Sağlık
Giriş Tarihi : 21-04-2017 15:02   Güncelleme : 21-04-2017 15:02

8 Etkili Önlem

Kis aylarindan yorgun çikan karacigerimizi baharda yenilemenin tam zamani! Zira karacigerimiz, biraz özen gösterdigimizde kendini süratle yenileme özelligine sahip bir organimiz. Sagliksiz beslenmeden hareketsizlige, sok diyetlerden alkole dek günlük yasamdaki bazi yanlis aliskanliklarimiz karacigerimizde yaglanmaya zemin hazirliyor

8 Etkili Önlem

ülkemizde her 4 yetiskinden birinde görülen ve tüm dünyada giderek yayginlasan karaciger yaglanmasinin, karacigerde yapisal ve fonksiyonel bozukluklara yol açtigini belirten, Acibadem Hastanesi Gastroenteroloji Uzmani Prof. Dr. Nurdan Tözün,  siroz ve karaciger kanseri gibi çok tehlikeli hastaliklara neden olabildigini vurguluyor. Karaciger yaglanmasina karsi etkin bir tedavi yöntemi henüz yok ancak Prof. Dr. Nurdan Tözün, günlük yasantimizda alacagimiz bazi tedbirler sayesinde korunmanin mümkün oldugunu belirterek “Mevcut kilomuzda yüzde 3 oraninda bir azalma bile, karaciger yaglanmasinin yüzde 35-yüzde 100 arasi gerilemesini sagliyor. Yüzde 10 oraninda kilo kaybi ise karacigerde olusmus bag dokusunu bile geriletiyor. Çalismalar, hastaliga karsi günde en az 1 fincan sekersiz kahvenin faydali oldugunu ortaya koyuyor” diyor. Prof. Dr. Nurdan Tözün, alinabilecek 8 etkili önlemi anlatti, önemli uyarilar ve önerilerde bulundu.

SEKERLI YIYECEK VE IÇECEKLERDEN KAÇININ!

Gofret ve bisküviden krema ve mayoneze, baklava ve tatlilardan mesrubata dek pek çok ürünün içerisinde glikoz, fruktoz veya misir surubu gibi tatlandiricilar bulunuyor. Oysa yapilan çalismalar; bu tatlandiricilari içeren yiyecek ve içeceklerin sismanligi tetikledigini, insülin direnci yarattigini, ardindan da kisir döngü halinde yaglanmayi daha da kötülestirdigini ortaya koyuyor. Hem ambalajli ve katki maddeleri içeren hazir gidalardan hem de beyaz undan yapilmis yiyeceklerden kaçinin. Basit karbonhidratlar yerine (Beyaz/esmer ekmek, pirinç, patates, un/misir, pizza/makarna, cips, misir gevregi, fruktoz içeren meyve sulari, gazli içecekler) kompleks karbonhidratlari (tam bugday, tahil, baklagiller, taze meyve, yesil sebze) tercih edin.

HER GÜN EN AZ 45 DAKIKA TEMPOLU YÜRÜYÜN

Özellikle gün boyu oturarak çalisiyorsaniz daha fazla risk altindasiniz. Gün içerisinde mutlaka hareket edin. Her gün en az 45 dakika düzenli ve tempolu yürüyüse çok özen gösterin. Düzenli, tempolu yürüyüs yaglanmanin önemli ölçüde gerilemesine yardimci oluyor. Karaciger yaglanmasinda önemli bir mekanizma olan insülin direncinin azalmasini sagliyor. Bu da uzun vadede kalp ve damar hastaliklarindan da koruyor. Imkaniniz varsa pilates, aerobik, aletli jimnastik, yüzme ve egzersizin her türlüsü faydali.

DIYABET VE HIPERTANSIYONUNUZUN TEDAVISINI AKSATMAYIN

Karaciger yaglanmasi ‘metabolik sendrom’ denilen hastaligin bir parçasi. Eger ailede diyabet, obezite ve bagisiklik sistemini ilgilendiren hastaliklar, hipertansiyon varsa mutlaka check-up’tan geçip bu hastaliklarin kontrolünü saglamak gerekiyor. Çünkü diyabetle, karaciger yaglanmasi kol kola gidiyor. Hele sismanlik da varsa bu durum daha da artiyor. Son yillarda yapilan bilimsel arastirmalar, karaciger yaglanmasi ile kalp hastaliklari riskinin arttigina isaret ediyor. Ayrica diyabet ve karaciger yaglanmasi olanlarda siroz ve karaciger kanseri gelisme riski de artiyor.

