Sağlık
Giriş Tarihi : 26-03-2017 14:54   Güncelleme : 26-03-2017 14:54

3 ADIMDA BESIN ETIKETI OKUMA YÖNTEMI!

Bilinçli bir gida tüketicisi olmanin yolu besin etiketlerini dogru okumaktan geçiyor. Çünkü paketli gidalarin arkasinda bulunan karisik etiketler, aslinda bize içerikleri hakkinda her seyi söylüyor. Vücut dengemize uygun beslenmek için, bu etiketleri dikkatli okumak ve bizim için neyin faydali neyin zararli oldugunu belirlemek çok önemli. Peki, paketlerin arkasinda yazanlari anlamanin kolay bir yolu var mi?

3 ADIMDA BESIN ETIKETI OKUMA YÖNTEMI!

Acibadem Üniversitesi Atakent Hastanesi Diyetisyeni Alev Erkan’dan etiketleri dogru okuma tüyolar.  Hazir yiyecekler hayatimizin her yerinde. Öyle ki, kimileri için paketli gida denildiginde akla sadece abur cubur gelse de, aslinda yemeklerde kullanilan salça, margarin, harç ve soslarin tümü de paketli gidaya giriyor. Yani evde yapilan yemeklerin de içeriginde de paketlenmis gidalar bulunabiliyor. Bu nedenle hazir besinlerin etiketini okumak saglikli beslenmek açisindan çok önemli. Etiketleri dogru okuyarak, ona göre tüketmek iki önemli fayda sagliyor: Ilk olarak ileride olusabilecek hipertansiyon, diyabet, obezite gibi saglik sorunlarindan korurken; ikinci olarak zaten saglik sorunu olan kisilerin hastaliklarini olumsuz etkileyecek bir beslenme seklinden uzaklasmasi saglaniyor. Tabi ki öncelikli olan, bir hastaliga yakalanmadan önce bu aliskanligi kazanabilmek. Bu sayede sagligi korumanin mümkün olabilecegini belirten Acibadem Üniversitesi Atakent Hastanesi Diyetisyeni Alev Erkan, “Burada önemli olan etiketleri dogru analiz etmek ve içeriklerini anlamak. 3 adimda hangi gidadan uzak kalmamiz gerektigini anlamamiz mümkün” diyor.

1- PORSIYON MIKTARINI HESAPLAYIN

Besin etiketleri üzerinde yazan “100 gramda...”, “1 porsiyon (Örn: 30 g)”, “1 paket yaklasik 2 porsiyon içerir” gibi ibareler çok önemli. Diyetisyen Alev Erkan, genellikle birçok besin etiketinde “100 gramda” ve “1 porsiyon” ibarelerinin yer aldigini söylüyor. Bu nedenle alinan ürünün kaç porsiyon oldugunu bilmek ve ona göre tüketmek için ilk iki ibareyi iyi anlamak gerekiyor. Örnegin; aldiginiz tuzlu bir bisküvinin etiketinde, 100 gram içerigindeki tuz belirtiliyor ve siz günlük tuz alim miktariniza uygun oldugunu düsünüyorsunuz. Fakat bu bisküvinin paketi 200 gram ise ve tamamini tükettiyseniz, iki kati kadar tuz almis olursunuz. Dolayisiyla besin etiketinde verilen miktar ile sizin tükettiginiz miktari eslemek, etiketi dogru yorumlayabilmenin en önemli kosulu.

2- KALORI KONTROLÜ YAPIN

Yapilan çalismalar, besinleri satin alirken kalori kontrolü yapanlarin gün içinde daha az kalori aldigini ve saglikli besinlere daha çok yöneldigini gösterdigini belirten Diyetisyen Alev Erkan, “Ürünü satin alirken kalori kontrolü yapmak kisiyi obezite basta olmak üzere birçok kronik hastaliga karsi koruyor” diyor. Ancak kalori kontrolünü yaparken tüketilen miktar ile esleme yapmak önemli. Örnegin; 100 kalorilik bir mini kekten 3 adet yendiginde bir aksam yemegine es kalori alinmis oluyor. Bununla birlikte “light” ibaresi olan gidalarin nasilsa az kalorili diyerek fazla tüketilmesinin de son derece zararli oldugunu belirten Diyetisyen Alev Erkan, “Light ürün olmasi kalori içermedigi ve sinirsiz tüketilebilecegi anlamina gelmiyor. Kontrolsüz tüketildiginde gereksiz enerji alimina neden olabiliyor” diyor.  Besin etiketinde yazan içeriklerin yorumlanmasini kapsayan üçüncü adim ise “azaltma – artirma ve dengeleme” hesabi. Diyetisyen Alev Erkan, etiketlerin üzerindeki ibarelere göre azaltilmasi, artirilmasi ve dengelenmesi gereken içerikleri söyle siraliyor: Doymus yag: Fazla doymus yag alimi, kalp ve damar hastaliklari, obezite ve kanser riskini artiriyor. Bu nedenle 1 paket üründe 1 gramdan daha az doymus yag olmasi gerekiyor. Kolesterol: Kolesterol miktari da basta kalp-damar sagligi için minimum düzeyde olmasi gerekiyor. Bunun için paketinde 20 mg'dan daha az kolesterol içeren gidalari tercih etmek gerekiyor. Tuz: Paketli gidalarin 100 graminda 1,25 gramdan fazla tuz içermemesi önemli. Çünkü fazla tuz alimi; yüksek tansiyon, kalp hastaliklari, felç, mide-bagirsak hastaliklari, kanser gibi kronik hastaliklara neden olabiliyor.  Sodyum (Na): Tuzun bir bileseni olan sodyum, basta hipertansiyon olmak üzere damar sagligi ve böbrek sagligi üzerinde olumsuz etkilere sahip. Özellikle fazla tuz içeren kraker, tuzlu bisküviler, salça, zeytin, fazla tuz eklenmis ekmekler, tursu, konserveler gibi salamura gidalar fazla sodyum içeriyor. Tuz tüketiminde günlük olarak 5 grami (1 tepeleme çay kasigi) geçmemek gerektiginden bahseden Diyetisyen Alev Erkan, paketteki gidada ise 100 kalori basina 120 mg'dan fazla sodyum içeren ürünlerin tüketilmemesini öneriyor. Ayrica MSG diye geçen Monosodyumglutamat içerikli ürünlerin de; gebe, emzikli, çocuk ve yüksek tansiyon, kalp hastaliklari, felç, mide-bagirsak hastaliklari, böbrek hastaliklari ve kanser gibi kronik hastaliklari olan kisilerin tercih etmemesi gerektigini belirtiyor.