Sağlık
Giriş Tarihi : 18-07-2012 17:37   Güncelleme : 18-07-2012 17:37

Asiri sicaklarda beslenmeye dikkat edilmeli

Il Halk Sagligi Müdürü Kemal Sener, asiri sicaklarin sürdügü bugünlerde Ramazan ayinda vatandaslarin yiyeceklerine dikkat etmeleri gerektigini belirtti.

Asiri sicaklarda beslenmeye dikkat edilmeli
Il Halk Sagligi Müdürü Kemal Sener, konuyla ilgili olarak yaptigi yazili açiklamada,

Ramazan ayi, beslenme düzeninin degismesinden dolayi saglik açisindan ayri bir öneme sahiptir. Ramazan ayi, sindirim sisteminin özellikle midenin dinlendirilmesi için bir firsat ancak ögün sayisinin ikiye düsürülmesi sebebiyle kilo alma riski konusunda dikkat edilmesi gereken bir aydir. Özellikle yagli yemeklerin ve hamur isi tatlilarin tüketiminin artmasi buna karsilik basta su olmak üzere, sebze ve meyve tüketimi azalmasi kilo alma riskini artirmakta ve sindirim sistemi problemlerine neden olabilmektedir, hâlbuki bu dönemde günlük alinmasi gereken enerji ve besin ögelerinin oranlari degismemektedir.

Ramazan orucunun yaz aylarina gelmesiyle uzayan açlik süresinin, asiri sicaklarla birlikte saglik problemlerine yol açmamasi için beslenme konusunda dikkat edilmesi gereken önemli noktalar unutulmamalidir.

Oruç tutmanin saglikli insanlarin metabolik dengesinde çok önemli degisiklikler yapmadigi, ancak seker hastaligi, hipertansiyon ve hipotansiyon, karaciger yetmezligi, kardiyovasküler hastaliklari gibi bazi hastaliklarda veya hamilelik ve emziklilik gibi özel durumlarda olumsuz sonuçlar dogurabilecegi göz ardi edilmemelidir. Kronik hastaligi olan kisilerin ilgili uzman hekime danisarak oruç tutma konusunda karar vermeleri sagligin korunmasi açisindan oldukça önemlidir.

Oruç tutacaklar için beslenme konusunda dikkat edilmesi gerekenler;

Ramazan ayi süresince yeterli ve dengeli beslenmeye özen gösterilmelidir.

Ramazan ayinda ögünler; sahur ve iftarda iki ana ögün ile iftardan sonra 1,5-2 saat araliklarla iki ara ögün seklinde düzenlenmelidir.

Sahurda sadece su içerek ya da yatmadan önce yemek yiyerek oruç tutulmasi halinde, açlik süresinin 16 saatten fazla olmasi nedeniyle;  kan sekerinin daha erken saatlerde düsmesi, günlük islerde verimin azalmasi, halsizlik ve bas agrisi gibi sonuçlari dogurabilir.  Sahur yapilmasi kan sekerinin daha uzun saatler dengede kalmasini saglamaktadir. Sahurda peynir, yumurta,  süt, domates, salatalik, meyve ve yesilliklerden olusan saglikli kahvaltiliklar ya da zeytinyagli sebze yemekleri, çorbalar ve yogurttan olusan hafif menüler tercih edilmelidir. Ancak açligi gün içerisinde çok fazla hissedenler mide bosalmasini geciktiren bulgur pilavi ya da kuru baklagilleri de tercih edebilirler. Protein kaynaklarinin özellikle süt, yogurt, peynir, yumurtanin daha uzun süreli tokluk saglamalari sebebiyle sahur sofrasinda bulunmasina özen gösterilmelidir. Yag ve tuz kullaniminin ve hamur islerinin tüketiminin azaltilmasi, sahurdan hemen sonra yatilmamasi özellikle kilo problemi ve reflü sorunu yasayanlar için dikkat edilmesi gereken önemli noktalardir.

Iftara su ve çorba ile baslanilmasi 20 dakika sonra az yagli et yemegi, sebze yemegi veya salatayla devam edilmesi uygundur. Yine enerji veren ancak kan sekerini dengeli bir sekilde yükselten kompleks karbonhidratlar (bulgur, tam bugday ekmegi, kurubaklagiller vb.) daha çok tercih edilmelidir.

Terleme ile artan sivi ve mineral kaybinin önlenmesi için her zamankinden daha fazla miktarlarda sivi alinmalidir. Günde ortalama 2- 2,5 litre su içmeye, bununla birlikte enerji verirken sivi ihtiyacini da karsilayacak ayran, taze sikilmis meyve sulari, mineralli sular vb. içmeye özen gösterilmelidir.

Kafein ve fazla miktarda seker içeren içecekler vücutta daha fazla sivi kaybina yol açtigi için tüketilmemelidir” ifadelerini kullandi.

  “Iftarda asiri serbetli, yagli tatlilar yerine; sütlü tatlilar (dondurma, sütlaç, güllaç, muhallebi vb.) veya meyve tatlilari tercih edilmelidir.

Yemekleri hizli yemekten kaçinmali, yavas yavas ve iyice çigneyerek, yemek süresinin en az 20 dakika olmasina dikkat edilmelidir.

Tek seferde büyük porsiyonlar yerine, iftardan sonra birer saat ara ile her seferinde azar azar küçük porsiyonlar seklinde beslenilmelidir.

Iftar yemeginden hemen sonra televizyon veya bilgisayar karsisina geçmek, koltukta dinlenmek yerine biraz hareket etmek, kisa mesafeli yürüyüsler yapmak hazimsizlik gibi sindirim problemlerini önlemede faydali olacaktir” diyen Sener, Ramazan ayinda, sicaklarin da etkisiyle yemeklerin pisirme yöntemi daha çok önem kazanmaktadir. Özellikle izgara, haslama ve firinda pisirme yöntemi ile yapilan yemeklerin yag orani düsük olacagindan tercih edilmeli, kavrulmus, tütsülenmis ve kizartilmis besinlerden uzak durulmalidir.

Vücut direncini artirmak, vücudun yeterli miktarda vitamin ve mineral almasini saglamak, beslenme düzenindeki degisikliklere bagli olarak olusabilecek kabizligi önlemek için bol miktarda sebze ve meyve tüketilmelidir.” önerilerinde bulundu.