2. el araç satışları ile ilgili olarak malatyasonsoz.com.tr’ye açıklama yapan Malatya Galericiler Sitesi Kooperatif Başkanı İzzet Atsız yaptığı değerlendirmede; “ Deprem döneminde galericiler olarak yaklaşık 1,5- 2 ay gibi bir süre satış yapmadık. Sonrasında satışlarımıza başladık. Araba alım satımlarında depremin bir etkisi olmadı. Araç alım satımları eskisi gibi devam etti. Bir yandan da internet üzerinden satışlar devam ettiği için piyasada belirgin bir sıkıntı yaşanmadı. Yaklaşık 1 aydır piyasa biraz durgun. Bu da 2 Bandolun çıkması ve akaryakıt fiyatlarının etkisiyle oldu.  Bunun yanında 16 civarında stokçu bayilerin deprem nedeniyle kapanması da bu konuda etkili oldu. Elinde araç stoku olan galericilerin araçları dışarı çıkarmasıyla birlikte son 1 ay içerisinde fiyatların biraz düştüğünü görüyoruz. Şu anki duruma da gelecek olursak araç fiyatları piyasada normal seyrine gelmiş durumdadır diyebiliriz.  Deprem öncesi ve hemen deprem sonrasında büyük bir balon vardı diyebiliriz. Nerdeyse 2. el araç fiyatları sıfır araç fiyatlarını geçmişti 300 bin liraya kadar ulaşmıştı diyebiliriz.  Bu parayı da el altından bayi alıyordu diye düşünebiliriz.  600 bin TL’lik bir arabayı 750 bin TL’ye verebiliyorlardı. 150 Bin lirasını elden istiyorlardı. Bu araçları tanıdıkları kişiler dışında da vermiyorlardı. Bu durum Türkiye’nin genelinde de mevcuttu. 2 firma kurmuşlardı. Araçları buradan pazarlıyorlardı. Şu anda da piyasa durgun ama oturmak üzere diyebiliriz” ifadelerini kullandı.

Stokçular Azalınca Fiyatlar Düştü

Atsız, açıklamasının devamında mevcut durumdaki araç satışlarına da atıfta bulunarak şöyle konuştu: “Ortalama araç fiyatlarına gelince normal, ortalama bir arabaya binmek isterseniz 1 Milyon TL civarında bulmanız mümkündür. Araç durumuna göre fiyat 500 bin TL’ye kadar düşüyor. Temiz bir 2.el araba ise Bir buçuk Milyon TL civarında satılıyor ve alıcı buluyor. Sanayiden çıkmak istemiyorsanız da 500 bin TL’lik araç da alabilirsiniz. Şu an çıkan bütün arabalar da güzel arabadır. Satılmayan araba yoktur. Arz talep olayına gelince de talep çoktu. Türkiye genelinde sıfır arabada bir sıkıntı yoktu. Zaman zaman yaşanan sıkıntılar da bazı bayilerden kaynaklanan sıkıntılar nedeniyle oluyordu. Geçen yıl 800 bin araç satıldıysa, Türkiye genelinde 800 binden fazla araç üretilirmiştir.  Buradaki olay bazı bayilerin stokçuluk yapmasından kaynaklanmaktaydı. 30-40 arabayı biriktirip, 700 bin TL’lik bir arabayı 900 bin TL’ye satıyordu.  Bir galericiden sorduğunuz zaman bu arabanın değeri 700 bin TL ama Piyasa değeri 900 Bin TL diyebiliyordu. Bu nedenle de alımlar düşük oluyordu. O dönemde satış müdürlerinin nerdeyse fonksiyonu kalmadı. Şu anda büyük bayilerin kapanması sonrasında araçlar piyasaya sürülmeye başladı. Ürün vardı ama stokçuların elindeydi.  Yoksa bizim esnaf olarak hiçbir sıkıntımız yoktur. Bizi bu hale getiren stokçular oldu.”