6 Şubat tarihin de meydana gelen depremde Malatya büyük bir yıkıma uğradı. Şehir genelinde 100 binin üzerinde bağımsız bölüm ya yıkıldı yada ağır hasar aldığı gerekçesiyle yıkılacak.
Depremler sonucunda bildiğimiz Malatya merkezden eser kalmadı. Şehrin en yoğun bölgeleri yok oldu. Yeni şehir için planlama yapıldı ve bazı planlamalarda devam ediyor. Bu planlamalarla yüzlerce yıllık Malatya inşa edilecek. Peki Malatya’nın en büyük sorunu olan trafik sorunuyla ilgili neler yapılıyor?
Geçtiğimiz 2019 yerel seçimleri öncesinde “Malatya’nın en büyük sorunu nedir?” diye sorduğumuzda kuşkusuz “Trafik sorunu” yanıtını alıyorduk. Mevcut Belediye Başkanı Selahattin Gürkan’da bu sorunu gayet iyi bildiğini belirtmiş, göreve geldikten sonra da çok sayıda bulvar, kuşak yolu ve akıllı kavşaklarla trafik sorunun önüne geçmeye çalışmıştı.
Bu gibi çalışmalar bazı noktalarda rahatlamayı sağladı fakat şehir merkezinde ki trafik keşmekeşi bazı sebeplerden dolayı devam etti.
Sonsöz Gazetesi olarak yeni şehirde neler yapılmalı uzmanlara sorduk. Kişiler gerek halen Malatya’da gerek daha önceden Malatya’da görev almış şuan yine başka illerde ki kamu kurumlarında yöneticilik yapmakta ve çalışmakta olduğu için isim ve unvanları saklı tutulmuştur. Trafik Uzmanları yeni şehir inşa edilirken nelere dikkat edilmesi gerektiğini açıkladı.
MALATYA’DA TRAFİK SORUNU NASIL ÇÖZÜLÜR
Uzmanlara göre: Malatya’da en çok trafik sorunu İnönü caddesi, Kışla caddesi, Akpınar caddesi, Emeksiz, Çevre yoluyla bağlantılı bazı kısımlar, Sanayi Kavşağı…
İnönü caddesi ve Kışla Caddesi tek aks üzerine kurulmuş durumda çıkışı var dönüşü yok. Valiliğin çevresi dönüş olarak yapılabilir. Akpınar bölgesi deprem öncesinde trafiği sıkıntılı bir bölgeydi. Oraya büyük bir aks yapılarak gidiş geliş yapılırsa şehir trafiğini önemli ölçüde rahatlatabilir. Fuzuli de ana aks olarak kullanılabilir. Şehire trafiğini boşaltacak önlemler alınmalı. Trafikte rahatlamayı sağlayabilmek için dönüş adaları yapılmalı.
En büyük sorunlardan biri de yolun sağına ve soluna park edilen araçlar. Bunların tamamen kaldırılarak merkezde bir çok yerin altına otoparklar yapılmalı.
NİYAZİ MISRİ CADDESİ’NDE İNŞAAT MALZEMELERİ SATILMAMALI
Malatya’da özellikle inşaat malzemelerinin satışının yapıldığı Niyazimısri Caddesi tamamen genişletilmeli. İnşaat malzemeleri satan esnaflar sakin bölgelere taşınmalı oradan farklı bir bölgeye gitmeleri gerekiyor. Çünkü bunlardan dolayı büyük kamyonlar, pikaplar, tırlar büyük bir keşmekeşe neden oluyor. Çoğu zaman trafiği kapatıyor. Milli egemenlik caddeside genişletilmeli. Buraların yeniden dizayn edilmesi lazım aksi halde yine aynı sıkıntıları yaşarız hatta daha fazlasını da.
ŞEHRE GİREN KİŞİ OLDUKÇA KOLAY ÇIKABİLMELİ
İmkan varsa şehri meridyen ve pareleller gibi dizayn etmek lazım. Şehre giren kişi işi bittikten sonra şehirden oldukça kolay bir şekilde çıkması lazım. Ana caddeye katılımlar çok fazla yerden sağlanıyor.
Toplu taşımanın yoğunluğu valilik çevresinde ve İnönü Caddesinde olmamalı. Şehir trafik süresinin gündüz 12 saatinin 6 saatini otobüsler, toplu taşıma araçları tarafından kullanılıyor. O bülgeler otobüsler tarafından bu kadar işgal edilmemeli.
Depremde ağır hasar alan ve yıkılan polis evimizin alt kısmına büyük bir otopark yapılmalı. Eğer alternatif bölgeler oluşturulursa 4 yol ve devamı araç trafiğine kapatılada bilir. Gerekirse İstiklal Caddesi gibi trambüsler de yapılabilir. Şehrin üstünü planlarken altını da planlamalısınız.
FATURA ÖDEME NOKTALARI MERKEZDEN KALKMALI
Şehir merkezindeki yoğunluğu oluşturan bazı etmenler var. Ekmek üreten fırınlar, elektrik, doğalgaz, ve su gibi çok fazla bazı fatura ödeme noktaları. Bunlar trafiğin yoğunluğunda önemli. Toplamda bu kurumların obone sayısı 1 milyonun üzerinde bunun belli bir kısmı internet aracılığıyla öderken en az 500 bini merkezde bulunan ödeme noktalarında yapılıyor. Buda şehir trafiğinin önemli ölcüde tıkanmasına neden oluyor. Bu kurumlar merkezden kaldırılarak trafik daha da rahatlatılabilir.
BÜYÜK ARAÇLARLA İŞİ OLANA RUHSAT VERİLMEMELİ
Çöşnükten sonra şehre büyük araçlar tır kamyon girmemeli. Fakat bakıyorsun İnönü Caddesine adam tırla giriyor. Adam diyorki: mobilya indireceğiz, un indireceğiz, odun indireceğiz, inşaat malzemesi… derken büyük araçların önüne geçemiyorsun. İnşaat malzemesine de şehir merkezinde ruhsat vermeyeceksiniz bu gibi büyük araçların çalıştığı yerlere de. Saat 10’dan sonra diyorsun ama kime engel olacaksın.
HER YERDE ALTERNATİF YOLLAR OLMALI
Her yerde alternatif yollar olmalı, depremlerde bunun önemini gördük şehrin trafiği kilitlendi. Turgut Özal Viyadüğüne de mutlaka alternatif güzergah olmalı. 8-9 ilin trafiğini etkiler çünkü. Depremde saatlerce açılamadı.
Dünyada ki Büyükşehirler gidip görülmeli, toplu bir şekilde yeni şehrin yolları planlanmalı. 1 yıl değil 2 yıl sürsün ama şehir yaşanabilir kent olsun. 100-200 yıl yapılan plan bu şehre yetsin.
Emniyet Müdürlüğünün dönüş kısmına alt yada üst geçit yapılmalı o merkez kavşak yoğun oluyor. Fakat orada köşede bulunan otelden dolayı bu çalışmanın yapılması da zor görünüyor. Çöşnük kavşağı da mutlaka düzenlenmeli orada da sıkıntılar var. Bu deprem bir fırsat olabilir mutlaka yeni Malatya inşa edilirken bu konulara dikkat edilmeli.