Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne (TBMM), hem otomotiv sektörünü canlandırmayı hem de trafik güvenliği ile çevreyi korumayı amaçlayan kapsamlı kanun teklifleri sunuldu. Teklifler, 25 yaş üstü araç sahiplerinden şoför esnafına ve ağır hasarlı araçların trafikten kaldırılmasına kadar geniş bir yelpazeyi kapsıyor.
Hurda Araç Teşviki: ÖTV’siz Yeni Araç Satışı
Kanun tekliflerinden biri, 25 yaş ve üzeri araç sahiplerine yönelik olarak Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) muafiyetiyle yeni araç alımını teşvik ediyor. Teklif kapsamında, eski araçlarını geri dönüşüme verenler, bir defaya mahsus olmak üzere Türkiye’de üretilmiş yeni araçları ÖTV ödemeden satın alabilecek.
Bu düzenleme ile eski araçların trafikten çekilerek ekonomiye kazandırılması, çevre kirliliğinin önlenmesi, akaryakıt tasarrufu sağlanması ve trafik güvenliğinin artırılması hedefleniyor. TÜİK verilerine göre, Türkiye’de trafiğe kayıtlı araçların yaş ortalaması 14,5. Ayrıca araçların %25’lik kısmı 21 yaşından büyük.
Şoför Esnafına Vergisiz Araç Desteği
Ticari araç sahibi şoför esnafına yönelik kanun teklifi, ticari amaçla kullanılacak yeni araçların hem ÖTV hem de Katma Değer Vergisi’nden (KDV) muaf tutulmasını öngörüyor. Bu düzenleme, yalnızca geçimini tek araçla sağlayan esnafa yönelik olacak ve yeni alınan araçların en az 10 yıl süreyle ticari faaliyetlerde kullanılması şartıyla geçerli olacak.
Teklifte, ticari araçların yoğun kullanım nedeniyle daha hızlı yıprandığı, onarım masraflarının esnaf için yük oluşturduğu ve bu düzenlemenin, daha konforlu ve güvenli taşımacılık için önemli bir adım olacağı vurgulanıyor.
Ağır Hasarlı Araçlar Trafikten Çekilecek
Bir diğer kanun teklifi ise trafik güvenliğini artırmayı hedefliyor. Teklife göre, kaza veya doğal afet sonucu ağır hasar görmüş ve onarımı ekonomik ya da teknik açıdan uygun olmayan araçların yeniden trafiğe çıkması yasaklanacak. Bu tür araçların yalnızca yedek parça veya hurda olarak satışı mümkün olacak.
Ayrıca, bu kurala aykırı davranan kişilere 500 bin TL para cezası öngörülüyor. Ağır hasarlı araçların onarılarak trafiğe çıkması durumunda sigorta şirketlerinin faaliyetlerinin 6 ay süreyle askıya alınması da teklifin maddeleri arasında yer alıyor.
Ekonomiye ve Güvenliğe Katkı Hedefleniyor
Kanun tekliflerinin gerekçelerinde, Türkiye’deki araç yaş ortalamasının yüksek olduğu, eski araçların hem çevresel hem de ekonomik zararlarının büyük boyutlara ulaştığı belirtildi. Ayrıca, “pert” olarak tabir edilen ağır hasarlı araçların trafikte büyük risk oluşturduğu ifade edilerek, bu düzenlemelerin, trafik güvenliğini artıracağı ve otomotiv sektörüne hareketlilik kazandıracağı vurgulandı.