. Özel is yerlerinin bazilari tüketiciyi pek ciddiye almiyor.  Bazi art niyetli firmalar saticilar vatandasi ciddiye almiyor. Tüketiciye nereye sikâyet edersen et diyor.  Kurumsallasmis, tüketiciye dogru mal satan yerlerden alis veris yapmalari lazim. Internet üzerinden alis veris yaparken de güvenilir firmalar tercih edilmeli, muhatabi olan siteler tercih edilmeli.”

“SIKINTI YASANIRSA TÜKETICI HAKEM HEYETI YERINE BAGLI OLUNAN ODAYA DA GIDILEBILIR”

Düzova: “Eger alina bir üründe sikinti yasanirsa tüketici hakem heyetine gitmeden önce örnegin alinan ürün bir kiyafetse terziler odasina gitmeli. 40 yakin oda var Malatya’mizda. Alinan ürünü bagli oldugu odasina sikâyet etmesi lazim. Dünyanin birçok yerinde bu durumlari odalar çözüyor. Odalarin ceza yazma yetkileri var. Odalar kesin çözer yasanan durumu. Dernekler, hakem heyeti teorik çalisir.  Tüketici haklari dersleri maalesef üniversitelerimizde yok sadece 2 yillik bir bölüm var. Ev idaresi, ev ekonomisi dersi içinde tüketici olarak haklarimizi yapmamiz gerekenleri ögreniyorduk ama kaldirildi bu dersler. Üniversitelerde mutlaka bu bölümün olmasi lazim.” dedi.

“E-DEVLET UYGULAMASI KAPSAMINDA TÜKETICI BILGI SISTEMI GELISTIRILDI”

Düzova: “3 tane hakem heyetimiz var. Yesilyurt, Battalgazi ve merkez hakem heyetimiz var. 2 tane tüketici mahkememiz var.  Ilçelerde bütün kaymakamliklarin bünyesinde tüketici hakem heyetleri var. Buralarda hiçbir masrafta yok.  Ücretsiz basvuruluyor. Ayrica 175 Tüketici Danisma Hattimiz devlet tarafindan hizmete sunundu ve kullanilmakta.  Bu hattan satin aldigini ürün ve hizmetlere yönelik sikâyetlerinizi bildirebilirsiniz. Tüketiciler sikâyetlerini nereye bildireceklerini bilmedikleri için Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanligi e- devlet uygulamasi kapsaminda tüketici bilgi sistemini gelistirdi.” Dedi.

“BILINÇLI TÜKETIM HEM AILE HEM DE ÜLKE EKONOMISINE KATKI SAGLAR”

Düzova: “Evrensel tüketici haklari ve Anayasamizin 172'nci maddesi devlete, tüketicileri koruyucu ve aydinlatici tedbirler alip, tüketicilerin kendilerini koruyucu girisimlerini tesvik etme görevini yükler. Bunun yani sira piyasa denetimi çok çok önemli! Tüketiciye sunulan her türlü ürünün kalitesi etkin bir sekilde denetlenmeli. Özellikle gida ürünleri üzerinde çok daha fazla önlem alinmalidir. Ve pek tabii, tüketicinin satin aldigi mal veya hizmet hakkinda eksiksiz ve dogru bir sekilde bilgilendirilmesi için ne gerekiyorsa yapilmalidir. Unutmayalim ki, bilinçli yapilan tüketim, hem aile hem ülke ekonomisine katki saglayacaktir.” seklinde konustu.