SOK DIYETLER KARACIGERI YAGLANDIRIYOR, UZAK DURUN!

Karaciger yaglanmasina karsi fazla kilolardan kurtulmak sart. Ancak kesinlikle sok diyetlerden uzak durun. Sok diyetler karaciger, kalp ve böbreklere zarar verirken ölüme bile yol açabiliyor. Üstelik hizli, ani kilo kaybi sanilanin aksine yaglardan kurtarmiyor, bilakis karacigere yag asidi akimini artirarak kendi basina karaciger yaglanmasina yol açabiliyor. Karaciger yaglanmasi olan bir kisinin mevcut kilosunda yüzde 3 azalma saglayabilmesi halinde karaciger yaglanmasi gerilemeye basliyor. Dengeli kilo verin.

MASADAN DOYMADAN KALKIN

Prof. Dr. Nurdan Tözün “Baharla beraber seyahatler, is yemekleri ve sosyal etkinlikler daha da artacagindan, disarida daha fazla yemek durumunda kalabilirsiniz. Istah açici ve özendirici yiyeceklere karsi koymak süphesiz her defasinda kolay olmayacak. Ancak ‘bir kereden bir sey olmaz’ diyerek midenizi doldurmak yerine, gerek disarida gerekse evde masadan doymadan kalkin” diyor.

MEVSIM SEBZELERI TÜKETIN

Saglikli ve dengeli beslenmeyle karaciger yaglanmasini geriye çevirmek mümkün olabiliyor. Kirmizi etten fakir, balik eti, sebze ve meyveden zengin, tahil ve süt ürünlerini içeren ve faydasi tescillenmis Akdeniz diyetini uygulayin. Hayvansal yaglardan, islenmis et ürünlerinden, asiri karbonhidrattan kaçinin. Meyveleri mutlaka asiriya kaçmadan ve posasi ile birlikte tüketin. Lifli gidalar faydali. Tavugu derisi ile tüketmeyin. Yemeklere lezzet vermesi için katilan krema, mayonez gibi ürünlerden, hamur islerinden, unlu ve serbetli tatlilardan, abur cuburdan uzak durun.

ALKOLDEN KAÇININ

Karacigere en çok zarar veren ve karaciger yaglanmasina yol açan temel etkenlerden biri alkol. Düzenli, uzun süreli (10 yildan fazla) ve karisik alkol türlerini kullananlarda karaciger yaglanmasi ciddi boyutlara ulasiyor. Hele bu kisilerde kilo fazlaliginin da olmasi karaciger için tehlike çanlarinin çaldigi anlamina geliyor. Alkol sonucu vücutta biriken toksinler, karaciger hücrelerine zarar vererek siroz olusmasini kolaylastiriyor; siroz ve karaciger yetmezligi gibi ölümcül sonuçlar dogurabilecek hastaliklara neden olabiliyor. Alkolden mutlaka kaçinin.

1 FINCAN SEKERSIZ KAHVE IÇIN

Prof. Dr. Nurdan Tözün “Yapilan çalismalar kahvenin; içerdigi kafeol, kafestol, karweol, polifenol ve melanoid gibi antioksidan ve iltihabi önleyici maddeler sayesinde karacigerde yaglanma ve alkole bagli karaciger hasarina iyi geldigini, siroz hatta karaciger kanserini önledigini ortaya koyuyor. Biz de bu konuyla ilgili Acibadem Üniversitesi bünyesinde bir yil boyunca gerçeklestirdigimiz klinik çalismada gördük ki 5 yildan fazla düzenli kahve içen ve yagli karacigeri olan kisilerde, içmeyenlere göre hem karaciger enzimleri daha düsük oluyor hem de yaglanmayla iliskili bag dokusu olusumu daha az görülüyor. Yani günde bir fincan kahvenin karacigerde kirk yil hatiri var. Ancak kahvenin reflüyü artirdigi bilindigi için yine de hastalarin doktorlarindan vize almalari gerekiyor” diyor.